השופטת זיכתה את מפקד המשטרה שהטיח חרדי בן 12 בקיר וסטר לו

מפקד המשטרה נצ"מ שימי מרציאנו, שהואשם בתקיפה כאשר דחף וסטר למפגינים חרדים, בהם ילד בן 12, זוכה מהאישומים על ידי בית משפט השלום • השופטת קבעה: המעשים לא היו צריכים להיות מטופלים במישור הפלילי • פרקליט המותקף: "מדובר בהחלטה שמכשירה תקיפת מפגינים"
חיים טוויל
א' אדר א' התשפ"ב / 02.02.2022 10:48

למרות שתועד כשהוא פוגע בהם: בית משפט השלום בירושלים זיכה הבוקר (רביעי) את  ניצב-משנה שימי מרציאנו, מפקד תחנת פקד תחנת ‘לב הבירה’ בירושלים  שהואשם בתקיפת שני מפגינים חרדים  ברחוב שבטי ישראל, ואף סטר לילד בן ה-12.

השיטה שסחפה להפסקת עישון מגיעה למגזר החרדי. מה הקסם?

מפקד המשטרה הודה במעשים, ואמר כי הם התרחשו בהפגנה אלימה וכי סבל מחוסר שינה.

השופטת ג’ויה סקפה שפירא קבעה, כי המעשים לא היו צריכים להיות מטופלים במישור הפלילי.

“מעשה האלימות שהפנה אסור ומיותר, ואולם מכלל הנסיבות במקרה דנן חייבו את מיצוי הדין עם הנאשם במישור המשמעתי”, קבעה השופטת, “שוטרים שהיו תחת פיקודו סירבו לחתור למגע עם המתפרעים והוא נאלץ לעשות זאת בעצמו”.

על האלימות שהפנה כלפי הילד בן ה-12, קבעה השופטת כי הפלתו ודחיפתו נעשו תוך שימוש בכוח סביר, אך על הסטירה שסטר לו מרציאנו – אמרה: “ניתן לקבוע כי מדובר בשימוש בכוח שלא כדין המבסס עבירת תקיפה”.

עם זאת, היא הוסיפה כי התקרית נמשכה שניות בודדות, התרחשה במהלך אירוע המוני – “כאשר עם מעצר המפגין קמה צעקה וקריאות מתלהמות של ההמון”.

היא קבעה: “בנסיבות העניין, השימוש בכוח לא היה חמור אלא מעשה רגעי חד פעמי שלא גרם לחבלה כפי שניתן לראות בסרטון ואפילו לא גרם לו לאחוז בלחיו בכאב. לפיכך, המסקנה היא כי הטיפול הראוי בעניינו של הנאשם היה צריך להיעשות במסגרת הדין המשמעתי”.

על האלימות שהפנה כלפי נער בן 17, פסקה השופטת: “עשה שימוש בכוח סביר. לא מצאתי כי השימוש בכוח במקרה זה חרג מן הסביר ועל כן לא ניתן לקבוע כי מעשיו של הנאשם ביחס לו מהווים עבירה פלילית”.

עו”ד חנמאל דורפמן, פרקליטו של אחד הקטינים שהותקף על ידי הקצין אמר: “בית המשפט קבע שהקצין הפעיל כוח שלא כדין ולמרות זאת החליט לזכות את הקצין בטענה כי די היה בדין משמעתי. מדובר בהחלטה שמכשירה תקיפת מפגינים, ומעבירה מסר ברור לשוטרים: אפשר לתקוף בחופשיות. מח”ש חייבת לערער”.

עו”ד דורפמן הוסיף: “בכל מקרה בימים אלו מתנהלת תביעה אזרחית נגד הקצין, ואנו נמצה עמו את הדין בתיק האזרחי”.

על פי כתב האישום, במהלך ההפגנה, שהתקיימה באוקטובר 2020 סמוך לחצות, החל הנאשם לרוץ לעבר קבוצת מפגינים, אשר עמדה סמוך אליו, ברחוב שבטי ישראל, ואשר על פי החשד השליכו אבנים לעבר הכוח המשטרתי. ילד בן 12, אשר עמד יחד עם יתר המפגינים במקום, החל לברוח מהנאשם, כמו רוב יתר המפגינים.

מכתב האישום עולה, כי הנאשם תפס את הילד, דחף אותו בחוזקה לעבר קיר אבן שמצוי במקום וכתוצאה מכך נפל הילד ארצה. בעוד הילד ישוב על הקרקע ושב וצועק “לא עשיתי כלום”, מבלי להתנגד או לעשות כל פעולה אחרת, סטר לו הנאשם בפניו, ללא כל סיבה או הצדק.

סמוך לאחר מכן, הבחין הנאשם במפגין אשר אחז בידו טלפון נייד ותיעד בצילום את הובלתו של הקטין על ידי שוטר אחר. הנאשם אחז בעורפו של המפגין, הדף אותו בחוזקה והפילו ארצה, לעבר שיחים המצויים במקום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות