ההתעללות בישיבת בוסייר: מדוע נציג שגרירות ישראל לא פעל?

ההתעללות הקשה בישיבה הצרפתית: נציג משרד החוץ הישראלי שמע מילדים שברחו מהישיבה על ההתעללות שהם סופגים - אך לא ראה צורך לפנות לשירותי הרווחה הצרפתיים • משרד החוץ: "האבא אמר לנו - אני בקשר עם הילד. הוא מקצין. אני סומך על המקום ולוקח אחריות מלאה"
חרדים 10
ל' שבט התשפ"ב / 01.02.2022 19:37

האם משרד החוץ הישראלי ידע על ההתעללות הקשה בתלמידים בישיבת ‘בית יוסף-נובהרדוק’ שבכפר בוסייר בצרפת?

בעקבות הסרט התיעודי ‘לצאת מבוסייר’ של ‘כאן 11 שישודר בקרוב, במסגרתו הגישו תלמידים לשעבר תלונה נגד צוות הישיבה שלדבריהם התעללו בהם קשות –  פשטה אתמול משטרת צרפת על מתחם הישיבה  ועצרה אנשי צוות בחשד לאלימות נגד קטינים והחזקתם בתנאי עבדות.

היום חשף קובי בורנשטיין ב’עכשיו 14′ ממצא מטריד במיוחד: נציגי משרד החוץ הישראלי שמעו עדויות על המתרחש בישיבה – ובחרו שלא להתערב, מסיבה לא ברורה.

לפי הדיווח, טענה שעלתה שוב ושוב מפי התלמידים הייתה, כי  נערים שהצליחו לברוח מהמקום ולהגיע בדרך לא דרך לשגרירות הישראלית – נאלצו לשוב כלעומת שבאו, לאחר שנציגי המדינה סירבו לסייע להם.

בשיחה שקיים ערוץ 14 עם משרד החוץ, הם הכחישו את הסיפורים וטענו כי במשך כל הזמן אנשי השגרירות לא ידעו על המתרחש. עם זאת, הודו שלפני כארבעה חודשים הגיע אליהם ילד שברח מהמוסד, סיפר שמתעללים בו שם – והתחנן לקבל דרכון ולחזור לארץ.

אלא שלאחר שיחה עם אביו, שטען כי “הילד מקצין” ושמדובר בשקרים – הרי שלפי החוק נאלצו הנציגים להשיב את פניו ריקם.

אלא שבשלב זה עולה השאלה: נציג משרד החוץ, שפעל לפי החוק, שמע את טענותיו של הילד, יחד עם עוד קטין אזרח ארה”ב שהגיע גם הוא יחד עמו, על התעללות קשה אותה הם סופגים במוסד – מדוע אם כן לא ביררו בשגרירות את הנושא מול רשויות הרווחה בצרםפת?

השאלה נותרה ללא תשובה ברורה. וההסבר היחיד אותו סיפקו במשרד החוץ לערוץ 14 היה כי נציג המשרד, לאחר שיחה עם אביו של הילד שטען כי הוא משקר, לא ראה צורך ליידע את הרשויות הרלוונטיות.

הנציגים בשגרירות דאגו לילד וסידרו לו שהות בבית חב”ד הסמוך לשגרירות, אך לטענתם לאחר שהאב יצר קשר עם השליח הוא השיב אותו למוסד, חזרה להתעללות היומיומית אותה חווה.

בשורה התחתונה: לפי הדיווח בערוץ 14, עדויות על ההתעללות אותה חווים תלמידים בישיבסה שבכפר המרחוק כשעתיים נסיעה מפריז, הגיעה באמצעות השגרירות בצרפת למשרד החוץ שבחר להתעלם מסיבותיו שלו.

ממשרד החוץ מסרו בתגובה ל’עכשיו 14’: “לפני מספר חודשים הגיעו נער מהפנימייה המדוברת לשגרירות וביקש להוציא דרכון. לאחר שיחה עם אביו בישראל, שאמר שאינו מאשר הוצאת דרכון ולוקח אחריות מלאה על הילד, נשלח הילד לבית חב״ד הקרוב לבניין השגרירות.

“חשוב להבהיר כי על פי חוק אסור להוציא לקטינים מסמכי נסיעה ללא אישור מהוריהם. האבא אמר לאנשי משרד החוץ: אני בקשר עם הילד. הוא מקצין. אני סומך על המקום ולוקח אחריות מלאה.

“נציג משרד החוץ הציע לאב לשקול שוב, והאב אמר כי יש סיבה לכך ששלחו את הילד לשם והם מכירים וסומכים על הפנימייה.

“האבא יצר קשר עם הרב של חב״ד שלקח את הילד לפנימיה. למחרת ויומיים אחרי זה שוחחו שוב עם האב. בשיחה האחרונה הוא אמר: אין מה לדאוג, הילד בפנימיה במצב טוב. אני אחראי לכך״.

במענה לשאלה לפיה מדוע לא פנו בשגרירות לרשויות הרווחה – ענו במשרד החוץ: “אין מה להוסיף לזה. אי אפשר להעלות את זה, כי הקונסול לא ראה סיבה לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות