“חיילים אטומים”: האלוף מעביר את גדוד נצח יהודה לגזרה אחרת ביו”ש

אחרי פרסום התחקיר על מות עמאר אסעד, הפלסטיני  בן ה-80: אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס החליט להעביר את גדוד נצח יהודה לגזרה אחרת בעקבות האירוע • "המ"פ שיודח הוא חרדי שצמח בגדוד והגיע לתפקיד מ"פ. מדובר בקצין טוב מאוד, אבל ההתנהלות מכעיסה"
חרדים 10
ל' שבט התשפ"ב / 01.02.2022 11:12

יממה אחרי פרסום התחקיר על מות עמאר אסעד, הפלסטיני  בן ה-80, אחרי שעוכב על ידי חיילי ‘נצח יהודה’: אלוף פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, התייחס הבוקר (שלישי), בשיחה עם כתבים,  לתקרית שאותה הגדיר “אירוע אומלל” ו”טעות חמורה שמנוגדת לערכי צה”ל”, והבהיר כי היו “סידרת כשלים גם ערכיים וגם מבצעיים”.

האלוף הודיע כי גדוד ‘נצח יהודה’ יועבר לפעילות בגזרה אחרת.

האלוף פתח בתיאור האירוע, כפי שעלה מהתחקיר: “האירוע התרחש במסגרת מבצע פלוגתי שאליו יצאו כ-30 לוחמים. הם ביצעו בידוק רכבים, והרכב הראשון שעצרו היה של אותו קשיש. הוא התנגד לבידוק, צעק ולא שיתף פעולה. הוא בחר שלא להזדהות ולא החזיק בתעודת זהות”.

בשלב הזה הלוחמים השתלטו עליו ואחד מהם שם לו יד על הפה. “הוא השתולל, שמו לו פלנלית לכמה דקות ואחר כך היא הורדה. בגלל שהוא לא נרגע הכוחות אזקו אותו עם שני אזיקונים, וכשנרגע הוא הובא למבנה סמוך להמשך בידוק.

“כדי שלא יפריע לפעולה, שמו לו על הפה פלנלית ואזיקונים וביחד עם עוד שלושה פלסטינים הובילו אותם למבנה צדדי כדי שלא יפריעו לפעולה. עם תום הפעילות כעבור חצי שעה החיילים שחררו את הפלסטינים כולל את אסאעד, היו משוכנעים שהוא ישן ולא טרחו להעירו. הפלסטינים שמו לב שהוא מת והזעיקו את כוחות הרפואה”.

בשיחה עם הכתבים, אמר האלוף: “מדובר בכשל ערכי חמור ביותר. קהות חושים של החיילים והמפקדים בסיפור אנושי בסיסי שעוסק בחמלה ובכבוד האדם. הוא היה תחת אחריותם ולא משאירים כך אדם שוכב על הרצפה מבלי לברר מה מצבו. ערך המשימתיות כאן גבר על ערך כבוד האדם. זו טעות חמורה בהפעלת שיקול הדעת המנוגדת לערכי צה”ל. החיילים היו אטומים”.

לאור כל זאת הוחלט שמפקד המחלקה ומפקד הפלוגה יודחו מתפקידם לפחות לשנתיים ומפקד הגדוד ,שלמרות שאינו קשור לאירוע עצמו – יינזף פיקודית.

האלוף הוסיף ואמר: “הגדוד מודע לצל שמוטל עליו בגלל שורת אירועים ובעיות בתקופה האחרונה. הדיווחים על האירועים יצאו מתוך הגדוד הם עסוקים בלטפל בעצמם. זה אחד הגדודים המעולים ביהודה ושומרון, עושים עשרות מעצרים ופעולות מדויקות”.

עם זאת אמר: “אני פחות אוהב שגדוד נמצא באותה גזרה כל כך הרבה שנים, אני כקצין ולוחם הייתי משתגע מזה. בעקבות האירועים האחרונים יש תכנון להעביר את הגדוד לגזרה אחרת ביהודה ושומרון ואני מניח שזה יקרה בקרוב”.

על מפקד הפלוגה אמר, שהוא בחור חרדי שצמח בתוך הגדוד, שבהחלט עשה בעבר דברים טובים, אבל אי אפשר לסלוח לו על האירוע. “גדוד נצח יהודה הוא מגדרי, חרדי. יש כאן היבט לאומי והרבה צדדים להחלטה לקיימו. המ”פ שיודח הוא חרדי שצמח בגדוד והגיע לתפקיד מ”פ. מדובר בקצין טוב מאוד, אבל ההתנהלות מכעיסה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אולי הפתרון
    01/02/2022 14:47
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. זה לא לגייס חרדים

  2. עד מתי
    01/02/2022 22:38
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. במים אחרת הוא לא נטחן בכר ההיתוח של בן גוריון ולכן הוא מודח