מות פלסטיני: שני מפקדים מ’נצח יהודה’ יודחו, מפקד הגדוד יינזף

תחקיר אירוע מותו של עמאר עבד אלמג׳ד אסעד, פלסטיני בן 80, בכפר ג'לג'ליא, אחרי שנעצר על ידי חיילים ושוחרר - הוביל להדחת שני מפקדים ב'נצח יהודה' • הרמטכ"ל: מדובר באירוע ערכי חמור
חיים טוויל
ל' שבט התשפ"ב / 01.02.2022 01:05

צה”ל פרסם אמש (שני) את ממצאי התחקיר על מותו של עמר אסעד, פלסטיני בן 80, אחרי  מעצר.

בעקבות מסקנות האירוע, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יודחו מתפקידיהם מיד והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים, בעוד שמפקד גדוד ‘נצח יהודה’, יינזף על ידי אלוף פיקוד מרכז,  אלוף יהודה פוקס.

צה”ל מסר כי הוא מצר על מותו של אסעד.

על פי התחקיר, לא היה שימוש באלימות מעבר למה שנדרש כדי להתגבר על התנגדותו של אסעד, שעוכב במחסום בבנימין. עם זאת, “הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו”.

הרמטכ”ל אביב כוכבי אמר עם קבלת מסקנות התחקיר, כי מדובר באירוע ערכי חמור: “עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה”ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם”.

עומר עבד אל-מג’ד אסעד, פלסטיני בן 80 בעל אזרחות אמריקנית, נמצא מת לפני כשלושה שבועות, אחרי שעוכב בידי כוח צה”ל באזור רמאללה.

לפי גורמי ביטחון, כוח מגדוד נצח יהודה ביצע צ’ק פוסט, מחסום זמני, באזור והפלסטיני עוכב ונאזק.

גורמי ביטחון הדגישו כי הוא שוחרר בחיים.

כעבור מספר שעות נמצא אסעד מת, ככל הנראה כתוצאה מאירוע רפואי. לא נמצאו על גופתו סימני אלימות.

האירוע התרחש כאשר כוח מגדוד ‘נצח יהודה’ פעל בכפר ג’ילג’יליה מצפון לרמאללה אחרי חצות. אסעד חזר לביתו בסביבות השעה 01:00 מביקור אצל בני משפחה או חברים.

אסעד לא נשא עימו תעודה מזהה וסרב לבדיקה. החיילים הוציאו אותו מהרכב בטענה שהתלהם והתנגד לבדיקה ביטחונית. הם עצרו אותו, אזקו אותו באזיקונים, כיסו את עיניו בפלנלית והכניסו אותו לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי.

בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה. מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו.

המשפחה אומרת שהוא סבל מבעיות במערכת הנשימה ובעיות בלב ומת עוד במהלך הלילה.

לפי משרד הבריאות הפלסטיני הוא מת כתוצאה מאירוע לבבי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות