הדלק והחשמל מזנקים, אבל ליברמן לא מתרגש: ‘העלייה המתונה בעולם’

שר האוצר מתח ביקורת על העלאת המחירים: "מסתכלים על המאזנים והרווחיות של כמה יצרנים, מזהים ניצול ציני" • לפיד: "יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה"
אריה ריבקינד
כ"ט שבט התשפ"ב / 31.01.2022 15:39

מחירי החשמל יתייקרו החל ממחר (שלישי) בזינוק של -5.7%, אבל שר האוצר אביגדור ליברמן לא ממש מתרגש.

בפתח ישיבת סיעת ‘ישראל ביתנו’ התייחס ליברמן לעליות המחירים הגדולות בתחומים רבים במשק – ולמחיר החשמל: “צריך להבין שעליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם, למשל התייקרות החשמל בישראל ב-5.7% ולצורך השוואה בברטניה ההתייקרות היא ב- 34% ובשוודיה 35%”.

הוא הסביר: “אי אפשר להתעלם גם מעליית המחירים של חבית נפט שהיא סביב 88 דולר לחבית. הגז עלה ב-77 אחוזים וההובלה הימית עלתה ב-640 אחוזים מאז תחילת גל הקורונה ולכן יש עליות בכל העולם. אצלנו העליות הן הכי מתונות והמשק עובד”.

עם זאת, הוא הדגיש: “בכל נושא ההתייקרות לא ניתן ליצרני המזון והיבואנים לנצל את המצב באופן ציני, אנחנו מסתכלים על המאזנים של החברות, על הרווחיות ועל משיכת הדיווידנדים וגם על שער החליפין של השקל מול יתר המטבעות. לכן כשאני מסתכל על החברות אני רואה ניצול ציני, אנחנו נחכה עד סוף היום לתשובה מאותן חברות ואם לא נקבל אותה, אני ושרת הכלכלה נפנה לרשות התחרות, לרשות ההגבלים העסקיים, לוועדת המחירים ונפעיל אותן לדרוש הסברים מדוע החברות השונות החליטו להעלות מחירים”.

ליברמן הוסיף: “אני מאמין בעבודה יסודית ומעמיקה. כרגע הנתונים של המשק הם טובים מאוד ואנחנו מודעים שיש עצמאיים וחברות שמצבם לא פשוט. מחר יכנסו לחשבונות הבנק של העצמאיים החזר מקדמות המע״מ והמס – כחצי מליארד שקל, יחד עם הנחייה שלי לחשב הכללי לשלם מיד לכל הספקים של משרדי הממשלה, קרוב ל-600 מיליון שקל, צעדים שיקלו על תזרים המזומנים בנוסף לעוד שורה של צעדים נוספים שאנחנו מתכננים כדי לסייע לעסקים בישראל״.

השר יאיר  לפיד התייחס בפתח ישיבת סיעת יש עתיד למחאות בעלי העסקים בימים האחרונים ולעליות המחירים: “העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית. המשימה הראשונה שלנו היא להחזיק אותם בחיים, לשמור על אבטלה נמוכה, ולוודא שהם עוברים את התקופה הקשה. אסור להפקיר אותם”.

לפיד הצטרף לביקורת שמתח שר האוצר ליברמן על רשתות השיווק והיצרנים שמעלים לאחרונה מחירים: “הרשתות הגדולות צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולם את רשות התחרות ואמצעים נוספים. יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות