אסון במרפאת השיניים: באה ‘לחדש את הפה’, טופלה בהרדמה – ונפטרה

רות נביא, בת 72 נפטרה במפתיע במהלך שיקום שיניים במרפאה פרטית בחיפה • חקירה של משרד הבריאות הצביעה על שורת כשלים • כעת משפחתה תובעת פיצויים: "הליך כזה צריך להתבצע בהרדמה כללית" • פרקליטי הרופאים: המרפאה פעלה לפי הנהוג
חרדים 10
כ"ח שבט התשפ"ב / 30.01.2022 16:05

מוות בעקבות הרדמה בטיפול שיניים: פרשת מותה של רות נביא ע”ה בת ה־72 מחיפה היא אחת מהקשות ביותר בתחום רפואת השיניים שאירעו בישראל בשנים האחרונות.

ראשיתו של המקרה הטרגי – אותו פרסם היום (ראשון)  פרשן וכתב הבריאות של ‘ישראל היום’, רן רזניק – ב־16 באוגוסט 2020, אז הגיעה רות לטיפול לצורך שיקום השיניים שתוכנן לכלול השתלת 12 שתלי שיניים, למשך עד 5 שעות במרפאה הפרטית של כירורגיית הפה והלסת של ד”ר הילה קליין בגרנד קניון בחיפה.

עלות הטיפול עמדה על 134 אלף שקלים, לא כולל עלות הרופא המרדים.

ניתוח של השתלת שתלים מיוחדים שנעשה כולו ביום אחד תוך כמה שעות, הפך לנפוץ מאוד בארץ. רופאי שיניים רבים מפרסמים את הטיפול הזה כטיפול “בטוח ומוצלח” עם “יתרונות ברורים של חיסכון בהליך הכירורגי וקיצור משך הטיפול”, כפי שאומרת ד”ר קליין בסרטון באתר המרפאה שלה.

משפחתה של רות טוענת בתביעה, כי ד”ר קליין אמרה לה לפני הטיפול: “בתוך יום אחד את יכולה להיראות כמו אישה צעירה”.

הניתוח של רות בוצע בהרדמה, שלה היה אחראי הרופא המרדים ד”ר עופר שפר. אלא שבמהלך הטיפול אירע סיבוך קשה מאוד בהרדמה: רות התמוטטה עקב אירוע דום נשימה ודום לב, עברה החייאה דרמטית, הובהלה במצב קשה ביותר לבית החולים כרמל ונפטרה כעבור 10 ימים.

“פטירתה במסגרת טיפול שיניים, שאותו בחרה לעבור מטעמים אסתטיים, הותירה את בני משפחתה המומים, שבורים וכועסים”, לשון התביעה.

הפרשה נחקרה על ידי ועדת בדיקה במשרד הבריאות, שמצאה “במקרה הטרגי של מותה של רות נביא בניתוח שיניים אלקטיבי” שורה של כשלים וליקויים בתפקוד הרופאים שטיפלו בה.

במקביל לחקירת משרד הבריאות, הגישו במאי 2021 שמעון ורועי נביא, בעלה ובנה של רות ז”ל, תביעת רשלנות רפואית לבית משפט השלום בחיפה נגד ד”ר קליין וד”ר שפר.

התביעה הוגשה על ידי עורכי דינם אבי שמואלי ומאיה סופר פלדמן, והיא נסמכת על חוות דעתו של פרופ’ פנחס הלפרן, מומחה לטיפול נמרץ ולהרדמה שניהל את המערך לרפואה דחופה בבית החולים איכילוב בתל אביב.

הרופאים הנתבעים הגישו באחרונה כתב הגנה הדוחה את כל טענות התביעה ומסתמך על חוות דעתו של ד”ר ערן סגל, מנהל מערך ההרדמה והטיפול נמרץ בבית החלים אסותא בתל אביב.

עו”ד סופר פלדמן ועו”ד שמואלי אמרו ל’ישראל היום’: “דו”ח ועדת הבדיקה תומך, אחת לאחת, בטענות תביעת הרשלנות הרפואית שהגשנו. הדו”ח קובע שניתוח כזה להשתלת שתלים אינו ‘ניתוח מינורי’, וכי ניתוחים כאלה צריך להעדיף לבצע תחת הרדמה כללית עם הבטחת נתיב אוויר, המבוצעת בבי”ח עם יחידת טיפול נמרץ קרובה ולא במרפאה בקניון.

“הדו”ח מוסיף וקובע שבכל מקרה שבו מבוצע ניתוח תחת סדציה מתונה במרפאת שיניים, צריך לעקוב אחר מצב הדופק והנשימה של המטופל תוך שימוש במכשירים חיוניים, וכל זאת לא נעשה במקרה הטרגי של המנוחה, ויש לקוות שהתביעה שהגשנו ומסקנות הדו”ח ימנעו הישנות של מקרים טרגיים כאלה בעתיד”.

עורכי הדין חן ויסמן ועופר ברטל, המייצגים את ד”ר קליין וד”ר שפר, מסרו בתגובה: “הם משתתפים בצערה הכבד של המשפחה ושותפים לאבלם. מותה של המנוחה נביא ז”ל מלווה וימשיך ללוות גם אותם עד סוף ימיהם.

“משטרת ישראל החליטה לסגור את התיק נגד הרופאים בלי לזמנם אפילו לחקירה, ולא בכדי, והחלטת משרד הבריאות שלא לנקוט הליכים משמעתיים נגד הרופאים מוכיחה כי הערות ועדת הבדיקה במשרד הבריאות אינן מטילות כל דופי במרשינו באופן אישי או בפעולותיהם הרפואיות במהלך הניתוח, והם פעלו לפי הפרקטיקות הנהוגות והמקובלות ברפואה ולא חרגו מהן ולו בנימה.

“לתביעה האזרחית הוגש כתב הגנה, ובית המשפט יקבע בסוף התהליך את עמדתו, ויצוין שאף המומחה מטעם המשפחה קובע כי מדובר במקרה נדיר, אשר מתרחש בממוצע אחת לחצי מיליון ניתוחים דומים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גאון
    01/02/2022 23:58
    הרנטגן
  1. אישה באה לעבור טיפול שיניים ומתה במהלך הטיפול סהכ נשמע הגיוני לגמרי