אנו מכחישים שיש מהלך, וחוץ מהמילה בעלזא שום דבר לא אמת

החשיפה על המודל המתגבש של לימודי ליבה בת"תים בתמורה לתקצוב מלא - תפסה את בעלזא במבוכה • מדוע, באמת, לא מוכנים להכניס את החצר החסידית תחת חסות רשת 'החינוך העצמאי'? והאם יהיו למהלך השלכות פוליטיות? • שרי רוט מציגה את קרב הגרסאות של כל הצדדים
כ"ו שבט התשפ"ב / 28.01.2022 11:20

זה תפס את חסידות בעלזא ממש לא מוכנה ודי הביך אותה. לפחות, לתחושתי.

הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין חשף (חשיפה מצוינת, צריך לומר) בעיתון ‘בקהילה’, כי ועדת החינוך של חסידות בעלזא ואישים נוספים בצמרת החצר, נפגשו ביום שני עם מנכ”לית משרד החינוך דלית שטאובר, ועם כל המי-ומי של צמרת המשרד, כאשר ‘השדכן’ של המהלך הוא ח”כ משה קינלי טור פז, נציג מפלגת יש עתיד – והכל בניסיון לגבש מודל ללימודי ליבה בתלמודי התורה של בעלזא, שבתמורה יתוקצבו באופן מלא.

הפולמוס סביב החשיפה לא איחר לבוא. לנו לא נותר אלא להציג את קרב הגרסאות.

נדגיש, כי אין בדברים משום ציטוט של איש כזה או אחר. כל השיחות שערכתי היו שלא לציטוט וגם שלא לייחוס.

אמר הדגלאי:

חמור מאד. כלומר, אין לנו טענות חלילה כלפי האדמו”ר, אנחנו לא נכנסים לקטע הזה. אבל בואי נדבר רגע על העניין הפוליטי: כבר מזה כמה שבועות שח”כ ישראל איכלר, הנציג הפוליטי של בעלזא, מתנהל בצורה עצמאית לגמרי. ברצותו יוצא מהכנסת, ברצותו מצביע. נמאס לנו לרדוף אחריו.

כעת, במבט לאחור, אנחנו מבינים את ההיגיון שהנחה אותו. לרצות את הפריץ שבשלטון, כדי שיחייך אל תלמודי התורה של החסידות ושמשרד החינוך יעניק לתלמודי התורה של החצר את התנאים הכי טובים שאפשר.

בבעלזא באים בטענות אל הרב אליעזר סורוצקין, מנכ”ל החינוך העצמאי, ומתלוננים: הוא לא הכניס אותנו כל השנים, נפתח רשת משל עצמנו. משל עצמם? הם באמת משלים את עצמם שהם הקימו פה איזה ‘בני יוסף’ או ‘החינוך העצמאי’? אין חיה כזו כיום ב-2022, אפשר רק להצטופף תחת המטריה הרחבה של משרד החינוך, על כל המשתמע מזה. אם זה מה שיורה להם האדמו”ר אז אין לנו מה לומר נגד זה, חלילה, אבל בעיניים שלנו, פח שמן טהור זה ממש לא.

ואולי מעז ייצא מתוק. נמאס לנו להיות נדיבים לאגודת ישראל. במשך שנים ניצלו אותנו עם החלוקה של 40-60, לרעתנו כמובן, כאילו אנחנו ה-40 והוד מעלתם הם-הם ה-60, כשכולנו יודעים שהמצב בדיוק הפוך. הבחירות לעיריית ירושלים אמנם היפכו קצת את המצב לטובתנו, ל-50-50, ועדיין אנחנו מופלים לרעה, כי חלקנו גדול יותר בהרבה. אז בואו נלך לבחירות, כל פלח לחוד, דגל מול  אגו”י, משני צדי המתרס, ונראה כוחו של מי גדול יותר.

זה מסוכן? לא נעבור את אחוז החסימה? הצחקת אותנו. הם אלו שלא יעברו. ובכלל, איך הם יילכו ביחד, כששני החלקים שם צהובים זה לזה, גור-ויז’ניץ מצד אחד של המתרס, שלומי אמונים-בעלזא מצד שני של המתרס. שלא יתפלאו, אגב, אם בסופו של יום מי ששונא אותם יבוא איתנו…תשמ”ט, אבל בשינוי מרתק. לא בעלזא היא שתצטרף אלינו, כמו אז, אלא דווקא גור-ויז’ניץ. עכשיו נראה, עם מי תלך חב”ד. כלומר, רוב רובה ימשיך ללכת עם סמוטריץ’ ממילא…אולי כדי לעצבן אותנו הדגל’אים הם יצביעו הפעם לשלומי אמונים-בעלזא. אדרבה ואדרבה, שיגדל הכוח החרדי בכנסת סוף-סוף.

נמאס לנו להעניק למאיר פרוש מקום על המפה המפלגתית ואז לראות כמה חב”ד פוזלת למפלגות אחרות, כשהיא בעצם אמורה להיות ‘שלו’ בטאבו. יופי להם, אנשי הרב שאול אלתר יצביעו להם במקום לש”ס, נמקסם כוח, זה רק משתלם. אנחנו אישית רק נגדיל את כוחנו. מצדנו, גם הפלג הירושלמי מוזמן להצביע להם, ושיסביר לאנשיו איך הוא מצביע למי שהקימו ממ”ח חסידי, או איך שלא יקראו למוטציה הזו.

ואולי בכלל הגיע הזמן להתחלק לשלושה ראשים, כשכל חלק מייצג מפלגה משל עצמה תוך ריצה רק לצרכי בחירות. אגו”י א’, אגו”י ב’ ודגל. אנחנו הוכחנו אחדות בין הפלגים שפעם היו מסוכסכים, רשב”ם את ראב”ד.

בעלזא טוענים שהרב סורוצקין מסרב להכניס את תלמודי התורה של החסידות לחינוך העצמאי משום שזה יערער את שליטתו הבלעדית ברשת. בכל זאת תוספת של אלפי תלמידים תחייב אוטומטית שינויים בהנהלה. הם גם זועמים, למה גור בפנים והם לא.

אז הנה האמת והיא צריכה להיאמר. בפריפריה לומדים לימודי ליבה כמעט מלאים, בריכוזים החרדיים כמעט ולא. כשנכנס הרב סורוצקין לשאול את פי מרן הרב שטינמן זצ”ל על בעזלא, הוא  נענה בשלילה מוחלטת – ואף אחד לא חושד ברב שטינמן ששיקולים של הנהלה היו לנגד עיניו. הוא חשב שלא נכון להכניס ת”תים חסידיים בהם לומדים כיום כ’פח שמן טהור’, למטריה של החינוך העצמאי, שזה בעצם לשנות. השקפתית, לא נכון לעשות דבר כזה.

יטענו הבעלזאים, מה הרוויח סורוצקין? שנאלץ להכניס עוד יותר לימודי ליבה? זו לא טענה. אם מבקש ממך יהודי סיגריה, כדי לעשן בשבת, תסרב לתת לו גם אם הוא יטען לך שהאלטרנטיבה היא שירכוש בכספו פקט שלם. ובכלל, יש פה כמו צוואה של הגראי”ל. סורוצקין לא יכול לגעת בהוראה הזו.

כן, שמענו שהבעלזאים אומרים שנכנסו לכל גדולי ישראל ,כולל למרן ראש הישיבה (-הגרי”ג אדלשטיין) וקיבלו היתר להיכנס לחינוך העצמאי. בדקנו את זה, בסביבת ר’ גרשון מכחישים את זה מכל וכל, וטוענים “הוא התנגד נחרצות”. בזה תם סיפור.

עכשיו, שילדיהם ילמדו ליבה, רק שיזכרו כמה דם ירקנו ב’יהדות התורה’ כדי לשנות בחזרה את חוק הליבה שחוקקה בקדנציה של 2013 ממשלת ‘האחים’ לפיד-בנט, ושיתביישו להם. שנים אנחנו מזיעים באולפנים, כדי להסביר למה אסור למפלגה חילונית לנסות ולהכריח את החרדים במוכר שאינו רשמי להכניס לימודי ליבה, וכשהם ניסו להסביר לנו – בעיקר אנשי ‘יש עתיד’ – כמה זה חשוב לילדינו, כמה זה יכשיר אותם לעבודה עתידית ולחיים בכלל, אמרנו להם, בלי טובות, תנו לנו לשמור על יבנה וחכמיה. עכשיו חסידות בעלזא המעטירה עושה רוורס מכל העניין ההשקפתי הזה? שייהנו להם.

גם חסידות גור לומדת ליבה, הם טוענים? לא נרחיב בנושא הזה, יש דברים שהשתיקה יפה להם. אבל צאו ובדקו כמה הם לומדים.

נראה לאיכלר שאנחנו טפשים? שאנחנו לא מבינים את המשמעות של המעניקים הנדיבים מצד אנשי ממשלת השינוי? ברור שמישהו נתן להם להבין, במפורש או בקריצה רבת משמעות, שידו של איכלר תנוע בהתאם, ושחסידות בעלזא אינה כפוית טובה. התנהגותו בשבועות האחרונים רק מעידה על כך.

אז נכון שיש אומרים שהדברים נרקמו בכלל מאחורי גבו, ושהוא לא ידע, אבל אנחנו מסרבים לקנות את הלוקש. רחמים לא ידע. נו באמת.

אמר איש פלג גור-ויז’ניץ:

זה התחיל בקריאת תיגר נגדנו, שזה בעצם נגד האדמו”רים החשובים העומדים בראשנו, וזה ממשיך בפזילה לעבר משרד החינוך ומטרותיו. שיתביישו להם.

מה הם לא אמרו עלינו כשתמכנו בניר ברקת לראשות העיר ירושלים? ששם זה עניין של מי יפנה את הזבל וישלח התרעות לתשלום ארנונה. פה אנחנו מדברים על משהו שכל היהדות החרדית נלחמה נגדו, בממ”ח שיצר ד”ר שי פירון, שר החינוך בממשלת ‘האחים’ – והנה בעלזא רצים לזרועות הרעיון שלו. נו טוב, אז לא קוראים לזה ממלכתי חרדי אלא ממלכתי חסידי. ובמקום ללמוד 30 סיפורים חדשים באנגלית כל שבוע, ה’ ישמור, ילמדו רק שנים. מה זה משנה?

נכון, הם יזכירו לנו שליצמן נהג לומר כל השנים נהרא נהרא ופשטיא. אבל זה תופס רק כשהפשטיא היא של האדמו”ר שלנו. זה לא יכול לתפוס כשמהצד השני עומדת הוראה של הרב שאול אלתר או של כל אדמו”ר אחר. אל תצפו שנכבד את זה.

שירוצו לבד לבחירות ונראה אותם עוברים אחוז חסימה. גם אם הפלג הירושלמי, פלוס אלי ישי, פלוס אנשי הרב שאול אלתר איתם – הם לא עוברים. נקודה. אנחנו, אין לנו בעיה להצטרף גם לליטאים. אנחנו בתשפ”ב, לא בתשמ”ט.

חבל שתמכנו בהם בריצה המטופשת של יוסי דייטש בירושלים. יכולנו לקבל הרבה יותר ממוישה ליאון, אילו לא היינו הולכים להרפתקאה חסרת הסיכוי הזו יחד איתם. אז נגמר עידן הביחד. זה הם שרצו לעשות בוררות, שיישארו לבדם. לנו נמאס. גם ככה הם כאילו עושים לנו טובה על כל הצבעה, וחסד גדול בזה שהם תומכים במאבק האופוזיציוני שלנו.

כאילו ליצמן חבר של ביבי עוד מימי התלמוד תורה והם לא מחויבים לו בדיוק כמונו. וכאילו אנחנו טיפשים ולא מבינים שליצמן לא קיבל ועדה בראשותו ודחפו אותו כמו פקק לתפקיד של יו”ר הסיעה, רק כי הם עשו יד אחת נגדנו ובלעדיהם אין לנו אפילו את ה-40 אל מול ה-60 של ‘דגל’. מספיק צרות סבלנו מהם.

הם מקנאים שגור חלק מהשולטים בחינוך העצמאי? יש להם בעיה. אז נכון, יש להם את ‘המבשר’, אבל מול מאמרי השקפה נוקבים גם ב’המודיע’ וגם ב’יתד נאמן’ הם לא יוכלו לצאת לרחוב החרדי. גם ‘הפלס’ יגבה אותנו, שהרי שם הם נגד כל יוזמה של המדינה.

אמר איש שלומי אמונים:

אני לא מבין איך אנחנו מחותנים בפרשה הזו בכלל? נכון, הלכנו יחד עם בעלזא לבוררות; קראנו יחד תיגר על ליצמן-טסלר, כלומר גור-ויז’ניץ, אבל זה לא אומר שכל האפצ’י נעשה ביחד. הסיפור הזה של לימודי ליבה לא קשור אלינו וכל טוב. אל תערבבו לנו פוליטיקה פה. אל תגזרו מזה ריצות נפרדות בארצי או ברשויות המקומיות. עוד שניה גם תתנקמו בנציגות העירונית שלנו נגד בביתר עילית או שמא באלעד. לא לזה התכוונו, אנחנו לא אויבים של דגל התורה, אנחנו ביחסים טובים עם אנשיה, וכשבבעלזא היו מי שרצו להימנע בחוק התקציב תמורת מיליארד שקל, לא היינו חלק מהמסחרה הזו. נציגנו הדגול בכנסת מאיר פרוש בפירוש היה בעד, ובדבר פרטים נוספים תשאלו את יצחק פינדרוס, שאפילו שיבח אותו על כך.

נכון, אנחנו פחות מחויבים לאופוזיציה שמשחקת אותה ב’עוד יום יומיים חוזרים לשלטון’, אנחנו אנשים ריאליים והיינו כבר מסתדרים עם קודקודי ממשלת השינוי, רק שנעשה את זה יותר בשכל ויותר בחכמה מאיכלר, שאת חכמתו אנחנו מעריצים ועדיין יש לו במה להשתפר.

ובכלל, בבעלזא מכחישים שיש עסקה כזו, שכחנו להגיד. וחוץ מזה, ש’דגל’ יעשו חשבון נפש עם העקשנות שלהם כל השנים ועם ההתעמרות שלהם בציבור החסידי, כן, נבחר מילים חריפות כדי לבטא את כעסנו, ובקטע הזה אנחנו ביחד לגמרי עם בעלזא ונציגם איכלר.

‘דגל’ מאיימת בפירוד? כל הזמן הם מאיימים. אנחנו לא עוסקים בזה בכלל. מה גם שוועדת הרבנים של בעלזא מכחישה. כבר אמרנו?

איכלר אפילו לא ידע על זה. וזה שהדוברים שלו ידעו על זה, לא אומר שאיכלר ידע על זה. וגם אם ידע – לא ידע. ורבני החסידות מכחישים שיש בכלל עסקה באופק. כבר אמרנו, נכון?

לא יודעים מה לומר. אם זה יקרה, נחשוב מה לעשות במאמרי המערכת ב’המבשר’, זה עוד מוקדם, הם מכחישים.

אמר הבעלזאי:

מה אתם רוצים  מאיתנו? שנים מתעללים בנו, לא רוצים להכניס את תלמודי התורה שלנו ל’חינוך העצמאי’. גם ‘בני יוסף’ לא היו נדיבים. אז מה יכולנו לעשות? אין מספיק נדיבי עם שיחזיקו את תלמודי התורה. המשכורות של המלמדים באדמה. זה מה יש.

ובכלל, צאו לנו מהווריד, יש לנו אדמו”ר ולאורו נלך. אה, והידיעה על הממ”ח החסידי בכלל לא נכונה.

הכי מבאס היה לקרוא את ההודעה של ח”כ משה טור-פז, זה שקוראים אותו קינלי. “שמח לבשר שלאחר שנה בה קידמתי מו”מ שקט, מהלך דרמטי יוצא לפועל” עכשיו כולם מצחצחים חרבות השקפתיות נגדנו, אומרים שהפכנו לחברים של ‘יש עתיד’ (הוא מ’יש עתיד’, כן?) ושאנחנו מתגלשים על היוזמה של שי פירון הזכור במפלגות החרדיות לרעה.

הוא גם חשף מה קרה מאחורי הקלעים, סיפר שלפני שנה הגיעו אליו שבעה ראשי מוסדות “המייצגים כ-9000 תלמידים בחסידות בעלז” אחרי שהבינו שבמצב הנוכחי “ללא לימודי ליבה התלמידים יתקשו להשתלב בשוק העבודה”. זה מה שאמרנו לו, אבל האמת היא, שלא שוק העבודה מעניין אותנו, אלא התקציבים. אנחנו חייבים רשת. גג. מסגרת לקבלת תקציבים. לא יכולים יותר לשאת לבדנו בנטל הכלכלי.

אז נכון, הוא הוסיף שביקשנו מתווה שיתאים לאורח חיינו, אבל הטיפש המשיך וסיפר, באיזה מקום קוראים אותו פייסבוק, ש”יכניסו לימודי ליבה לתוכנית הלימודים”. עם סימן קריאה אחרי המילה ליבה. איזה מתלהב. אה, והשוס היה במשפט הסיום: “אני מודה לשר החוץ יאיר לפיד על הגיבוי והליווי הצמוד”. ה’ ישמרנו.

אנחנו מכחישים מכל וכל שיש מהלך כזה, שתוקם רשת כזו, וחוץ מהמילה בעלזא שום דבר ממה שכתב אינו אמת. כן, הוא איש ישר. אבל רק בדרך כלל. חוץ מאשר בפייסבוק הזה (קוראים לזה פוסט, אבל בימינו עוד לא למדו ליבה).

עד כאן סדר הדברים. ונסיים בתפילה: ריבונו של עולם החזר את ממשלת נתניהו למתכונתה, שלא נזדקק חלילה לחסדי זרים ושהמריבות שלנו יתחילו ויסתיימו במי יעמוד בראש ועדת הכספים ומי על הכסא במשרד הבריאות. ובא לציון גואל.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מתאים
    29/01/2022 19:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אבל מתאים ל ילד להיות יוצא דופן מכולם להראות שהם לא עושקים חשבון לאף אחד, ב״ה שאני לא שייך לחסידות הזאת

  2. גם המילה בעלזא לא אמיתית
    30/01/2022 13:00
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. צדקו כל אלו נ”ע שנלחמו נגד הכתרתו. מחסידות קנאית בגלציא שלא רצתה להיכנס אפילו לאגו”י, הוא הפך אותה לרפורמים שהמצוות על בחסידות היא רק כסף וכסף ותקציבים.

  4. כל הכבוד לאדמור
    03/07/2022 16:02
    בני ברקית
  5. אני שמחה לקרוא שיש סוף סוף מנהיג אחד שחושב על העדר שלו ועל העתיד שלהם,
    כל הכבוד לאדמור מבעלזא