מהומות? נסגר התיק נגד השוטרים המעורבים במות אהוביה סנדק ז”ל

ימים ספורים לפני עזיבת אביחי מנדלבליט את תפקיד היועמ"ש, הוא החליט לסגור את התיק מעורר הסערה - מחוסר אשמה • במשטרה חוששים ממהומות מחאה
חיים טוויל
כ"ה שבט התשפ"ב / 27.01.2022 16:42

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לסגור את התיק נגד השוטרים שהשתתפו במרדף בו נהרג אהוביה סנדק ז”ל בן ה-16.

התגוששות מומחים? הסערה המפותלת סביב החיסון נגד הקורונה

עילת סגירת התיק – חוסר אשמה.

במשפחתו של סנדק ובקרב  תומכיהם טוענים כי המרדף הוא שהוביל למותו של סנדק והם אחראים למותו.

בחדשות 13 דווח כי במשרד המשפטים התלבטו לגבי שוטר אחד, אך הוחלט לסגור את התיק נגד שניהם.

במשטרה מעריכים שבעקבות פרסום ההחלטה יתקיימו הפגנות ומהומות ובימים האחרונים מקיימים דיונים קדחתניים בעניין.

ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אימץ את עמדת פרקליט המדינה ומח”ש וקבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע בו מצא את מותו אהוביה סנדק ז”ל, ולפיכך תיק החקירה בעניינם ייסגר.

זאת, בתמצית, משום שלפי חומר הראיות היתה הצדקה למרדף אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז”ל; אין ביסוס בחומר הראיות לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון (“לנגח”) את הרכב הנמלט; ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.

הודעה על החלטת היועץ המשפטי לממשלה נמסרה לבאי-כוחה של משפחת סנדק וכן לבאי-כוחם של השוטרים החשודים.

בצד זאת, ביקש היועמ”ש ממפכ”ל המשטרה לקיים תהליך הפקת לקחים סדור במשטרת ישראל, שבמסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים.

החלטת היועמ”ש עסקה בשאלה משפטית אחת: האם התשתית הראייתית המקיפה שנאספה בחקירה הפלילית מלמדת על אחריות פלילית של מי מהשוטרים המעורבים למותו של סנדק ז”ל.

מחקירת המקרה עלה חשד, כי סנדק ז”ל וארבעה צעירים נוספים יידו אבנים בשעת צהריים באזור היישוב מעלה מכמש ופגעו ברכב פלסטיני, תוך סיכון חיי הנוסעים בו. לאחר מכן הם נמלטו ברכבם כשהם רעולי פנים.

שוטרים שהיו בקרבת מקום הקימו מעין מחסום מאולתר באמצעות העמדת רכבם לרוחב הכביש, אך הרכב הנמלט ירד לשול הכביש בנתיב הנגדי ונמלט.

בשלב זה התפתח מרדף, תוך שרכבי המשטרה הפעילו אור כחול מהבהב וסירנה, ואף כרזו לרכב הנמלט מספר פעמים, אך לשווא. מחומר החקירה עולה, כי לכל הפחות בשלבים המתקדמים של המרדף הם היו מודעים לכך שהרכבים הדולקים אחריהם הם רכבי משטרה, וכי הם מצויים בעיצומו של ניסיון הימלטות.

בשלבים הראשונים של המרדף, בהם הכביש היה מפותל ושדה הראייה היה מוגבל, נמנעו השוטרים מלהשלים עקיפה של הרכב הנמלט, נוכח תנאי הדרך, וכן נוכח העובדה שהרכב הנמלט זיגזג מספר פעמים, על מנת למנוע כל ניסיון עקיפה מצד השוטרים. אך כאשר הכביש הפך ישר, התרחב ושדה הראייה נפתח, ניסה הרכב המשטרתי לעקוף את הרכב הנמלט, בין היתר, במטרה לעוצרו.

או אז, אירעה התנגשות בין הפינה הימנית קדמית של הרכב המשטרתי לבין הפינה השמאלית אחורית של הרכב הנמלט. בעקבות ההתנגשות סטה הרכב הנמלט אל השול השמאלי, והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מכך, סנדק ז”ל, שככל הנראה לא היה חגור, נפלט החוצה מהרכב.

גופתו של סנדק ז”ל נמצאה מתחת לרכב ההפוך רק לאחר שפצועים פונו מהזירה ובחלוף למעלה משעה ממועד ההתהפכות.

כפי שעולה מחומר הראיות, בשלב מסוים ניגשו השוטרים בשטח לרכב ההפוך כדי לאסוף מוצגים, ואז הזדעזעו לגלות את גופתו של סנדק ז”ל.

מהחקירה עולה, כי שאר יושבי הרכב הנמלט לא אמרו לאיש בשטח כי ישנו אזרח נעדר.

בתום בחינה מדוקדקת של התשתית הראייתית ועריכת השלמות חקירה, קיים פרקליט המדינה מספר ישיבות בראשותו עם הגורמים הרלוונטיים, ואף ערך סיור במקום התאונה כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מתוואי השטח המדובר.

בסוף ההליך קיבל פרקליט המדינה את המלצת מח”ש, והמליץ לגנוז את התיק נגד השוטרים.

היועץ המשפטי לממשלה קיים דיון נרחב בנושא עם כל גורמי התביעה הרלוונטיים, וכן קיים התייעצויות נוספות. בנוסף, היועץ ערך אף הוא סיור בזירה, שבו בחן מקרוב את תוואי השטח בכלל ואת אזור ההתהפכות בפרט, כדי להעריך באופן בלתי אמצעי את סבירות התנהלותם המבצעית של השוטרים החשודים בתנאי השטח הקונקרטיים, לרבות את ההחלטה לצאת לעקיפה באזור ההתנגשות. לאחר כל אלה מצא היועמ”ש שלא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים בגין מותו של סנדק ז”ל.

היועמ”ש כתב בהחלטתו, כי התשובה לשאלת האחריות הפלילית נגזרת מן הראיות. בהחלטת היועמ”ש נקבע, כי בחומר הראיות אין ביסוס לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון (“לנגח”) את הרכב הנמלט.

עוד נאמר בהחלטת היועמ”ש, כי גם לאחר בחינה מדוקדקת של חוות הדעת של בוחני התנועה, ובהן הבוחן מטעם משפחת סנדק, נמצא שלפי חומר הראיות לא ניתן לקבוע איזה מהר כבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.

עוד כתב היועמ”ש בהחלטתו, כי החלטת השוטרים לצאת למרדף בנסיבות העניין עולה בקנה אחד עם המסגרת שנקבעה בנוהל המרדפים המשטרתי. זאת, מכיוון שנוסעי הרכב הנמלט נחשדו, בין היתר, בביצוע עבירות חמורות, לאחר שלכאורה יידו אבנים שפגעו ברכב פלסטיני וסיכנו את חיי נוסעיו. לפיכך, קיום המרדף במקרה זה היה מוצדק בנסיבות העניין.

על יסוד המלצת פרקליט המדינה וגורמי מח”ש פנה היועמ”ש למפכ”ל המשטרה, כדי שיקיים תהליך סדור של הפקת לקחים במשטרת ישראל. זאת, נוכח המורכבות המובנית במרדפים רכובים של משטרת ישראל, והסכנה לאובדן חיי אדם הטמונה בהם, בין היתר כמשתקף מנסיבותיו של המקרה הטראגי ותוצאתו הקשה. כן סבר היועץ כי נכון יהיה לבחון, בעקבות תהליך זה, האם יש מקום לתקן או להבהיר את הנוהל המשטרתי שלפיו מבצעת משטרת ישראל מרדפים רכובים.

עורכי דינו של אחד מקציני המשטרה, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ-נרקיס ושות’ מסרו: “פרשה זו היא טרגדיה גדולה בה נער צעיר קיפח חייו. סגירת התיק מטעמים של חוסר אשמה, מבטאת את חוסר האפשרות לשכלל את הדין הפלילי בתאונה טראגית שבתוצאתה האיומה איש לא רצה”.

מלבד סנדק נסעו ברכב ארבעה צעירים נוספים.

ביום ראשון דווח ב’כאן חדשות’ כי מסתמן שנגד הצעירים כן יוגש כתב אישום – על יידוי אבנים לעבר פלסטינים, מה שלדברי המשטרה הוביל לפתיחה במרדף אחר הצעירים.

ההחלטה צפויה להתקבל בפרקליטות מחוז ירושלים.

אהוביה סנדק ז”ל מהיישוב בת עין נהרג בתאונת דרכים בבנימין שהתרחשה בעקבות מרדף שניהלו בלשי ימ”ר, שבמהלכו הרכב שבו נסע סנדק עם צעירים נוספים איבד שליטה וסטה מהדרך והתהפך.

מאז, פעילי ימין ונערי גבעות קיימו הפגנות שבהן דרשו מהממשלה להקים ועדת חקירה חיצונית לבחינת נסיבות מותו של סנדק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מרדף
    27/01/2022 21:23
    מנסה להבין
  1. עם כל הכאב והכעס וכו’ ועם כל הכבוד לכולם,
    הסדר במרדף משטרתי בכל מקום בגלובוס הוא שברגע שרכב לא נשמע להוראות המשטרה לעצור (וממש לא משנה למה מנסים לעצור אותו) ההנחיה היא להוריד את הרכב מהכביש בכל דרך אם זה ע”י דוקרנים או הסטת הרכב מהכביש. כמובן הכוונה היא פשוט לסיים מרדף מסוכן, מאד הגיוני שבמהלך כזה הנוסעים ברכב יפצעו, אבל זאת כבר הבחירה/בריחה שלהם…