חוק הקורונה החדש אושר – ועמית סגל לגלג על הצבועים מהקואליציה

בוטלה סמכות הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" ובעקבות כך להגביל יציאה לתפילות והפגנות • הפרשן עמית סגל: "אני בהלם. איש מאלה שהשווה אותו אשתקד לחוקי ההסמכה של היטלר לא מוחה. אפילו את חוקי נירנברג לא העבירו פעמיים. ייתכן שהכל פוזיציה?"
אריה ריבקינד
כ"ד שבט התשפ"ב / 26.01.2022 00:15

הכנסת אישרה הערב (שלישי) את חוק הקורונה החדש בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 9 חברי כנסת מול שלושה מתנגדים.

איפה מתבצעות בדיקות הקורונה? איזו בדיקה עושים ומתי? כל המידע

חברי הכנסת גדי יברקן מהליכוד, ועופר כסיף וועאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת – התנגדו. ח”כ אורי מקלב הצביע בעד ההסתייגויות שהעלה, אבל הצביע בעד החוק בסופו של דבר.

החוק קובע כי “תקנות שעת חירום להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש התש”ף 2020” יהפכו מעתה לחוק רשמי ומסודר, אשר יבטל למעשה את תקנות שעת החירום.

בהתאם להסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה תוקן נוסח הצעת החוק כך שהוכנסו לתוכו שתי הסתייגויותיו של ח”כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית – ולפיהן:

• בתקופת תוקפה של הכרזה על “מצב חירום בשל נגיף הקורונה” – יהיו חברים שבעה שרים לפחות ובהם ראש הממשלה, שר הבריאות ושר האוצר. זאת במקום חמישה חברים שאישרה הוועדה בנוסח הקודם.

• השתתפות בתפילה נוספה לסעיף החריגים לסגר, לפיו גם במצב בו יש הגבלה על יציאה ממקום המגורים, יש שורה של חריגים שההגבלה לא יכולה למנוע יציאה עבורם. בעקבות כך, לא ניתן יהיה להגביל יציאה לתפילה.

ח”כ שמחה רוטמן: “האינטרס של בריאות הציבור התיישר בדיוק עם מה שחשוב לשופטים: הפגנה, עיתונאים, נתב”ג. תפילה אפס, לא. והדבר הזה בעיניי היה עיוות שבמדינה יהודית לא יכול לעמוד. אני לא יכול להגיד שבשביל זה נכנסתי לפוליטיקה. לא תיארתי לעצמי שהקורונה תימשך כל כך הרבה זמן, אבל בהחלט בשביל האמירה הברורה, ויותר מזה, האמירה הברורה על תפילה חשובה לי מאוד מאוד.

“ואני מאוד מאוד מודה גם ליושב-ראש הוועדה, גם לאופוזיציה, לקואליציה, לכולם, שסביב הדבר הזה הצלחנו להתאחד כולנו, ואפילו היום בוועדה לפחות לעניין התפילה כולנו, כולל כולם. בנושא הזה לא הייתה מחלוקת בכלל, אפילו לא עם המשותפת.”

החוק, שייכנס לתוקפו ב-1.2.22, כולל חיזוק הפיקוח הפרלמנטרי, דרך הבחנה בין “מצב בריאותי מיוחד” שיחול בין גלים לבין “מצב חירום בשל נגיף הקורונה”, זאת במקום החוק הנוכחי בו יש רק מצב חירום אחד, שהכרזה עליו היא תנאי להטלת כלל ההגבלות המעוגנות בחוק – החל בהגבלות קלות יחסית כגון תו סגול וכלה בהגבלות חמורות, דוגמת סגר.

ב”מצב בריאותי מיוחד”- הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה יותר למקובל בפיקוח על תקנות “רגילות” שמביאה הממשלה – התקנות יובאו לוועדה 5 ימים לפני מועד הכניסה לתוקף וייכנסו לתוקף רק אם יקבלו אישור פרלמנטרי מראש.

ב”מצב החירום” – הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה לזה המקובל כיום, כך שתקנות שתתקין הממשלה מכוח החוק יוכלו להיכנס לתוקף גם בלא אישור ועדה מראש, וניתן יהיה לאשרן בדיעבד בוועדה או במליאה, אך פרק הזמן שיהיה נתון לוועדה לדון בתקנות בטרם ייכנסו לתוקף יוארך מ-24 ל-48 שעות.

הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, עמית סגל, צייץ בחשבון הטוויטר שלו על אישור החוק.

“אני בהלם”, כתב. “חוק הקורונה עבר שוב ואיש מאלה שהשווה אותו אשתקד לחוקי ההסמכה של היטלר לא מוחה מול הכנסת אלא בכלל תומך בו במליאה? אפילו את חוקי נירנברג לא העבירו פעמיים. ייתכן שהכל פוזיציה?”

סגל רמז בציוץ כי מרבית המצביעים בעד החוק הפעם הם חברי קואליציה, שבממשלה הקודמת היו באופוזיציה –  והתנגדו לחוק. בין המתנגדים הבולטים לחוק בשנת 2020, היה מי שמכהן כיום כשר הבריאות ניצן הורוביץ, שכינה אותו אז “בלתי דמוקרטי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות