הפסקת אש החלה: חצי קבינט מתנגד • 2 הרוגים מפצמ”ר באשכול

שי ויספיש ויוני הראל
|
ל' אב התשע"ד / 26.08.2014 18:26
ישראל הסכימה להפסקת אש החל משעה 19:00 • השרים ליברמן, אהרונוביץ, ארגן ובנט התנגדו – אבל לא נערכה כלל הצבעה • מטח נורה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף • שעה לפני הפסקת האש: הרוג ושישה פצועים מפגיעת פצצת מרגמה בישוב באשכול • מאוחר יותר נקבע מותו של פצוע נוסף • אבו מאזן. “מספר השהידים הוא יותר מ-2,000. 60 משפחות הושמדו לגמרי”

אש – והפסקה: ישראל קיבלה הערב (שלישי) את ההצעה המצרית להפסקת אש ברצועת עזה. שעה לפני תחילת הפסקת האש נורה מטח כבד לעבר ישובי עוטף עזה והדרום, ממנו נהרגו שני בני אדם ונפצעו חמשה.

הודעה על הפסקת אש בין ישראל וחמאס אחרי 50 ימי לחימה הביאו, כצפוי, לגל של תגובות ביקורתיות בתוך הקבינט בפרט ובמערכת הפוליטית בכלל. ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן טלפונית את שרי הקבינט בהחלטה לקבל את ההצעה המצרית להפסקת האש ארוכת טווח – החל מהשעה 19:00.  

אולם ההחלטה התקבלה מבלי שבקבינט נערכה הצבעה על פרטי הפסקת האש. זאת משום שראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה מחויב לכך משפטית: במהלך המבצע הסמיך הקבינט את ראש הממשלה להחליט לבדו על הארכה של הפסקת האש. נראה שסעיף זה שיחק לטובתו של נתניהו, שכן אם הנושא היה מובא להצבעה, כלל לא ברור אם היה לכך רוב בקבינט, כיוון שמחצית מהקבינט מתנגד.

השר גלעד ארדן הביע באזני ראש הממשלה התנגדות להסכם הפסקת האש עם ארגוני הטרור. השרים אביגדור ליברמן, יצחק אהרונוביץ’ ונפתלי בנט הביעו מוקדם יותר את התנגדותם למהלך.

השר נפתלי בנט הודיע כי הוא מתנגד להפסקת אש שתגביל את חופש הפעולה של צה”ל נגד הטרור ברצועת עזה. לדברי בנט, אין כל לקיים משא ומתן עם ארגוני הטרור באופן ישיר או עקיף ולא לקבל כל הסכם עם ארגון הטרור אלא להילחם בו.

למרות שחמאס הכריז גם הוא על הפסקת אש ב-19:00, נורה מטח גם לאחר שעה זו לעבר ישובי עוטף עזה, כשבמקביל בעזה כבר פתחו בחגיגות הנצחון.

אבו מאזן: “60 משפחות הושמדו לגמרי”

מוקדם יותר, אמרו בכירי חמאס כי הצליחו להגיע להבנות עם ישראל להפסקת אש ארוכת טווח. ראש המשלחת הפלסטינית לקהיר, עזאם אל-אחמד, אמר: “הגענו להסכם עם כל הצדדים כדי לסיים את התוקפנות ולהגיע להפסקת אש. ההסכם מספק את צרכי העם הפלסטיני, הפעם זה צריך להצליח”.

מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס המשתתף בשיחות בקהיר, אמר אחר הצהריים: “הסתיים המו”מ והגענו להבנות שמכתירות את העמידה האיתנה של העם הפלסטיני וניצחון ההתנגדות. אנחנו בהמתנה להודעה הרשמית לקביעת שעת השין והכרזה על הפסקת האש והפסקת התוקפנות הישראלית”.

 דובר חמאס סמי אבו-זוהרי אישר את הדברים ואמר כי ישראל והפלסטינים הגיעו להבנות על הסכמת אש ארוכת-טווח ברצועת עזה בהתאם ליוזמה המצרית.

יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודה למצרים, לקטאר ולאו”ם על הסיוע בתיווך, וציין כי שר החוץ האמריקני, ג’ון קרי, עמד עמו בקשר לכל אורך התהליך. “היום הוא היום ה-51 של התוקפנות שישראל הפעילה מול אחינו” אמר אבו מאזן. “מספר השהידים הוא יותר מ-2,000. יש יותר מ-5,000 פצועים ורבבות הפכו פליטים. 60 משפחות הושמדו לגמרי”.

על פי הדיווחים, הפסקת האש תכלול פתיחת מעברים מיידית לצורך העברת סיוע הומניטרי ושיקום הרצועה. רק לאחר התייצבות הפסקת האש, יתאספו הצדדים בקהיר בעוד חודש, וידונו על פירוז הרצועה, והקמת נמל ימי ושדה תעופה.

שעה לפני: שני הרוגים וחמישה פצועים

סמוך לשעה 18:00 נשמעה אזעקה במועצה האזורית אשכול, ופצצת מרגמה התפוצצה בשטח אחד הישובים. כתוצאה מכך, נהרג אדם אחד, שנפצע באורח אנוש אך זמן קצר לאחר מכן נאלצו הכוחות לקבוע את מותו.

מהזירה פונה במצב אנוש גבר כבן 45, ולאחר שעות בהם נאבקו הרופאים להציל את חייו, הם נאלצו לקבוע את מותו.

בנוסף, נפצעו אחד באורח קשה, אחד באורח בינוני,  ושלושה נפצעו קל. כוחות ההצלה טיפלו  בפצועים תחת מטח אש שנמשכת כל העת, ומפנים אותם לבית החולים סורוקה.

מאז ועד לאחר השעה 19:00 נורה מטח כבד לעבר ישובי הדרום ועוטף עזה, כמעט ללא הפסקה.

 בשעות הערב דווח על נפילת רקטה בשטח פתוח בגוש דן ללא אזעקה. 

מערכת כיפת ברזל יירטה רקטות מעל אשדוד, באר שבע וקריית מלאכי. כמה רקטות נפלו בשטחים פתוחים באזור.

צוות החירום של קיבוץ נירים פרסם הודעה: “בסביבות השעה 18:00, כתוצאה ממטח רקטות, נפגעו 4 מחברי נירים ו-2 עובדי חברה קבלנית שעסקו בתיקון תקלת חשמל שהיתה בישוב כתוצאה מפגיעת פצמ”ר בשעה מוקדמת יותר.

“כולם שהו שם מתוקף תפקידם ולא הספיקו להגיע למרחב המוגן. אחד מהם נהרג, שניים מהם במצב קשה ונמצאים בחדר הניתוח ואחד נפצע קל.

“בקיבוץ אין תקשורת וחשמל והצפי לתיקון הוא בשעתיים הקרובות. בישוב פועל צוות החירום שנותן מענה לתושבים, בסיוע גורמי צבא ומועצה. צוותי טיפול של מרכז החוסן של המועצה נמצאים במקום ומסייעים לתושבים.

“זהו יום קשה מאוד לקיבוץ נירים. איבדנו חבר יקר ואנחנו בתקווה ובתפילה לשלומם של הפצועים”.