יו”ר ועדת חקירה לאסון מירון: השופטת מרים נאור נפטרה

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, שעמדה בראש ועדת החקירה לאסון מירון - נפטרה בגיל 74 • הנשיא: "תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק וכאחת מהענקיות במשפט הישראלי" • "בתקופה האחרונה התמסרה לעבודת הוועדה ולחקר האסון הקשה, וראתה בה שליחות מן המעלה הראשונה"
חיים טוויל
כ"ב שבט התשפ"ב / 24.01.2022 11:18

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ע”ה, הלכה לעולמה בגיל 74.

איפה מתבצעות בדיקות הקורונה? איזו בדיקה עושים ומתי? כל המידע

בתפקידה האחרון עמדה בראש ועדת החקירה ל’אסון מירון’.

נאור ע”ה נולדה בירושלים ובשנת 1971 סיימה בהצטיינות לימודי משפטים באוניברסיטה העברית. את ההתמחות שלה עשתה בלשכת שופט בית המשפט העליון, משה לנדוי.

ב-1972 החלה לעבוד בפרקליטות המדינה והתקדמה שם בסולם הדרגות ובשנת 1980 מונתה לשופטת בבית משפט השלום בירושלים. בשנת 1989 התקדמה לתפקיד שופטת בבית המשפט המחוזי.

במסגרת התפקיד ישבה בהרכב שהרשיע את השר לשעבר אריה דרעי והרשיעה בנקאים ובנקים ב’משפט הבנקאים’ בו עלו האשמות של הרצת מניות.

בשנת 2001 קיבלה מינוי בפועל של שופטת בבית המשפט העליון וזכתה במינוי קבע שנתיים מאוחר יותר.

ב-2012 נבחרה על ידי הוועדה לבחירת שופטים לתפקיד המשנה לנשיא בית המשפט העליון ואחר כך החליפה את אשר גרוניס בשנת 2015 ועמדה בראשות בית המשפט העליון במשך כשנתיים.

בתקופת כהונתה נרשמו בינה לבין שרת המשפטים דאז איילת שקד עימותים על רקע רצונה של שקד למנוע את הווטו של שופטי העליון על מינוי שופטים. היא עמדה גם בראש ההרכב שפסל את חוק הגיוס.

פסק הדין אחרון שלה, אחרי כ-38 שנים במערכת המשפט, היה דחייה של העתירות נגד החוק שהתיר פתיחת עסקים בשבת בתל אביב.

לפני כחצי שנה מונתה על ידי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות לעמוד בראשות ‘ועדת נאור’ – ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון בהילולת הרשב”י במירון.

מהוועדה נמסר הבוקר: “בצער רב אנו מודיעים על פטירתה של יו”ר ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, נשיאת בית המשפט בדימוס, השופטת מרים נאור. בתקופה האחרונה התמסרה לעבודת הוועדה ולחקר האסון הקשה, וראתה בה שליחות מן המעלה הראשונה בעשייה למען הציבור, כפי שנהגה כל חייה. הייתה שופטת בכל רמ”ח איבריה, עד יומה האחרון”.

נשיא המדינה ספד: ״מדינת ישראל מרכינה את ראשה עם לכתה בטרם עת של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור.

השופטת מרים נאור תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק וכאחת מהענקיות במשפט הישראלי – נבונה, ידענית ורגישה, חזקה ועצמאית, אשר ליבה לא גבה גם בשבתה בערכאות הגבוהות ביותר.

מיכל ואני זכינו להכיר באופן אישי אותה ואת בעלה אריה באירועים ומפעלים רבים. ברמה המקצועית, זכיתי להכיר אותה בפעילותה כשופטת, שם נוכחתי מקרוב בכושר השיפוט המדהים וחדות המחשבה שלה, ביושרה הקיצונית ובמחויבות שלה ל’צדק צדק תרדוף’ ו’צדק לכל’, שאפיינו את דרכה.

גם הציבור נחשף למעלותיה ביתר שאת כשעמדה לאחרונה בראש ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון. תנחומיי הכנים לאהוב ליבה פרופסור אריה נאור ולכל משפחתה, מוקיריה ואוהביה”.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: “רעייתי שרה ואני שולחים את תנחומינו מעומק ליבנו לפרופ׳ אריה נאור, לבנים מיכאל ונפתלי ולכל משפחת נאור, על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ז״ל. לשופטת נאור הייתה מחוייבות עמוקה למדינת ישראל ולעולם המשפט, לו תרמה רבות במהלך חייה. בבית הוריה היא התחנכה על ערכים של שליחות ומצוינות, ערכים שהיו נר לרגליה במשך שנים. רעייתי שרה ואני זוכרים בחום את פגישותינו הנעימות בבתינו בהן יכולנו לעמוד על אישיותה הייחודית ועל הקשר העמוק שלה עם אריה, שותפה לחיים רבי מעש. יהי זכרה ברוך”.

שר המשפטים גדעון סער ספד: “בשורה קשה עם פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר השופטת מרים נאור. שופטת בכל רמ”ח איבריה ושס”ה גידיה שעשתה את כל הדרך מביהמ”ש השלום ועד לפסגה. שופטת ומשפטנית מעולה, אנליטית, יסודית, חרוצה, שולטת בפרטים. ‘הדין נגזר מהעובדות’. תנחומי מקרב לב לפרופ׳ אריה נאור ולבניה מיכאל ונפתלי”.

השרה איילת שקד כתבה: “קיבלתי בצער רב ובהלם את הידיעה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור.

מסלול חייה של מרים, החל מלידתה ערב הקמת המדינה, השתלב בהרמוניה עם מסלול חייה של מדינת ישראל. כבת לאמא מהאצ”ל ואבא מההגנה, קשרה עצמה מרים בעבותות לסיפור הציוני.

במהלך כהונתי כשרת המשפטים, כבר בפגישתנו הראשונה הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות. משהו התרחש שם, הלבבות התחברו. העבודה עם מרים היתה מהנה, פוריה, ומכבדת. אין זה סוד שהיו לנו לא מעט מחלוקות, אך תמיד ידענו להתעלות מעליהן ולנהל אותן בדרך טובה ומכבדת כאשר טובתה של מדינת ישראל לנגד עינינו. מאז, כמעט ולא עבר שבוע שלא הסתמסנו. לא היה חודש שלא קפצתי לבקר אותה בביתה. מרים הייתה צופה בראיונות בהם הופעתי ובאופן מיידי הייתה שולחת לי את דעתה האמיתית והכנה. דיברתי איתה פעם אחרונה ביום רביעי, בירכתי אותה על קבלת פרס יקירת העיר ירושלים והבטחתי לבוא לטקס, אין ראויה ממנה.

לכל תיק שהונח לפתחה של מרים הגיעה בדעה נקיה ובראש פתוח ולא הניחה אבן אחת בלי שהפכה אותה. גם כאשר לא הסכמתי עם פסקי דינה, תמיד ידעתי שמניעיה טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעיניה.

מרים עסקה בכל תחום בעולם המשפט, ישן כחדש, משל היה תחום עיסוקה המרכזי מזה שנים. לבה הגדול, שהכרתיו באופן בלתי אמצעי, היה נוכח בכל עניין שהובא לשולחנה. טביעות אצבעותיה ניכרות בכל תחומי המשפט הישראלי.

אהבתה למולדת ניכרה בפסיקותיה, שעה שהבהירה בשבתה על כס השיפוט באופן חד משמעי שאיננה מהאו”ם. לאחר שהדליקה את הלפיד במצעד החיים לזכר המשפטנים שנספו בשואה ולתפארת מדינת ישראל, שבה ארצה כשאש הציונות בוערת בה מתמיד תוך שהדגישה כי מדינת ישראל איננה דבר המובן מאליו, ולצד שמירה על החוסן המוסרי, יש לשמור בכל משמר על עוצמתה הפיזית וההרתעתית של מדינת ישראל.

מרים חברתי היקרה, תודה רבה על שהקדשת את חייך למדינת ישראל. פועלך ייחרט לנצח בדברי הימים של המדינה היהודית המתחדשת.

אהבתי אותך מאוד”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מרים נאור ע"ה ?
    24/01/2022 14:13
    אדם
  1. מה זה ע”ה ?
    זה עמת הארץ ?

    • חצקל   24/01/2022 14:57

      ..זה עיראקית הזויה..