מה תעשה שקד? המהלך הפוליטי שגורם למתיחות שיא בקואליציה

מר"צ הגישה ערר למזכירות הממשלה נגד העברת חוק האזרחות למליאה • טוענים: לשון החוק לא תואמת את מה שסוכם איתם ועם רע"ם • במרצ דורשים שהממשלה תדון בחוק שוב על מנת להגיע להסכמות לפני שיעבור לאישור הכנסת • רוב ראשי המפלגות רוצים שהחוק ישתחרר מהערר
חרדים 10
י"ז שבט התשפ"ב / 19.01.2022 21:11

סיעת מרצ הגישה היום (רביעי) ערר למזכירות הממשלה, בבקשה להחזיר את הדיון על ‘חוק האזרחות’ לממשלה – לפני שיעבור לאישור הכנסת.

איך אפשר לעבור בנק בקליק ללא עלות? • כל השאלות והתשובות

במרצ הסבירו, לצד הגשת הערר, שהמתווה הסופי – שניסח ח”כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית – שאמור היה לעלות לדיון במליאה בשבוע הבא, לא הוסכם איתם ועם סיעת רע”ם.

בחדשות 12 דווח הערב,  כי הבקשה הזו של סיעת מרצ באה על רקע המשבר הקשה של הקואליציה בימים האחרונים.

שלשום, נפל חוק הגיוס בקריאה ראשונה לאחר שח”כ זועבי מסיעת מרצ הצביעה נגדו כמחאה על המדיניות של הממשלה נגד הבדואים בנגב ובגלל רמיסתץ הציבור החרדי.

גם ח”כ מאזן גנאים מרע”ם היה שותף להפלת החוק לאחר שנעדר מהצבעה.

בעקבות הצעד של השניים, גורם בכיר בממשלה אמר אחרי נפילת החוק, שההתנהלות של חלק מהח”כים הערבים בקואליציה מאיימת על יציבותה. הוא אף הגדיל והוסיף שאם ההתנהלות הזו לא תיפסק – זה מאיים על המשך קיום הקואליציה.

מוקדם יותר היום דווח ב’כאן חדשות’, כי נפתלי בנט ואיילת שקד זועמים על יאיר לפיד, בעקבות הערר שהגיש על חוק האזרחות של חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית.

רוב ראשי המפלגות היו רוצים שהחוק של רוטמן ישתחרר מהערר ויתקדם בכנסת, מתוך הבנה שחוק האזרחות של שקד אינו מסוגל לעבור כרגע בכנסת.

לבסוף החליט חבר הכנסת שמחה רוטמן שלא להעלות היום את החוק שלו להצבעה במליאה. “הוא חשוב מכדי שאתן לציניות של פוליטיקאים חסרי אחריות לסכל העברתו, ברוב המבוסס על חברי קואליציה ואופוזיציה ציוניים המכירים בחשיבותו”, הסביר. “אני סמוך ובטוח שבשבוע הבא ניתן יהיה להעלותו להצבעה ולשמור על חומת המגן של מדינת ישראל”.

לטענת בנט ושקד, גם לפיד מבין שהחוק של רוטמן הוא הנתיב היחיד לאישור חוק האזרחות, ובכל זאת לפיד תקע אותו.

גם גדעון סער שוחח עם לפיד והודיע לו באופן חד משמעי שמבחינתו, חוק האזרחות יעבור עד לסוף המושב הנוכחי, כך או כך.

לדברים הצטרף גם שר הביטחון בני גנץ, שהבהיר בשיחות רבות כי העובדה שהחוק תקוע – בעייתית מבחינה ביטחונית.

בסביבת לפיד אמרו בתגובה לדברים כי הוא תומך בחוק הממשלתי שהגישה שקד.

ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע בצעד חריג את הצעת החוק הפרטית בנושא של חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית. החוק אושר בניגוד לעמדת מרצ וגרר דיון סוער בין שרי הקואליציה, בפרט בין שרת הפנים והשרה להגנת הסביבה.

“הייתי כבר חברה בשתי קואליציות ולא ראיתי דבר כזה”, אמרה שקד. “חוק עובר בוועדת שרים לחקיקה ויש מפלגות שמחליטות שהן לא חלק מההחלטה והמשמעת הקואליציונית ועושות מה שבא להן. ולכן אנחנו צריכים את עזרת האופוזיציה”.

זנדברג השיבה: “החוק הזה מאוד שנוי במחלוקת. היו הסכמות שגרמו לסיעת מרצ להצביע בעד, על אף שזה דבר מאוד קשה, וזה היה מתוקף הסכמות. סיעת מרצ לא ‘עשתה מה שהיא רוצה’ ולא חרגה מהסכמות, להיפך. זו הסיעה שעמדה הכי הרבה בהסכמות שסוכמו בקואליציה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות