שמרנות והתחדשות, כמו עץ: שילוב זה הוא סודה של צמיחה אמיתית

יש הסבורים שהתחדשות משמעותה גדיעת העץ הקיים, שלילת העבר • עלינו להאמין בצמיחה המבוססת על הגזע והשורשים שעליהם גדלנו • וגם: כמה מילים על ההתחדשות של 'שיחת השבוע'
הרב מנחם ברוד
י"ב שבט התשפ"ב / 14.01.2022 10:40

ט”ו בשבט, ראש השנה לאילנות, מעורר אותנו להתבונן בעץ וללמוד ממנו. אחד הדברים הבולטים באילן הוא השילוב בין שמרנות להתחדשות.

איך אפשר לעבור בנק בקליק ללא עלות? • כל השאלות והתשובות

איפה מתבצעות בדיקות הקורונה? איזו בדיקה עושים ומתי? כל המידע

7 מיליון ילדים אמריקנים שהתחסנו לא טועים: התחסנו וחסנו גם אתם

עברו שלושה חודשים מהחיסון השני שלכם? ככה תתחמנו את הנגיף

בשונה מבעל-חיים שהיום הוא כאן ומחר במקום אחר, העץ נשאר באותו מקום, השורשים אותם שורשים והגזע אותו גזע. ועם זה יש בו התחדשות וצמיחה, ענפים חדשים, עלים רעננים, פירות טריים.

השילוב הזה הוא סודה של צמיחה אמיתית.

יש הסבורים שהתחדשות משמעותה גדיעת העץ הקיים, שלילת העבר, ביטול כל מה שנעשה עד כה. בשם הקידמה הם מוחקים מורשת של דורות וסבורים שגילו את אמריקה.

סודו של שינוי אמיתי

לפני שנים, באחת מוועידות הקיבוץ הארצי, הִכה על חטא אחד מהוגי הדעות של התנועה: “הרסנו את העולם הישן מתוך רצון לבנות עולם חדש, אבל לא השכלנו להבין שמחורבות יש פרנסה רק לארכאולוגים”.

והוא צדק. גדיעת האילן אינה התקדמות ואינה התפתחות. קיצוץ הנטיעות הוא הרס וחורבן, לא פריחה וצמיחה.

היהדות מתפתחת וצומחת כמו עץ – תוך שמירה על השורשים והגזע עתיקי היומין. היא מגיבה על אתגרי השעה בגילוי חלקים בתורה הנחוצים במיוחד לעמידה באתגרים האלה.

אל מול תחלואי העולם המודרני הצמיחה היהדות את תורת החסידות, שמפיחה רוח חיים בחיי היהודי מעניקה לנו כוחות להתמודדות העכשווית. זו צמיחה והתקדמות אמיתיות.

השילוב הזה הוא מורה דרך לכל אחד ואחת מאיתנו. לבנות נדבך על נדבך, להוסיף עוד החלטה טובה ומעשה טוב. לא לחשוב ששינוי אמיתי בא על-ידי מהפכות והרס דווקא. להאמין בצמיחה המבוססת על הגזע והשורשים שעליהם גדלנו.

גם אנחנו מתחדשים

גם גיליון ‘שיחת השבוע’ מנסה לעשות עכשיו את השילוב הזה – להתחדש תוך שמירה על המתכונת הישנה והמוּכרת.

במשך שנים רבות נמנענו משינויים דרמטיים, מתוך תחושה שציבור הקוראים הנאמן אוהב את המבנה הקיים, צמד הדפים המתומצת, עם המדורים הקבועים, שכל אחד ואחת מוצאים בהם את מה שמעניין אותם.

ואולם אחרי שלושים וחמש שנים של הופעה סדירה, מדי שבוע בשבוע, נראה לנו שהגיע בכל-זאת הזמן להתחדש.

אנחנו מכפילים את מספר עמודיו של העלון, מוסיפים כפולת עמודים לילדים, מרווחים יותר כמה מדורים ועושים אותם נעימים יותר לקריאה, ומוסיפים מדור חדש, שישיב על שאלות בחיינו. כל זה לצד התחדשות עיצובית בסגנון עכשווי יותר.

ועדיין העלון שומר על מתכונתו המוּכרת. אנחנו מקווים כי הקוראים הנאמנים יתרגלו מהר לשינויים האלה, ויוסיפו לחטוף, כדרכם, את גיליונות ‘שיחות השבוע’, ולהעשיר בהם את שולחן השבת בביתם.

חידוש נוסף הוא בתחום ההפצה – מעכשיו ניתנת אפשרות לכל קהילה, בית כנסת, יישוב וכדומה להזמין (בתשלום עלות) את הגיליונות ישירות אליהם, וכך יקבלו את הכמות הדרושה להם בסדירות ובקביעות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות