‘הזדמנות היסטורית’ או רבנים ב’חצי שקל’? • המדריך למתבלבל

לא הצלחתם להבין על מה ניטש הקרב המדמם בין השר מתן כהנא למפלגות החרדיות סביב חוק הגיור? ניסיתם להבין מה ההבדל בין מה שהתנהל בבתי הדין לגיור עד היום לבין מה שיקרה מהיום - ונכשלתם? • שרי רוט עם מדריך קצר שמציג את הטיעונים של כל הצדדים - ואת תמצית הפלונטר
ט"ו שבט התשפ"ב / 16.01.2022 22:03

לא הצלחתם להבין על מה ניטש הקרב המדמם בין השר לשירותי דת מתן כהנא למפלגות החרדיות ברפורמת הגיור? ניסיתם להבין מה ההבדל בין מה שהתנהל  עד היום לבין מה שיקרה מהיום?

איך אפשר לעבור בנק בקליק ללא עלות? • כל השאלות והתשובות

איפה מתבצעות בדיקות הקורונה? איזו בדיקה עושים ומתי? כל המידע

7 מיליון ילדים אמריקנים שהתחסנו לא טועים: התחסנו וחסנו גם אתם

עברו שלושה חודשים מהחיסון השני שלכם? ככה תתחמנו את הנגיף

הנה מדריך קצר בו יוצגו דבריו של השר כהנא (תחת ‘אומר כהנא’) לעומת דבריו של גורם במפלגות החרדיות (תחת ‘טוען החרדי’).

אומר כהנא (מצביע לעבר משתתפים במסיבת העיתונאים שכינס): “על פי הסטטיסטיקה, בעוד מספר שנים, הילד או הילדה שלנו יבוא אלינו ויגיד לנו שהוא רוצה להתחתן עם מישהו שהוא לא יהודי לפי ההלכה. אבא שלו יהודי, סבא שלו יהודי, אבל הוא לא יהודי על פי ההלכה – ואני חושב שזו חובה עלינו לטפל בסיטוציה הזו.

“אנחנו לא יכולים להשלים עם המצב בו יש התבוללות בתוך מדינת ישראל. לא מצד אלו שאמורים להיות בחתונות הללו, וגם לא מצד מי שעלו מברית המועצות, בעיקר, ורוצים להרגיש שהם חלק מהעם הזה.

“בעיני, יש פה הזדמנות היסטורית לטפל בזה. יש פה ממש עיקבתא דמשיחא, שמפלגות חילוניות שמייצגות את האנשים האלו רוצות גיור לפי ההלכה. הם יכלו בקלות לומר להם, עזבו אתכם, אל תתגיירו, תתגיירו שלא כהלכה – וזו הזדמנות”.

הוא שב והדגיש, שבלי קבלת מצוות – אין גיור. הוא אמר, שגם רבני ‘צהר’, מתנים גיור בקיום מצוות. “כל מי שמתגייר על פי החוק הזה, הוא מתגייר על פי דין תורה. ולראשונה, בחקיקה ראשית, לא באוסף פקודות מנדטוריות כפי שהיה עד היום, באופן לא מסודר. והכול חוסה תחת כנפי מערך הגיור הממלכתי, הרבנות הראשית לישראל. המערך הקיים ממשיך לתפקד באופן מלא, אין שינוי במערך הקיים, סך הכול נוסף לו עוד מחוז, מחוז רבני ערים. מותבי הגיור שיקימו רבני הערים יהיו בראשות רב העיר עצמו, או דיין מכהן מתוך מערכת בתי הדין לגיור, ואני מקווה ונפעל לזה שנוכל להוסיף עוד רבנים גדולים נוספים שיוכלו לעמוד בראש מערך כזה”.

טוען החרדי: “הוא יכול להדגיש מה שבא לו, המציאות היא שרבני ‘צהר’ שיגיירו הם רבנים מקלים ממש. תראי בסעיף ג2, כל מי שיש לו סמיכה והוא עובד חמש שנים בתפקיד חינוכי, אפילו מורה בכיתה א’, יכול לגייר. יודעת מה? עזבי מורה, אפילו אם אינו עובד, אבל יש לו ביד איזו שהיא המלצה מדיין, גם הוא יכול לגייר. תראי את סעיף 16, כל ראש ישיבה יוכל לגייר. כהנא הפך את עם ישראל למועדון חברים, בואו בהמוניכם, התגיירו”.

ואיך אפשר בלי הסיפור החביב של ח”כ יעקב אשר, שנזכר גם הוא בילדיו. “אני הולך לפעמים עם ילדיי ונכדיי ברחובות בני ברק. הם שואלים, ‘סבא, מה עשית כשהיית ראש עיר בבני ברק, תראה לנו’. ואני מספר להם על דברים שזכיתי לקדם ולפעול, מראה להם פרויקטים חשובים שאני גאה על שהייתי שותף בהם. ואני שואל את השר כהנא, מה הוא יגיד לילדים ולנכדים שלו, אני החרבתי את הרבנות הראשית, פוררתי את המפעל שהקים הרב קוק?”

מחריב את הרבנות הראשית?

אומר כהנא: “חוק הגיור שלי קובע שהגיור ייעשה בכפוף לוועדת ההיגוי שתיקבע על ידי שני נציגים של ראש הממשלה, שני נציגים של הרב הראשי ועוד רב אחד מוסכם. כלומר, לרב הראשי יש זכות וטו בוועדה, למעשה. את חוק הגיור שלי, שהוא הזדמנות היסטורית, פוסלים אנשים שהדרך שלהם היא ‘הכל או כלום’, שהם נלחמים בקנאות על איזה שהוא סטטוס-קוו שהוא כבר לא רלוונטי לכלום, ובמו-ידיהם הם מנעו את האפשרות שבמדינת ישראל הגיור על פי ההלכה יהיה הגיור האקסלוסיבי היחיד. וזאת, בניגוד לדעת רבותינו, רבני הציונות הדתית”.

כאן אוסיף, שאכן יש לכהנא רשימה מרשימה של רבני דתיים-לאומיים שתומכים בחוק הגיור שלו, אבל חסרה לו התמיכה אולי המשמעותית ביותר – זו של הרב חיים דרוקמן. אז נכון שבבסיס הרב דרוקמן בעד החוק, אבל הוא הדגיש, שהוא לא יתמוך בחוק שהרבנים הראשיים לא תומכים בו. “הצעת החוק הזו נכתבה בליווי אינטימי של הרב דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית ומי שמאד מבין את הנושא”, אומר כהנא.

אגב, גם אילו הרב דרוקמן היה בעד חוק הגיור, זה לא היה מועיל לכהנא, כפי שכבר פורסמו דבריו הקשים של הרב יצחק יוסף נגד הרב דרוקמן. מה שכן, כשהיה נגד, צוטט בכבוד בכלי תקשורת חרדיים.

הידד, איזה פלונטר.

אומר כהנא: “במשך שבועות ארוכים הלעיטו את הציבור בדיס אינפורמציה סביב החוק הזה, כעת אני מגיש את החוק האמיתי”.

למען האמת, הוא די צודק, לפחות בנקודה הזו. השבוע יצא לי להאזין לדיון ברדיו חרדי. המגיש דיבר על טיוטת חוק הגיור, כאילו הייתה החוק האמיתי, הזדעזע מה’פירצה בכרם ישראל’ תוך שהוא ‘מכסח’ את סעיפי החוק, שאינו אלא טיוטה.

בטיוטה דובר על הכשרה לאחור של גיורים שבוצעו במקומות כאלו ואחרים; על רוב קובע שיהיה בידיו של ראש הממשלה (“אוי וי, מחר זה יהיה יאיר לפיד”) ועוד.

מתברר, כך אומר כהנא, שדרך העולם היא שמציעים סעיפים, השר מתקן, מעביר ליעוץ  משפטי, הדפים חוזרים לשר, ששב ומתקן, ושב ומעביר… וחוזר חלילה. לשלוף טיוטה באמצע המעברים מהכא להתם זה לא רציני.

טוען החרדי: “יודעת למה רבני ערים לא מגיירים היום? הרי פעם, עד שנות ה-90, הם היו מגיירים. אלא מה? שזה היה כישלון מוחלט, רבני ערים ‘בחצי שקל’ גיירו ‘כל זב חוטם’ תמורת תשלום. לכן ביטלו את זה. וכעת, לא רק שהוא מחזיר את זה, אלא אף מקל יותר”.

שאלתי: מה זה ביטלו? ומהו הגיור הצבאי? אפילו בלי תשלום, בקלי קלות, וזה קרה תחת הממשלות שלכם! אתם נטלתם חלק בממשלות שהסכימו לגיור הצבאי, שהיום אתם יודעים להגיד שהוא לא טוב. אז אתה בא ואומר, רבני ערים לא שווים? ומה אתה מציע? לפרק את הרבנות הראשית ולזרוק את רבני הערים? אומר מתן כהנא: אני כן מאמין לרבנות הראשית ולרבני הערים. הוא ממלכתי, זה בסיס אמונתו – הרבנות ורבני הערים.

ועוד משהו. כשמדברים על כשרות, אתה צועק: ‘אוי וי, נגעו במרא דאתרא של כל עיר ופתחו לתחרות’. וש’הסמכות שלהם היא קודש’. אז אולי תחליטו? רבני ערים נחשבים עבור כשרות או שהם ‘רבני ערים בחצי שקל’?

טוען החרדי: “בתחום הגיור הם ב’חצי שקל’, כשרות זהו סיפור אחר. יש הבדל ענק. גיור, תוך יום אפשר לגייר מישהו, לחתן אותו עם יהודייה, ואין לך הרבה מה לעשות נגד המגייר. הסיפור גמור. ועוד משהו: בגיור, אנחנו מדברים על קבוצה של 350-400 אלף איש שנמצאים היום בארץ, ובאחריות! הם לא רוצים להיות יהודים, הם לא מתכוננים להיות יהודים, לא מעניין אותם שמירת תורה ומצוות, אפילו לא להיות מסורתי. הם רוצים להמשיך לחגוג את הסילבסטר וכל מה שהם רוצים זה – שהם יוכלו להתחתן עם הילדים שלך. זה כל העניין.

“הוא רוצה להתחתן עם הילדים שלך. היום הרבנות לא מאפשרת לו את זה, כי הוא גוי והוא רוצה שצעירה  מאוקראינה תתחתן עם הילד שלך – ולכן היא רוצה להתגייר. זה כל הסיפור”.

תראו, עד כמה הם עושים קמפיין על הגב של הילדים שלי. גם כהנא פתח בזה, גם החרדי בן שיחי מדבר על עליהם.

טוען החרדי: “הכשרות זה סיפור אחר. צריך לשמור את המינימום הנדרש בכשרות, ואלו הן הרבנויות. האם אני סומך עליהם? לא. אבל זה קו המינימום. בגיור, זה כניסה לעם ישראל, זה חתונה, זה משמעותי יותר ממסעודה שתאכל או לא תאכל”.

אומר מתן כהנא: אני לא אהיה יותר גרוע ממה שקורה היום, גם הגיור שלי כפוף להלכה. התעודות כולן תונפקנה באותו אופן, יהיו אחידות, תחת מערך הגיור הממלכתי. יהיה מערך פיקוח ובקרה שיוודא שכולם מתגיירים על פי כללי הגיור שייקבעו. הם ייקבעו על ידי ועדת היגוי שתורכב מנציגי הרב הראשי, נציגי השר הממונה ונציג אחד משותף.

לרבנות הראשית ולמועצת הרבנות הראשית יש סמכות להפסיק את פעולתו של רב, אם יתברר שאינו פועל לפי הכללים שנקבעו.

אומר החרדי: “הנה הגענו לנקודה. מחר שר הדתות יהיה יאיר לפיד, אביגדור ליברמן או יוליה מלינובסקי – שני נציגים יש להם, שנים לרבנות הראשית, הרב הראשי שייבחר תחת כנפי שלטונם יהיה רב מרבני צהר – ואנא אנו באים? מדובר בחוק ממלכתי שבג”ץ ישמח לאכוף אותו. ואז נצעק? זה יהיה מאוחר מדי”.

כהנא לא חושב על אופציות אלו, ומתרכז בכך ש”אני סומך על רבני הערים”. אז נכון שגם על זה ניטש ויכוח, החרדים לא ממש סומכים על רבני הערים, כלומר הם סומכים עליהם, בקושי, רק בנושא הכשרות.

אבל יש פה בעיה נוספת: הרכב ‘ועדת החמישה’ בעתיד, כשתשתנה המפה הפוליטית ולא לטובת החרדים.

אומר כהנא: “רבני הערים הוסמכו בישראל, נבחנו בישראל, לא רק ל’יורה יורה’ אלא גם בבחינות לרב עיר, אני סומך עליהם שידונו רק לפי ההלכה. רבני הערים שלנו הם ידה הארוכה של הרבנות הראשית”.

וזוהי תמצית הפלונטר: מצד אחד, חוק הגיור אמנם לא יתבצע כך ש”יפזרו אבקה לבנה על הגיורת ויגידו לה את מגוירת’. מצד שני, זהו חוק ממלכתי, ולכן קשה לדעת איך הוא יתפתח במהלך השנים לצד השינויים הפוליטיים במדינה.

זו גם בתמצית הדילמה.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כתבה יפה
    16/01/2022 22:25
    משה
  1. תיקון קל – זה לא רק ‘חרדי’ – מרבית הדתיים הלאומיים (חוץ מהלייטים) נגד המתווה של השר כהנא בגלל הפרצות הרבות שבו

  2. חבל שלא יודעים את הדעות של הרב ברונר
    17/01/2022 23:55
    נחום
  3. כבוד הרב פרסם מאמרים ופולמוסים בהם הוא טוען בלהט שכדי לגייר ילדים ו/או ‘זרע ישראל’ אין צורך בקבלת עול מצוות.
    במילים פשוטות: ילדי העובדים הזרים וכך גם מי שיציג תעודה [אמיתית?] שאב סבו היה יהודי ברוסיה בימי הצאר… לא יצטרך מאום חוץ ממילה וטבילה ו’קבלת תעודה אחידה – של הרבנות’