נמצאו קבריהם של אחי בעל התניא, בן ונכד בעל הצמח צדק

שמוליק קרסיק
|
ל' אב התשע"ד / 26.08.2014 11:34
קבריהם של שניים מאחיו של מייסד חסידות חב”ד בעל התניא והשו”ע וקברי בנו ונכדו של האדמו”ר השלישי ה”צמח צדק”, שופצו לאחרונה בבתי-עלמין ברוסיה ואקראינה בידי ארגון ‘אהלי צדיקים’

פעילי אגודת ‘אהלי צדיקים’, בראשות הרב ישראל מאיר גבאי, סיימו לאחרונה לשפץ מספר קברים השייכים לבני משפחת אדמו”רי חב”ד.

בעיירה רודניא שופץ קברו של רבי משה, אחיו של בעל התניא. יהודיה תושבת המקום שימרה את בית החיים בעיירה במשך שנים ארוכות. אחרי שנפטרה שמרה ביתה את מיקומו של בית החיים וסירבה לשתף פעולה עם פעילי הארגון. רק אחרי שכנועים מרובים הסכימה הבת להראות את מיקום הקבר לרב גבאי – שהחל מיד לדאוג להחלפת המצבה ולגידור בית החיים שגויים החלו מחללים אותו.

אחרי ימים רבים בהם דחו בעירייה את בקשות הארגון, פגשו הפעילים אדם המתגורר בסמוך לבית החיים שהסכים שהפעילים ישתמשו בביתו לצורך הרכבת המצבה. בהיחבא סיימו להרכיב את המצבה המחודשת בביתו של אותו אדם והציבו אותה על ציונו של רבי משה.

אח נוסף של בעל התניא – המהרי”ל, נקבר ביאנוביץ’ שבאוקראינה. גם שם ניסו תושבי המקום הגויים להשתלט על שטח בית החיים ולחללו, ולאחרונה קיבלו בארגון היתר מראש העיר להסדיר את המקום ולשפצו; בארגון החלו לפעול במרץ לשימור המקום.

בליאדי נקברו נכדיו של בעל התניא, ובהם האדמו”ר מליאדי – בנו של הצמח צדק, ובנו ממשיכו. במשך שנים נעלם מקום קבורת הנכדים ובית העלמין היהודי. לאחר חקירות ודרישות הפנו אנשי המוזיאון המקומי את הרב גבאי אל אשה זקנה שידעה להצביע על מקום בו זכרה שהיו היהודים עולים להתפלל. אנשי הארגון מצאו את המקום ובימים אלו הם דואגים לשיפוץ בית העלמין.

יאנוביץ\'

רודניא