פקיעת חוק האזרחות: העליון חייב את שקד לדון בבקשות פלסטינים

בקשת ארגוני זכויות האדם התקבלה: בית המשפט העליון הוציא צו ביניים המחייב את השרה לדון בבקשות איחוד משפחות של פלסטינים - לאחר שפקע חוק האזרחות • החוק צפוי לעלות שוב להצבעה בכנסת
חיים טוויל
ט' שבט התשפ"ב / 11.01.2022 15:36

לאחר שפקע חוק האזרחות לפני כחצי שנה: בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את בקשת רשות הערעור שהגישו האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם – והוציא צו ביניים המחייב את שרת הפנים איילת שקד לדון בבקשות איחוד המשפחות של הפלסטינים.

בהחלטת העליון נכתב: “על המשיבים (נציגי המדינה) לפעול בגדרו של הדין הקיים בלבד, ואין הם רשאים לפעול יותר על-פי חוק הוראת השעה או הנהלים שהוצאו מכוחו, כל עוד חוק זה אינו בתוקף”.

ההחלטה התקבלה למרות ששרת הפנים הודיעה כי בכוונתה לחוקק חוק אזרחות חדש תוך שבועות ספורים, וממילא מיותר יהיה לחייב את משרד הפנים לדון בבקשות הפלסטינים על פי הנהלים בתווך בין פקיעת חוק האזרחות לחקיקת חוק אזרחות חדש.

ואכן, חוק האזרחות עבר ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה. החוק מונע נתינת מעמד קבע ואיחוד משפחות מצד משפחות ערביות ישראליות ופלשתיניות וכן מצד אזרחי מדינות אויב.

כמו כן, מוצע כי החוק יחוקק כהוראת שעה לשנה שתיבחן מחדש בהתאם למצב הביטחוני הקיים באותה העת.

ביולי האחרון סירבו בליכוד לתמוך בחוק, שהמפלגה עצמה יצרה, בגלל התחייבויות שניתנו לרע”ם. גם בקואליציה עצמה, חלקים מהשמאל ומרע”מ התנגדו לחוק. כך קרה שהוראת השעה האוסרת על איחוד משפחות בין ערבים ישראלים לפלשתינים והקניה של מעמד קבע להם, פגה מבלי שחודשה.

ח”כ מוסי רז בירך על פסיקת בית המשפט העליון: “‏יש שופטים בירושלים. בית המשפט העליון קבע כי המדינה לא יכולה להמשיך את העוול ולאסור איחוד משפחות. איחוד משפחות הוא חוקי, צודק וטוב לאזרחיות ואזרחי ישראל – והגיע הזמן ששרת הפנים תפעל בהתאם”.

מפלגת הציונות הדתית הגיבה: “איילת שקד צריכה להחליט אם היא נותנת דין וחשבון לתנועה האיסלאמית או לאזרחי ישראל. כפי שאמרנו בעבר אנחנו מוכנים להיות רשת הביטחון הלאומית ולהצביע יחד עם הגורמים הציוניים בקואליציה על חוק האזרחות בתוספת שקיפות ומכסות”.

במפלגה הוסיפו:  “התוספת נועדה לוודא שנושא האזרחות לא יוחזק בידי מפלגת רע״מ שברצותם מאיימים על יציבות הממשלה ובכך ישלטו בשערי הכניסה למדינת ישראל ויקדמו זכות שיבה זוחלת.

“ביטחון ישראל יקר מידי למשחקים וההיסטוריה לא תסלח לשקד אם תמשיך את הכניעה לתומכי הטרור ברע”מ ואת הפגיעה במדינה היהודית”.

שי גליק מנכ”ל בצלמו מסר: “שוב בג”ץ פוגע קשות באזרחי ישראל. בג”ץ יודע שכל גורמי הביטחון טוענים שביטול החוק הינו סכנה לחיי אדם ובוחרים לתת פרס לטרור ולארגון השמאל הקיצוני ואף לחייב את אזרחי המדינה בקנס של אלפי שקלים לטובת המוקד להגנת הפרט. הגיע הזמן שהציבור יגיד לבג”ץ תפסיקו לדאוג למחבלים. תדאגו לאזרחי ישראל”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות