230 מייל של נסיעה במדבר: זה מה שעשו להצלת גופת יהודי משריפה

שליח חב"ד בלאס קרוסס שבמדינת ניו מקסיקו, הרב ברי שמוקלר, ופנחס סודאק, אורח מלונדון, נסעו מאות קילומטרים כדי לספק קבורה יהודית ראויה לחסר בית שנפטר - וגופתו עמדה להישרף
מאת הווארד בלס, חב"ד.אורג
כ"ט טבת התשפ"ב / 02.01.2022 19:48

כשהרב חיים שמוקלר, שליח חב”ד בעיר אלבקרקי שבמדינת ניו מקסיקו, קיבל שיחת טלפון מיהודי שאמר לו כי אחיו חסר הבית נמצא בחדר המתים בעיר באמרילו שבמדינת טקסס, ממתין לשריפת הגופה – הרב ידע שעליו לפעול במהירות.

התחלקת? אלפי שנים חלמנו על ירושלים, אז עכשיו ללכלך אותה?

בשבת: האמא נחה, הילד משך את המיחם – ואושפז כשמצבו קשה

השתגעת? הילד שלך לא מוגן? אחד מכל 150 ילדים שחלו בנגיף אושפז

הוא התקשר מיד לאחיו, הרב ברי שמוקלר, מנהל בית חב”ד בלאס קרוסס שבמדינת ניו מקסיקו, הממוקם רק 45 דקות מגבול טקסס – וסיפר לו מה נודע לו. השעון תקתק, כשהתקרב מועד שריפת הגופה – והרב ברי נכנס מיד לפעולה.

“האיש שהתקשר חשב שאולי נוכל לומר קדיש על אחיו”, סיפר הרב ברי שמוקלר. “הוא לא ציפה שבאמת נקבור אותו”.

אבל הרבנים ידעו שקבורה יהודית לפי ההלכה, היא חיונית.

הרב ברי התקשר לבית הלוויות באמרילו וביקש להעביר את הגופה לחלק היהודי של בית קברות יהודי בבלן שבניו מקסיקו – נסיעה של חמש וחצי שעות. לאחר מכן הוא יצא לנסיעה של 3 שעות מלאס קרוס, כדי לפגוש את נהג הרכב שהביא את הגופה.

הרב שמוקלר, מנהל את בית חב”ד בלאס קרוסס יחד עם רעייתו, ראה כיצד ההשגחה הפרטית פועלת לאורך כל התהליך.

שכן, פנחס סודאק, בחור ישיבה מלונדון, בדיוק שהה אצל משפחת שמוקלר במשך כמה ימים, כשהיה בדרכו לפארקים הלאומיים, והיה זה שהצטרף אליו לנסיעה, כדי לסייע לו במלאכת הקודש. הבחור הגדיר את המצווה בה זכה כ’חסד של אמת’.

“העמסנו את המכונית עם 20 ליטרים של מים, בד, תכריכים ואדמה מארץ הקודש – כל מה שנדרש לקבורה כשרה, ויצאנו לנסיעה של 230 מייל”, סיפר הרב שמוקלר.

הרב מציין שפעמים רבות בחרו במקום קבורה זה של בית קברות היהודי בבלן, מאחר ואין צורך בארון. הוא נמצא בסביבה מדברית טבעית, והעלות נמוכה יותר.

המנוח הובא למנוחות בחלקה היהודית של בית העלמין.

“עשינו את הטהרה במקום, על הרצפה המדברית”, מספר שמוקלר. “הלבשנו אותו, אמרנו את התפילות וקברנו אותו בתכריכים ובטלית. הנהג הגוי התבונן בהשתאות. הוא רק היה צריך לראות מה אנחנו עושים. הוא אפילו לקח את הטלפון שלי כדי לצלם.”

בעוד שזו הייתה הפעם הראשונה שהרב פיקח על קבורה במדבר, הוא ארגן עד היום הלוויות ליהודים קשישים המתגוררים בלאס קרוס, בה קיימת קהילת גמלאים ידועה בשל מזג האוויר החם בעיר ויוקר המחיה. “יש לנו כאן הרבה קשישים והצלנו חלק מהם משריפת גופות.”

הרב שמוקלר מעריך שיש 1,000 משפחות יהודיות בלאס קרוסס, עיירה של 110,000 איש.

הקהילה היהודית כוללת גמלאים, פרופסורים באוניברסיטת ניו מקסיקו סטייט, וסטודנטים לרפואה בקולג’ בורל לרפואה אוסטאופתית הסמוכה לאוניברסיטת ניו מקסיקו סטייט. תיירים עוברים לעתים קרובות במקום לכיוון דרום מערב.

בית חב”ד של הרב שמוקלר הוא אחד מארבעה הקיימים בניו מקסיקו. בנוסף לבית חב”ד הרב חיים שמוקלר באלבקרקי, אותו הוא מנהל יחד עם אשתו דבורה לאה, ובית חב”ד של אחיו ברי, ישנם מרכזי חב”ד גם בסנטה פה ובטאוס.

“זה הרגיש כאילו אנחנו יכולים לעזור ליהודי כשאף אחד אחר לא יכול”, אמר הרב ברי שמוקלר. “זה אומר להיות שם בשביל יהודי אחר. אני מקווה שזה ייתן השראה לאנשים לדעת שיש הזדמנויות למצוות וצריך לתפוס אותן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות