מרן הגרי”ג אדלשטיין: ‘אין בתלונות של מי שנפגעו שום לשון הרע!’

מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, פרסם הודעה, עליה חתום 'אחד המחנכים': "אנשים שחטאו נגדם או נגד הקרובים להם, צריכים לפנות לגורמים האמונים על כך, ק"ו כשלדעתם זה ימנע מלהזיק לאחרים"• "הדברים צריכים להיות מטופלים על פי דין, בצורה מקצועית ונקיה ובצנעה ככל האפשר"
יוסף גרינבוים
כ"ז טבת התשפ"ב / 31.12.2021 10:25

בשמו של מרן ראש הישיבה הגרי”ד אדלשטיין פורסמה היום (שישי) הודעה ברבים, מקרה מותו הסופר חיים ולדר ז”ל, שנמצא ללא רוח חיים ליד קבר בנו ביום שני השבוע.

השתגעת? הילד שלך לא מוגן? אחד מכל 150 ילדים שחלו בנגיף אושפז

אסון בבני ברק: פעוט בן 3 משך את הסיר הרותח שהונח על הגז במטבח

בהודעה, עליה חתום ‘אחד המחנכים’ ונכתב כי אלה הם “דברים שהיו למראה עיני רבינו מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין וביקש לפרסמם”, יוצא ראש הישיבה נגד הפרסומים בתקשורת – וציין שההתעסקות בפרשיות כאלה שמורה לבתי הדין ועליה להתנהל בצנעה. כם זאת, הוא קובע כי מי שנפגע, צריך להתלונן – ו”אין בזה משום לשון הרע”.

וכך נאמר בהודעה:

“איתא בגמ’ אמר דוד לפני הקב”ה וכו’, אמרתי להם: “הבא וכו’ מיתתו בחנק, ויש לו חלק לעולם הבא. אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא”, וכאשר באים לדון בכגון דא, חובה על כל אחד שישים מול עיניו כי חיי עוה”ב שלו תלויים בזה. ועל כן צריך לדעת:

א. אנשים שחטאו נגדם או נגד הקרובים להם, צריכים לפנות לגורמים האמונים על כך, הן כאשר הדבר יועיל רק למקרה שלהם, וק”ו כשלדעתם זה ימנע מלהזיק לאחרים, וכן צריך לנהוג כל היודע עדויות בדבר, וכמובן שאין בזה משום לה”ר. אך הדברים חייבים להיות מטופלים בצנעה, וכמ”ש ואת צנועים חכמה’ ורק ע”י אלו הממונים לכך ומומחים בעניין, ולאחר שאילת רב המומחה בדבר.

ב. כלי תקשורת אינם המקום לכך, ועיתונים ועיתונאים, שכל מציאותם לפרסם בחוצות, עוברים באיסור חמור של הלבנת פנים ועליהם לחוש לחורבן החיים, שפיכות דמים ורציחה של האנשים שמפרסמים עליהם, שגם זה אסור בתכלית. ומאחר ובכל מקרה הדבר גורם גם לחורבן החיים של אנשים נוספים, הדברים צריכים להיות מטופלים על פי דין, בצורה מקצועית ונקיה ובצנעה ככל האפשר, ועל הכל צריך ליתן את הדעת ולנהוג על פי דין תורה.

ג. וכל מי שעוסקים בדבר ואינם מן הניזוקים או קרוביהם או הממונים לכך, אינם מועילים לניזוקים כלל. וכל האנשים מבחוץ, שעסוקים רק בהפצות בתקשורת ומרבים להרחיב בכיעור ובדומה לו הם אינם באים לתקן, אלא לקלקל. וחלילה לבני אברהם יצחק ויעקב, ללכת בדרכי הרשעים בצורת “נקמה” ולשה”ר בראש כל חוצות, וח”ו דלא ליעביד איניש דינא לנפשיה, וזהו היפך התוה”ק ובכלל שופכי דמים.

ד. דברים אלו נכונים לכל צורה ואופן של עיסוק ופרסום באמצעי תקשורת לרבים, ובמיוחד בדור התקשורת המהירה של ימינו וה’אתרים’ וחדשות האינטרנט על מגרעותיהם האיומות. ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, בוודאי ב’עיתון חרדי’, שמאז ומתמיד אחריותו היא גם בדברים שאינו מסקר ומדווח, פעמים שאתה מתעלם’, והדבר מסור לגדולי התורה.

ה. כל ירא יעשה בדעת ויחנך בביתו וישריש את עניין שכר ועונש, ואת מאמרם ז”ל “ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך, שבעל כרחך אתה חי ובעל כרחך אתה מת, ובעל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון”, ובכלל דבריהם ז”ל, שיחנך ויבאר כי ח”ו שיעלה על דעת אדם שיש מקום והצדקה למעשה של מאבד עצמו לדעת רח”ל, שעניינו חמור מאד כמבואר בדברי חז”ל ובפוסקים”.

 

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ושים חלקינו עימהם
    31/12/2021 10:39
    מצפה לישועה
  1. ושים חלקינו עימהם

  2. למה פרסמתם?
    31/12/2021 10:53
    מישהו
  3. שכולם יידעו שאין לכם חלק לעולם הבא?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   31/12/2021 13:16

      אותו עיתון מתועב המכונה יתד נאמן שכתב נגד חב”ד ונגד הרבי מליובאוויטש ונגד הרב עובדיה יוסף ונגד כל דבר שבקדושה, לא מהסס לכנות את העבריין ולדר בשם “זצ”ל”… בושה וחרפה. גם עכשיו כשקצת התחילו להודות במקצת במעשי הלבלר העבריין ולדר הם ממשיכים להנפיק תירוצים חדשים למה להשתיק את מעשי התיעוב של ולדר ורותמים לכך את הרב הקשיש בן ה98 ובכך משפילים גם אותו.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   02/01/2022 12:00

        הם מחליטים מה נכון להפיץ ולרכל לפי מה שנוח. עולם מבולבל
        אין לי בעיה לא לדבר על זה יותר אבל צריך לדעת זה כמו היסטוריה או תנך שמפיקים לקחים מכל מני אירועים.
        הוא עדיין בגדר כבדהו וחשדהו היו חייבים לפרסם שיזהרו ולא יגיעו אליו לטיפול . אולי עכשיו שניפטר זה קצת מיותר כי הוא כבר לא יכול להזיק רק ללמוד שצריך להזהר בכללי יחוד ולדעת שאין אפטרופוס לכל אדם באשר הוא גם מי שנראה בעננו הכי הכי

      • מיכאל   26/06/2022 01:40

        בבקשה לדבר בכבוד אל כבוד הרב הגאון שליט״א

  4. בושה וחרפה
    31/12/2021 11:09
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. בטח לא סיפרו לו את הסיפור והכיף הפגיעה כמקובל אצל הגבאים הליטאים והזמינו התיחסות שהם רצו בושה וחרפה יתד וכו׳ עיתונות פח שמעודדת פגיעה

  6. לא מבין
    01/01/2022 23:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. נו באמת, כתוב שמותר להתלונן רק אחרי שעושים שאלת חכם, הגיוני<

  8. מה הכתובת לתלונות?
    02/01/2022 15:51
    יהודי ישראלי
  9. אני רק מצטט: “אנשים שחטאו נגדם או נגד הקרובים להם, צריכים לפנות לגורמים האמונים על כך”. מה הכתובת לתלונות? כרגע נראה שהכתובת האמינה היחידה, שמקיימת “לא תגורו מפני איש” (בכל הנושאים), היא הרב שמואל אליהו.
    אולי הגיע הזמן שתהיה כתובת אמיצה כזאת במקומותינו?

  10. כבוד חכמים
    26/06/2022 01:40
    מיכאל
  11. בבקשה לדבר בכבוד אל כבוד הרב הגאון שליט״א