איך תשפיע טרגדיית חיים ולדר על היחס של הציבור החרדי לתקיפות?

הרב אשר מלמד, מייסד 'המרכז הישראלי למוגנות', שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM: "טראומה חברתית לכל החברה החרדית. מי יכול להתמודד עם דבר כזה?" • הדגיש: "אני לא מאמין בתהליכים בלי הרבנים, הם מפתח להצלחה"
חרדים 10
כ"ד טבת התשפ"ב / 28.12.2021 14:14

הרב אשר מלמד, מייסד ‘המרכז הישראלי למוגנות’ המסייע לנפגעות תקיפה, שוחח הבוקר (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על ההתמודדות במגזר החרדי עם פרשת חיים ולדר.

בתחילה סיפר מלמד על הקשר שלו לנושא: “אני הייתי רב במשטרה גם במחוז הדרומי, שם התגייסתי, ואחר כך במחוז מרכז, ולקחתי על עצמי בהיותי אדם חרדי וקצין משטרה לעסוק בהנגשת שירותי משטרה לחברה החרדית, ומהר מאוד זה הגיע לפגיעות.

“הפרשיה של ולדר היא טראומה חברתית לכל החברה החרדית. קודם כל לנפגעים, וכל נפגע זה עולם ומלואו, כל אחד עם השואה הפרטית שלו ורעידת האדמה בבית, משפחה, בקהילה”.

בהמשך התייחס למעמדו של ולדר: “הסיפור של ולדר כדמות מרכזית בחיי היום יום של החברה החרדית, כאשר שלושה דורות של ילדים גדלים על הסיפור שלו. כדי להבין את המשמעות – אמא הולכת ומשכיבה את הילד לישון, היא קוראת לו סיפור של חיים ולדר. להגיד שהוא חשוד, מי יכול להתמודד עם דבר כזה? לא לימדו את האנשים האלה איך מדברים עם הילדים. לכן הסיפור פה מאוד מורכב.

“האינסטינקט של כולנו, כשיש משהו כזה גדול, אנחנו מכחישים כי אנחנו לא יודעים להתמודד. מצאנו חברה חרדית שסועה, שחלק אמרו זה לא נכון וחלק מהאנשים שכן נכון, וחלק באמצע ולא יודעים מה לעשות כי הפגיעה בבית שלנו, מה נגיד לילד.

“זה יצר בלבול, משבר אמון, הפרת איזון בכל בית חרדי במדינת ישראל. גם בציבור הדתי לאומי, לא רק החרדי. באומץ רב, הרב שמואל אליהו, מגיע לו שאפו כי כולם בורחים. אני איתו שנתיים, מאז הקים את בתי הדין והוא מתעסק עם הבעיות חמורות של אנשים בעלי השפעה ועמדה, רבנים שעושים את הדברים האלה”.

הרב מלמד טען כי נחשף לראשונה לטענות נגד ולדר כבר לפני כחמש שנים.

“הרב אליהו אמר שרוב המקרים היו בעיות מוסריות אבל היו מקרים של נשים שסיפרו שכשהיו צעירות הוא פגע בהן ברף הפלילי. מרבית המקרים שנחשפו יותר בעבירות המוסריות. כמה מקרים של פגיעות בילדים זה עדויות שהגיעו לרב אליהו – וזה הגיע לפני יומיים לבדיקה במשטרה ואז קרה מה שקרה ולא הבשיל העניין”.

הוא הדגיש: “אני לא מאמין בתהליכים בלי הרבנים, הם מפתח להצלחה. שאלתי את הרב קנייבסקי ויש לי סרטון, מה עושים כשיש פוגע ונפגע. אם לא מדווחים למשטרה, אין גורם הרתעה והוא ממשיך לפגוע. אם מדווחים למשטרה יש פוגע ונפגע לשתי משפחות, יהיו עליהם גזר דין מוות חברתי – אם זה יוצא החוצה.

“הוא אומר ‘מדווחים למשטרה’. הנושאים האלה בחברה החרדית, לא רוצים לדבר עליהם בפרהסיה. ביקשתי כמה פעמים להתראיין ברדיו קול ברמה או בקול חי והם אמרו רוצים, אבל הילדים שומעים”.

כשנשאל האם מדובר באירוע מכונן ביחס החברה החרדית לפגיעות – השיב: “ודאי, נגמרה התמימות. אם אדם בסדר גודל של חיים ולדר, של משי זהב, מדובר על תופעה של פגיעות, וברלנד, אז נגמרה התמימות. אני מקבל טלפונים, מתחננים בפניי ‘תעשה לנו סדנאות מוגנות’. יום אחד קיבלתי טלפון מפרשייה שתיחשף בקרוב, בימים הקרובים, אחד התלמידים של אותו רב אמר, כבוד הרב הוא כתב ספר על עניין של קדושה איך יכול להיות שהוא בעצם פוגע? זו בעיה נפשית, לכן זה נמצא בכל המעמדות ובכל המגזרים והמגדרים”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לפחות הוא מבין שזאת בעיה נפשית
    28/12/2021 14:24
    מישהו
  1. הרב אליהו עשה ממנו רשע שמצווה לבער מן העולם
    וגם שמותר לכל אחד חסר סמכות להשתלט על האירוע ולהתעלל בו

    • היפה בנשים   28/12/2021 17:42

      אבל כשהרב אליהו ככה דיבר עליו הוא גרם להרבה אנשים וילדים להבין שזה לא נכון לפגוע וגם לא להתאבד. הוא דיבר על זה בצורה חריפה ולפי דעתי זה הכי נכון. כי ככה יהיה הרתעה לציבור מפני מעשים כאלה

  2. הרבנים החרדים מטאטים מתחת לשטיח
    28/12/2021 16:42
    רבקי
  3. אלימות בבית , פגיעות מיניות , שקרים וגניבה מבחינתם זה לא קיים והם האשמים הבלעדיים למה שקורה בחברה פשוט שותקים

  4. תובנות
    28/12/2021 16:50
    יאיר
  5. חיים ולדר זכרונו ל…
    תובנות והערות בפרשה!
    א. צריך להקים גוף אחראי, רציני, מטעם בתי דינים מובהקים שיעקבו מראש אחר אנשי חינוך שבאים במגע עם הנוער ובפרט עם נשים, כיום קל מאוד לעקוב אחר אנשים, אם יש קצת כסף לתשלום לחוקרים פרטיים.
    ב. התואר לולדר כמחנך חשוב בציבור החרדי הוא שקר גס, כולם יודעים שהוא היה אדם מודרני מאוד וכל אדם ירא שמים לא היה מתקרב אליו.
    ג. מי ששמע אותו קצת מספר סיפורים הבחין מיד שמדובר באדם רומנטי מדי.
    ד. היצר הרע הוא גדול, ואמרו חכמים אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, אבל זה בענין פיתוי היצר ובהסכמת שני החוטאים, אבל יש כאן חלק שמכפיל את עצמו פי כמה, החלק של בן אדם לחבירו, להשחית נפשות תמימות ולהרוס את חייהן במודע ובתחכום הוא עוול נוראי שאין לו כפרה, כמו שאמרה התורה (דברים, כי תצא), ‘כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש, כן הדבר הזה’!

    חיים ולדר זכרונו ל… תובנות 2
    א. אני מכיר את הרב יהודה סילמן שליט”א שלוחם ללא משוא פנים בענייני הצניעות כבר כמה עשרות שנים.
    ב. מעשה הרבנים ומכתבם היה מחוייב המציאות, גם כדי להרתיע וגם כדי להיות לפה לכל הנעשקות שעולמן חרב עליהן עקב המעשים החמורים.
    ג. אפשר לצאת מתוך הנחה, שאשה או נערה לא ממציאה סיפור על אדם וחושפות את עצמן לאחד הדברים הכואבים ביותר שעלולים לקרות לאדם בעולם, פגיעה עמוקה בנפש לכל החיים, אלא אם כן הסיפור נכון, קל וחומר אם האשה היא דתיה או חרדית.
    ד. ככל שהאדם מודע למעשיו ולחומרתן, כך יגדל פשעו, דוקא חיים ולדר שעסק בנבכי הנפש ידע גם ידע עד כמה הוא מזיק לנפשות האומללות הללו ובכל זאת עשה מה שעשה, וזאת במשך שנים רבות.
    ה. מעשים אלו מטילים דופי על כל הפעולות הטובות שעשה בשיקום נפשות עם בעיות שונות, כי הרי לא יכול להיות שבאדם אחד תשכון נפש רכה ועדינה ומאידך אותה נפש תהרוס נפשות אחרות ללא תקנה, זה הרי דבר והיפוכו.
    ו. במשך השנים הללו עברו בכל שנה ימים נוראים, כך שקשה להאמין שהיתה בו אמונה כל שהיא, כואב להגיע למסקנה כזו, אבל אין מנוס מהמציאות הזו.
    ז. על אף הכל ספריו עדיין יחשבו לטובים, כיון שאין בהם הלכה או השקפה.

    חיים ולדר זכרונו ל… תובנות 3
    א. אדם חף מפשע לא מתאבד כל כך מהר, היה בשנים האחרונות ראש קהילה חשובה שחטא חמורות והודה והתקבל שוב בין בני האדם, אמנם לא באותה מידה, ואולי לא בא על ענשו, אבל המשיך בדרך אחרת, גם חוטא חמור לא צריך להתאבד.
    ב. אדם חף מפשע לא לוקח מיד שני עורכי דין.
    ג. אשמים נוספים בכל הפרשות הללו הם אלו שידעו ושתקו, ואין הכוונה לקרבנות, אותם אי אפשר להאשים בשום דבר, אדם שהרגו את נפשו איך נפשו תפעל?!
    ד. הכחשת הנאשם במעשיו החמורים מכפילה את החטא! היא הופכת את הקרבן לנאשם, כאילו הן כל כך רעות עד שהן מסוגלות להעליל על אדם חף מפשע חטאים חמורים כל כך.
    ה. צריך להמשיך ולקבל עדויות, כדי להצדיק את פעולת הבית דין על פרסום כמות העדויות, וגם כדי להרתיע עבריינים אחרים החושבים שהקבר הוא בית מנוס, (ככתוב במסכת אבות).
    ו. בהתאבדות אדם גורם רעה לעצמו, הוא יענש חמורות על עצם ההתאבדות, הוא מונע מעצמו את אפשרות התשובה, הוא גורם שהסיפור יתפרסם פי מאה, הוא גורם שאנשים יאמינו הרבה יותר לעבירות המיוחסות לו.
    ז. אני לא בטוח שגדולי ישראל יודעים על היקף התופעה של הפגיעות בקדושה ובצניעות שיש כיום, בגלל שהם צדיקים וישרים הם נותנים אימון בהרבה עסקנים ואנשי חינוך והללו מנצלים תמימות זו עד הסוף.
    ח. בגמרא (קידושין פא.), כתוב ‘מלקין על לא טובה השמועה’, לשון הפסוק בספר שמואל, מדברי עלי הכהן ששמע על בניו שמתנהגים שלא כראוי, ופירש רש”י, מי שיוצא קול עליו שהוא עובר עבירות מלקין אותו, הרי שמתיחסים בכובד ראש לשמועות ומענישים עליהם, למרות שאין כאן עדות ברורה.

    • אדם פשוט   29/12/2021 01:50

      שווה לפרסם את התגובה

  6. די לשתיקה ולהשתקה!
    30/12/2021 14:39
    יהודי ישראלי
  7. אינני בקי במתרחש בכל העולם ובכל החוגים, אבל גם בעולם החרדי יש סוטים ואנסים ופדופילים ושאר ירקות… די לשתיקה ולהשתקה, די לאיומים על מתלוננות ומתלוננים, די לרבנים המטאטאים את הזוהמה מתחת לשטיח בתירוצים שונים (חילול ה’, ביזיון לכל הקהילה, רחמים על משפחתו, הוא יחזור בתשובה, לא היו הרבה תלונות…). עדיף לרחם על אלה שנפגעו וסובלים מצלקות גוף ונפש, במקום לרחם על רוצחי הנפשות. הגיע הזמן להתעורר ולהבין שאת המפלצות צריך לעצור בתחילת דרכן.