הרופאים: ‘מותשים, מפחדים שלא נעמוד בעומס’ • יותר מ-100% תפוסה

במערכת הבריאות מתכוננים לשני גלי תחלואה: קורונה ושפעת • אלא שמסע בין בתי חולים בארץ חושף חשש מאי-ספיקה: "כל הצוותים הרבה יותר עייפים ושחוקים. סיפור השפעת, שלא היה לפני שנה, מוסיף כעת לעומס" • "פותחים את מחלקת הקורונה השבוע אחרי שהייתה סגורה חודשיים"
חרדים 10
כ"ג טבת התשפ"ב / 27.12.2021 00:38

במערכת הבריאות נערכים להתמודד עם שני גלי תחלואה במקביל: בקורונה ובשפעת.

אחרי תקופה ארוכה של ירידה ויציבות במספר חולי הקורונה במצב קשה, בסופ”ש החלה מגמת עלייה, וגם במחלקות הפנימיות נרשמת תפוסה גבוהה בגלל מחלות דרכי הנשימה – ובראשן השפעת.

העומסים הובילו לכך שבתי החולים בילינסון ושיבא ביקשו מאמבולנסים להעביר חולים לבתי החולים וולפסון ואיכילוב.

תמונה קשה עולה גם מדו”ח אגף המודיעין שפורסם אתמול, לפיו סביר שבישראל – כמו במדינות שונות בעולם – תהיה עלייה מהירה ביותר במספר המאומתים, כששיאי המאומתים היומיים יישברו בתוך שבועות בודדים. אותו חשש קיים גם ביחס לשיאי המאושפזים.

במערכת הבריאות חוששים, כי בתוך כמה שבועות, לצד תחלואת שפעת מתרחבת, תאותגר המערכת – גם אם ידרדרו פחות מאומתים לתחלואה קשה ולתמותה מאשר בעבר.

לפי ‘ישראל היום’,  תרחיש האשפוז לקורונה שאליו מתכוננים במשרד הבריאות עומד על 2,610 מיטות לחולים בינוני וקשה, ו-641 מיטות טיפול נמרץ.

פרופ’ נחמן אש כתב בשבוע שעבר לבתי החולים, להיערך מיידית לפתיחת מיון קורונה ומחלקות קורונה. “עקב מאפייני וריאנט האומיקרון, קיים צפי לשיעורי תחלואה גבוהים מאלו שנראו בגלים הקודמים. נוסף על כך, נצפית תחלואת חורף משמעותית יותר מבשנתיים האחרונות, שגם היא צפויה להעמיס על המערכת”.

אז מה קורה בפועל בבתי החולים? בדיקת צוות ‘ישראל היום’ חושפת חשש ממבול נדבקים, שיוביל לאי-ספיקה.

פרופ’ אבישי אליס, יו”ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בבילינסון אומר ל’ישראל היום’: “המחלקות הפנימיות הן אותן מחלקות שהיו לפני שנה. לא קרה איתן משהו בשנה ובשנתיים האחרונות. כמו שהתמודדנו עם הגלים הקודמים – אנחנו באותו המצב גם עכשיו. מה כן קרה? כל הצוותים הרבה יותר עייפים ושחוקים. קיבלנו בכל מחלקה פנימית בין תקן לשני תקני רופאים, וכמה תקני אחיות. סיפור השפעת, שלא היה לפני שנה, מוסיף לעומס”.

סגן מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד”ר צבי שלג, תיאר: “כל שש המחלקות הפנימיות שלנו בתפוסה של יותר מ-100 אחוז. רובן מגיעות ל־160-150 אחוזי תפוסה. נוסף על כך, גם היחידות לטיפול נמרץ עמוסות מאוד. אם ניאלץ לפתוח מחדש את מחלקות הקורונה, זה יהיה על חשבון מחלקות פנימיות – מה שאומר שיהיה פחות מקום עבור חולים סיעודיים שסובלים מתחלואת חורף”.

פרופ’ אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם: “בשבועיים האחרונים ראינו עלייה בכמות חולי השפעת והמאושפזים עם מחלות נשימתיות. בסוף השבוע האחרון ובימים האחרונים הייתה גם קפיצה במספר חולי הקורונה, וכרגע יש תחלואה משולבת של שפעת וקורונה. העומסים – יותר ממאה אחוז. אנחנו פותחים את מחלקת הקורונה השבוע אחרי שהייתה סגורה בחודשיים האחרונים, מאז סוף הגל הרביעי. אנחנו עדיין מותחים עד הסוף את כוח האדם. אנחנו עובדים בעומס שהוא יותר מהמקסימום”.

במרכז הרפואי איכילוב מציינים כי מצב התפוסה במחלקות הפנימיות עומד על 105%. עוד הוסיפו כי מתחילת החודש הנוכחי התגלו 68 מקרים של שפעת. בבית החולים ציינו כי המיון כרגע עמוס ו”תואם את השלב בעונה, אולי קצת פחות”.

בבית החולים שיבא עומדת התפוסה במחלקות הפנימיות על 95%. מחלקות הקורונה ערוכות ומוכנות לקליטת חולים.

במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, כבר עתה כל המחלקות הפנימיות נמצאות בתפוסה מלאה ואף יותר מכך.

בבית החולים מאיר שבכפר סבא יש עומסים כמעט בכל המחלקות, ומאושפזים בהן יותר חולים משהמחלקות יכולות להכיל. כך למשל, המחלקות הפנימיות מצויות ב-110% תפוסה, ומחלקת הילדים בתפוסה של 120%.

גם בבית החולים הלל יפה שבחדרה המחלקות עמוסות, וגם בהן מאושפזים חולים מעבר לכמות שהמחלקות אמורות להכיל. המחלקות הפנימיות מצויות בתפוסה של 120%, ומחלקת ילדים בתפוסה של 130%. עומסים יש גם בחדר המיון. במחלקת הקורונה שבהלל יפה מאושפזים כעת מעט חולים, אולם הגל החמישי עלול לשנות את התמונה לרעה.

בבתי החולים בצפון יש מחלקות רבות שבהן יותר מ-100% תפוסה. בשש המחלקות הפנימיות במרכז הרפואי לגליל נמצאות המחלקות בתפוסה של בין 150%-115%.

בבית החולים העמק שבעפולה יש 110% תפוסה במחלקות הפנימיות. ד”ר אלדר ברקוביץ’, סגן מנהל המרכז הרפואי העמק והאחראי על מערך הטיפול בחולי קורונה: “אנחנו מתמודדים עם תחלואת החורף בשיאה. יש הרבה יותר מקרי שפעת קשים ומחלות נשימתיות שאופייניות לחורף, בהשוואה לשנים קודמות”.

במרכז הרפואי פדה פוריה יש יותר מ-100% תפוסה בטיפול נמרץ לב וטיפול נמרץ נשימתי.  גם במחלקה הפנימית בבית החולים האנגלי שבנצרת יש 170% תפוסה.

בבית החולים רמב”ם מתמודדים כעת עם 50 חולי שפעת, כשהאגף הפנימי של בית החולים נמצא ב-110% תפוסה.

בבתי החולים בירושלים מתקרבים לתפוסה מלאה. בבית החולים שערי צדק אומרים כי בשבוע האחרון עלה מספר הפניות למיון של 93 חולים החשודים כמאומתים לקורונה – לעומת 58 בשבוע שעבר.

במחלקת הקורונה בשערי צדק מאושפזים כעת 11 מטופלים, מרביתם במצב בינוני וקשה. במחלקה לטיפול נמרץ קורונה מאושפז חולה אחד. בשערי צדק אומרים כי הצוותים ערוכים לקליטת מספר רב של מטופלים. עוד מדווחים שם כי המחלקות הפנימיות נמצאות כעת בתפוסה של יותר מ-100%.

במחלקות הפנימיות בהדסה התפוסה נעה בין 120-100 אחוזים, כאשר 20 אחוזים מהמאושפזים הם חולים עם שפעת. בהדסה מאושפזים 12 חולים בקורונה, ובימים הקרובים ייפתחו שתי מחלקות ייעודיות – מחלקת קורונה ויחידת טיפול נמרץ. מנכ”ל בית החולים, פרופ’ יורם וייס, הדגיש כי תפוסת בית החולים נעה בין 130-120 אחוזים בכל המחלקות.

בבית החולים ברזילי המצב מורכב יותר: “אנחנו רואים תחלואת חורף גבוהה מאוד, גם במחלקות הפנימיות וגם במחלקת ילדים. אנחנו בתפוסה של 95% בפנימיות, כשיש לנו חמש מחלקות כאלו, וגם במחלקת ילדים אנחנו על 100% תפוסה, בעיקר עם תחלואת חורף”, מספרת ד”ר גילי גבעתי, סגנית מנהל בית החולים.

פרופ’ יעקב דרייהר, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה, מתייחס אף הוא לעומסים: “אנו בגל החמישי של הקורונה, ואכן התחלואה המשולבת בקורונה ושפעת במקביל נותנת את אותותיה. העומס בהחלט מורגש. בכל יום מאושפזים כ-50 חולי שפעת בבית החולים נוסף על כל החולים הרגילים, ופנייה של חולי שפעת במקביל לפנייה של חולי קורונה, וזאת על רקע התחלואה הרגילה”.

פרופ’ דרייהר מציין את הנתונים, שגם הם מצביעים על השילוב הקטלני: “כ-30% מהדגימות שנבדקו לשפעת נמצאו חיוביות בשבוע האחרון – עלייה משמעותית מ-13% לפני שלושה שבועות”.

השתתפו בהכנת הידיעה ב’ישראל היום’: מיטל יסעור בית-אור, דן לביא, אבי כהן, ירון דורון, אפרת פורשר, עידן אבני ואיליה יגורוב

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות