נחשף: בכמה גופות של מחבלים מהשנה האחרונה ישראל מחזיקה

בשבועות האחרונים הוחזרו שלוש גופות מחבלים, חרף גל הטרור • שרים בממשלה: המדיניות לא השתנתה • ביקורת בימין על החזרת הגופות: "ההחלטות האלו לא יחזירו את השקט ולא יביאו שלום. הן יביאו עוד טרור, ומהוות פרס לארגוני הטרור"
חרדים 10
כ"ב טבת התשפ"ב / 26.12.2021 11:50

משרד הביטחון התייחס לראשונה לשיעור החזרת גופות המחבלים. זאת, במענה לפניית עיתון ‘ישראל היום’ –  ופרסם נתון שלפיו יותר מ-80% מהגופות של המפגעים בשנה האחרונה נמצאות בידי ישראל.

הנתון מגיע בשולי רצף הפיגועים של התקופה, כאשר מערכת הביטחון החזירה בשבועות האחרונים שלוש גופות מחבלים למשפחותיהם הערביות. זאת על אף החלטה של הקבינט המדיני-ביטחוני לשמור גופות מחבלים כאמצעי הרתעה וכקלף מיקוח עתידי בעסקות שחרור – אם יהיו כאלה.

ב-19 בנובמבר השיב צה”ל בהנחיית הדרג המדיני את גופתו של המחבל אמג’ד אבו סולטאן מבית לחם למשפחתו. אבו סולטאן נורה ונהרג לאחר שהשליך בקבוקי תבערה על מכוניות ישראליות בכביש המנהרות ליד ירושלים.

ביום שני, 20 בדצמבר, פרסמו כלי התקשורת הפלשתיניים כי צה”ל החזיר את גופת המחבל ד”ר חאזם אל-ג’ולאני, רופא בן 40 תושב שועפאט. האיש ביצע פיגוע דקירה בחודש ספטמבר בעיר העתיקה.

השבוע פורסם בתקשורת הפלשתינית כי גופת מחבל נוספת הושבה למשפחתו. מדובר בעומר אבו עסב, אשר תקף לפני כחודש שני לוחמי מג”ב בסמוך לישיבת עטרת כוהנים.

שרים אמרו כי בקבינט המדיני-ביטחוני לא התקבלה כל החלטה על שינוי המדיניות.

מי שיזם והוביל בשעתו את החלטת הקבינט בנדון הוא שר הביטחון בני גנץ. באוגוסט 2020 העלה גנץ לקבינט החלטה, ולפיה כל גופת מחבל שביצע אירוע טרור, בלי קשר לתוצאה שלו ובלי קשר לשיוכו הארגוני, לא תועבר למשפחתו.

גנץ אמר אז: “אי-החזרת גופות מחבלים היא חלק מהמחויבות שלנו לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, וכמובן להשיב את הבנים הביתה. אני מציע לאויבינו שיבינו ויפנימו היטב את המסר”.

בארגוני הימין תקפו את החזרת הגופות.

מתן פלג, ראש תנועת ‘אם תרצו’, ומאור צמח מ’לך ירושלים’ אמרו: ”בשנים האחרונות ניהלנו יחד עם פורום ‘בוחרים בחיים’ של המשפחות השכולות מאבק לעצירת השבת גופות המחבלים. בספטמבר 2020 סוף-סוף קיבל הקבינט החלטה לעצור זאת, והנה אנו מגלים שבחודשיים האחרונים שוחררו שלוש גופות של מחבלים.

“ההחלטות האלו לא יחזירו את השקט ולא יביאו שלום. הן יביאו עוד טרור, ומהוות פרס לארגוני הטרור. אנו קוראים לשרי הקבינט שהביעו לאורך השנים את התנגדותם להחזרת גופות מחבלים – להתעשת ולפעול בהתאם לאמירותיהם”.

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: “השר ממשיך להוביל גם כעת ללא כל שינוי את מדיניות החזרת הגופות. מבדיקת הנתונים עולה כי ביותר מ-80 אחוזים מהמקרים שהובאו לפתחו של שר הביטחון בשנה האחרונה, הוא החליט להחזיק בגופות. במקרים חריגים, התואמים את החלטת הקבינט, מתקבלת החלטה להחזיר את הגופה, וזאת בהתאם להמלצות גורמי הביטחון והמשפט. השר גנץ ימשיך להנהיג מדיניות לחימה ללא פשרות בטרור, לצד אחריות ביטחונית, משפטית וציבורית”.

גורם ביטחוני אמר ל’ישראל היום’, כי המקרים שבהם הורה גנץ על החזרת הגופה היו חריגים, כגון קטינים או מקרים של סיטואציות אישיות ונפשיות שלא ניתן לפרט לגביהם, ובכפוף לקריטריונים שהוצגו לבג”ץ.

הגורם הסביר עוד, כי במסגרת פיגועי הבודדים האחרונים, יש יותר מקרים חריגים המובאים לפתחו של גנץ. עם זאת, הוא הדגיש כי בכל המקרים שבהם הוחזרו הגופות, לא היה למחבלים שיוך ארגוני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    החזרת גופות
    26/12/2021 23:00
    אזרח שאיכפת לו
  1. גם הגופות של חיילינו היקרים הנמצאות בעזה זה מקרה חריג אבל למי איכפת???
    אנחנו במלחמה וחבורת הנוכלים שהשתלטה על המדינה צריכה להבין זאת