התפרצות האומיקרון: זה התרחיש הנורא שממנו חוששים המומחים

90 אלף מאומתים לווריאנט ביום • שיעור תמותה גבוה מבגלים הקודמים • קריסה של מערכת הבריאות • על רקע נתוני ההתפרצות בכמה מדינות, צוות מומחים מתריע מפני תרחיש קשה במיוחד
חרדים 10
כ"ב טבת התשפ"ב / 26.12.2021 10:52

תרחיש מומחים שהוצג לממשלה קובע, כי אם וריאנט האומיקרון יתפשט בישראל בקצב שבו הוא מתפשט בחלק ממדינות העולם, כמו בריטניה ודנמרק, ישראל עלולה להגיע בתוך כמה שבועות לעד כ-90 אלף מאומתים חדשים ביום ולכ-4 מיליון ישראלים שיידבקו בתוך כחודש וחצי בזן החדש.

על פי התרחיש, המשותף לאגף לשעת חירום במשרד הבריאות ולמרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה של חיל המודיעין – שפורסם על ידי רן רזניק בעיתון ‘ישראל היום’, יש “עדויות מחקריות לירידה מסוימת באלימות של הווריאנט”, אולם ירידה מועטה ביחס לריבוי ההידבקויות הצפוי, שהוא פי שלושה-ארבעה מהיר יותר, וייתכן שאף יותר ממה שהכרנו – זאת, גם בגלל “היכולת המוגברת להדביק גם אוכלוסייה מחוסנת”.

עוד עולה ממנו, כי אם ההתפשטות המואצת של האומיקרון אכן תתרחש, עלולה להיות קריסה של שירותי האשפוז בבתי החולים בארץ בגלל תחלואה ואשפוזים בהיקפים שלא היו עד עתה בישראל, תחלואה נרחבת בבתי האבות ובמוסדות האשפוז הסיעודיים, הידבקויות ובידודים המוניים למורים ולתלמידים במערכת החינוך “באופן שטרם נראה”, והידבקויות ובידודים נרחבים במערכת הביטחון ובמוסדות הממשלה והשלטון.

בכירי מערכת הבריאות הוזהרו כי היערכות שתלויה אך ורק במדד העכשווי של מספרי החולים קשה בבתי החולים, לא תשאיר מרווח זמן להיערכות מספקת של המדינה ומערכת הבריאות.

“האומיקרון השתלט על תמונת התחלואה במדינות רבות, ובתוך כשבועיים-שלושה שבועות הוא צפוי להפוך לדומיננטי בישראל. נוסף על כך, הוא צפוי לעבור את שיאי המאומתים בגלים הקודמים ובמהירות רבה בהרבה, וריבוי התחלואה יאתגר הרבה מהתפקודים היומיומיים, כולל חינוך, פנאי, מקומות עבודה ושירותים יומיומיים. תחומים חיוניים נדרשים להיערך בהקדם לטובת שמירה על רציפות התפקוד, כולל צה”ל, משטרה, שב”ס וספקי תשתיות”, כתבו המומחים.

כפי שהוצג, באנגליה כבר היתה עלייה בתוך שבועיים מ־200 מקרים חדשים ביום ל־50 אלף, ושכיחות האומיקרון עלתה ליותר מ־60 אחוזים מהמאומתים החדשים. בלונדון היא עלתה ליותר מ־90 אחוזים, יחד עם עלייה חדה באשפוזים, לצד תחילת תמותה מהאומיקרון. על פי ההערכות, כאחוז אחד מהאוכלוסייה באנגליה נדבק בכל יום.

ההשפעה של התפשטות האומיקרון באנגליה כבר חמורה מאוד ומאיימת על מערכת הבריאות, וכבר כ־100 אמבולנסים בלונדון מושבתים (מתוך כ־400) בשל מחסור חמור בכוח אדם, בגלל מאות חולים ומבודדים, והוכרזה שם התרעת החירום החמורה ביותר. עוד עולה כי בלונדון כ־10 אחוזים מאנשי הצוות הרפואי נעדרים בגלל מחלה ובידוד ויש “חשש גובר לשלום המטופלים”. בתי ספר רבים עברו ללמידה מרחוק, אוטובוסים ורכבות מתבטלים בשל עשרות עובדים חולים, וההערכה היא שכ־7.5 אחוזים מכוח האדם בבריטניה מושבתים בשל מחלה או בידוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות