גפני: ‘ליברמן מחסל עם גרזן’ • ביטון: ‘תקשיבו לח”כ גרוס מאגו”י’

ליברמן ופורר מקדמים ביטול מיידי של המכס על פירות וירקות - וח"כים בקואליציה תוקפים: "המאבק ילך עד הקצה, ככה לא פועל שותף" • בעקבות הצו: 'פרי גליל' תשלח פיטורים ל-100 עובדים • גפני: "תהיה מלחמה שינועו אמות הסיפים" • ולמה ח"כ מכחול לבן נזכר בח"כ חרדי מלפני 60 שנה?
אריה ריבקינד
י"ט טבת התשפ"ב / 23.12.2021 18:22

משבר בקואליציה: הרפורמה בחקלאות ששר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן החליטו לקדם ללא הסכמות ופרסמו הבוקר (חמישי) טיוטת צו לשימוע ציבורי בנוגע להפחתות המכסים על פירות וירקות – מעורר התנגדות מצד ח”כים רבים בקואליציה.

הצו המוצע כולל ביטול מיידי של המכס בין השאר על אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד. שאר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני שש פעימות במרחק של חמש שנים, כדי לאפשר לחקלאים להסתגל למצב החדש.

כמה מחברי הקואליציה תקפו בחריפות את שר החקלאות בעקבות פרסום הצו, שלדבריהם נעשה בניגוד לסיכומים מתקופת התקציב.

גורמים בכחול לבן איימו: ״שר החקלאות מפר את המילה שלו להגיע להסכמות עם החקלאים בכל הנוגע לרפורמת הייבוא. למהלך יהיו השלכות ההתנהלות הקואליציונית״.

אחד מחברי הכנסת אף איים: “אם צריך, גם אנחנו יכולים להחרים הצבעות בכנסת, המאבק הזה ילך עד הקצה”.

במכתב ששוגר לליברמן ופורר, עליו חתמו  סגן שר הביטחון אלון שוסטר, סגן שר הכלכלה יאיר גולן, וחברי הכנסת רם בן ברק, יעל רון בן משה, רם שפע, ענבר בזק ונירה שפק – נאמר:  “מהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעולות חד צדדיות גם מצידנו, כחברים וחברות המבינים את חשיבות שלמות הקואליציה, אנו קוראים להתערבותכם המיידית במשבר הקואליציוני החריף המתפתח”.

מיכאל ביטון, יושב ראש ועדת כלכלה בכנסת, צייץ: “הסכמות יש לכבד. סוכם שהרפורמה בחקלאות תעשה בהסכמת הקואליציה.הצעדים החד צדדיים לא יוזילו ,ללא טיפול ברשתות השיווק . הצעדים לא תורמים ליציבות הקואליציה. טוב יעשו שרי האוצר והחקלאות ויכריזו על הקפאתם . הצדדים קרובים להסכם . ועדת כלכלה בראשותי, זמינה לגישור על הפערים . לא זו הדרך”.

הוא צירף תצלום מדברי ימי הכנסת מלפני כ-60 שנה והוסיף: “תקשיבו לחבר הכנסת שלמה יעקב גרוס מאגודת ישראל. איי אז בדיון על רפורמה בחקלאות מול שר החקלאות דאז משה דיין (ואגב חלקים בפועלי אגודת ישראל היו חקלאים בארץ). הם הבינו דבר וחצי דבר בצורך בהסכמות רחבות”.

רם בן ברק, יו״ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, צייץ: “פיגוע ישיר של ‘הרפורמה בחקלאות’. פיטורי עובדים ואיבוד שטחים חקלאיים בפריפריה, דווקא בתקופה כלכלית קשה. האם זה שווה בשביל המשפחות שמאבדות את פרנסתן ביום ראשון בבוקר? וזאת רק ההתחלה… עוד לא מאוחר לעצור!”

הוא הוסיף: “תמוה בעיני שלצד התקדמות אשר מדווחת במו״מ ובניגוד להסכמות שהגענו אליהן בליל התקציב, בין היתר ההחלטה לא לפעול במהלכים חד צדדיים, שר החקלאות בוחר להתנהל כאילו אין מו״מ – ככה לא פועל שותף. במיוחד בימים אלו, חקלאות ישראלית היא מרכיב חיוני בביטחון הלאומי ואנו נדאג להגן עליה”.

במקביל, הנהלת ‘פרי גליל’, המייצרת ירקות ופירות קפואים, הודיעה כי תשלח ביום ראשון מכתבי פיטורים ל-100 עובדים. ההנהלה תלתה את הפיטורים בצעד של שר החקלאות.

.

יו”ר יהדות התורה ח”כ משה גפני אמר בתגובה להודעת מפעל ‘פרי הגליל’ על פיטורי מאות עובדים: “ההפקרות ורוע הלב של שר האוצר ושר החקלאות לפגיעה בלתי נסלחת בחקלאי ישראל בכלל ובמפעל פרי הגליל בפרט, לא יעבור לסדר היום.

“מלחמת עולם התנהלה על ידינו כדי שפרי הגליל שהוא מפעל עוגן של חצור הגלילית והאזור לא ייסגר, ובסיעתא דשמיא הוא גדל, הלך והתרחב, וסיפק פרנסה למאות עובדים שם”.

לדבריו, “עתה הגיע שר האוצר אביגדור ליברמן, וברשעות לב, עם גרזן, הוא מחסל את המפעל הזה. נעשה הכל שזממו לא יעלה בידו. יהיה בנושא הזה מלחמה ציבורית שינועו אמות הסיפים”.

מנגד, סגן השר אביר קארה, הביע תמיכה בצעד של פורר וליברמן: “השר פורר. אתה צודק. נביא בממשלה הזאת שינוי. נחתוך את יוקר המחיה ונשתחרר מהתכנון הסובייטי של המשק. איתך על זה בכל הכח. ב״ה נעשה ונצליח”.

שר החקלאות עודד פורר הגיב על האיום של מפעל ‘פרי הגליל’ בפיטורים המוניים: “צר לי שבחוסר תום לב, הנהלת המפעל מנהלת מאבק על גב העובדים” .

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גפני צריך לייצג את החרדים
    23/12/2021 18:38
    לגפני
  1. ולא את החקלאים , לחרדים זה טוב שיוזילו מחירי הפירות והירקות