משבר? כעס בקואליציה: פורר פרסם צו לביטול מכסים על פירות וירקות

ליברמן ופורר פרסמו טיוטת צו לשימוע ציבורי שמטרתו: ביטול מיידי של המכס על חלק מהפירות והירקות • בקואליציה רותחים: הופתעו מהמלך החד צדדי שבוצע בניגוד להסכמות מתקופת התקציב • שר החקלאות: "מצפים להשלים את הדיונים מול נציגי החקלאים בשבועות הקרובים"
אריה ריבקינד
י"ט טבת התשפ"ב / 23.12.2021 11:40

המשבר הקואליציוני הבא?  שר החקלאות פורר ושר האוצר ליברמן פרסמו הבוקר (חמישי) טיוטת צו לשימוע ציבורי בנוגע להפחתות המכסים על פירות וירקות.

הצו המוצע כולל ביטול מיידי של המכס בין השאר על אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד, כדי להוזיל באופן מיידי את סל הצריכה.

שאר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני שש פעימות במרחק של חמש שנים, כדי לאפשר לחקלאים להסתגל למצב החדש.

אלא שלפי דיווח של יניר קוזין בגלי צה”ל, בקואליציה רותחים על שר החקלאות, בעיקר במפלגת העבודה. גורמים שם אומרים כי הופתעו מהמלך החד צדדי שביצע הבוקר פורר, בניגוד להסכמות מתקופת התקציב.

גם סגן שר הבטחון מטעם מפלגת כחול לבן, אלון שוסטר,  תקף: “הרפורמה בחקלאות – הוצאת צו להורדת מכסים באמצע מו״מ, היא צעד מנוגד חזיתית להסכמות שהיו הבסיס לסעיף החקלאות בתקציב. ככה לא מייצרים תכנית טובה, ככה לא בונים קואליציה.

“שדולת החקלאות בכנסת דורשת להמשיך את המו״מ האינטנסיבי עם ארגוני החקלאים, בלי חרב הפחתת המכסים שמתעלמת מהתמונה הכוללת”.

שר החקלאות, עודד פורר, מסר עם פרסום הצו: ״מתווה פתיחת השוק לתחרות והוזלת מחירי הפירות לצרכן, מקודם בהתאם להחלטת הממשלה ולצידו צעדי תמיכה ומענקים נדיבים לחקלאים בישראל. אנו עוברים מהגנה מכסית לתמיכה ישירה ומצפים להשלים את הדיונים מול נציגי החקלאים בשבועות הקרובים עד לחתימת הצו כחלק מהשימוע.

“אני מצפה מנציגי ארגוני החקלאים לשיח פורה כדי לגבש את המתווה הטוב ביותר לתמיכה ישירה בחקלאות המקומית”.

מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים. הפחתת המכס תגדיל את התחרותיות בענפים אלה וכך ייהנה הצרכן הישראלי מהוזלה משמעותית של מחירי הפירות הירקות; החיסכון הצפוי מהרפורמה עומד על 840 שקלים בשנה לכל משק בית בישראל, שמצטבר לחיסכון כולל של כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות