רבנות ירושלים: ‘דיל הרב עמאר-שטרן’ • מפת האינטרסים של כל הצדדים

אנשי הגר"ש עמאר מכחישים שיש 'דיל', אבל בכירים בציונות הדתית אומרים: "חלק מנציגי בנט בגוף הבוחר הם אנשי הרב עמאר" • בכיר בש"ס: "הפיוס קרוב מתמיד" • אז מדוע הרב עמאר לא הוזמן לעצרות הזכרון • ולמה דרעי תומך בבחירתו
שרי רוט
כ"ט אב התשע"ד / 25.08.2014 15:37

ביג דיל: האם אכן נסגר ‘דיל’ בין אנשי הראשל”צ הגרש”מ עמאר לבין אנשי הגאון רבי אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לרבנות העיר ירושלים? כנראה שכן. אבל אף אחד מהצדדים אינו מוכן לאשר.

בחודשים האחרונים דיווחנו כאן – בחרדים10 – מספר פעמים על המגעים המתנהלים בין הצדדים, בתיווכו ועידודו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, המעוניין מאוד ששני הרבנים יכהנו כרבני הבירה.

אנשי הרב עמאר מיהרו להכחיש את הדברים, פעם אחר פעם. בגל הפרסומים האחרון, לפני כחודשים, טענו: “גורמים אינטרסנטים מנצלים את שהותו של הרב בחו”ל כדי להכפישו”.

אולם בימים האחרונים נראה כי אכן ה’דיל’ כבר נסגר. לפי הדיווחים, הסיכום הוא שאנשי השר לענייני דתות נפתלי בנט וראש העיר ניר ברקת יתמכו במועמדות השניים כמקשה אחת.

האם זה אכן כך? מסתבר שכן.

ראיה לדבר הם דברים שאומרים לחרדים10 גורמים בכירים בציונות הדתית, לפיהם לפחות שניים מנציגי השר בגוף הבוחר לרבנות העיר הם אנשים מובהקים של הגר”ש עמאר – מה שמוכיח את קיומו של דיל כזה.

אנשי הרב עמאר המשיכו להכחיש גם אתמול את הפרסומים, ומיהרו להוציא הודעת הבהרה בה נאמר: “בנוגע לפרסומים אודות ה’דיל’ לרבנות ירושלים, מבהירים בסביבתו של מרן הראש”ל הגרש”מ עמאר שליט”א, כי חרף הבקשות החוזרות ונשנות מראשי ש”ס להציג את מועמדותו לרבה של ירושלים, מרן אינו רואה צורך להתייחס לעניין, כיוון שהנושא לא נמצא על הפרק ומועד הבחירות לא נראה באופק”.

ומה עם ש”ס?

גורם בכיר מאוד בש”ס אמר השבוע, בשיחות סגורות, כי הפיוס עם הגר”ש עמאר צפוי להתרחש בזמן הקרוב, וכי רוב הקצוות כבר נסגרו לקראת הצגת האחדות. הדברים הללו מקבלים אישור מצד כמה גורמים בצמרת ש”ס.

מנגד, הגר”ש עמאר לא הוזמן לעצרות ההספד לזכרו של הגר”ע יוסף זצ”ל, שיפתחו ביום חמישי הקרוב במעמד ב’בניני האומה’.

ההסבר לכך נעוץ במחלוקת פנימית בתוך ש”ס: האם אכן ללכת על פיוס, לפחות כלפי חוץ, או להמשיך במדיניות הקיימת, שהיא התעלמות מוחלטת מהצד השני.

דרעי נוטה להוביל לפיוס ולתמיכה בגר”ש עמאר בהתמודדות על תפקיד רבה הספרדי של ירושלים, דבר שימנע ממנו לעמוד מאחורי התארגנויות פוליטיות כאלו ואחרות.

אך גורמים אחרים בתנועה  מעדיפים שהמצב יישאר כפי שהוא כעת. מחלוקת זו, אגב, קיימת גם בין אנשי הרב עמאר.

נזכיר,  כי ניר ברקת מתחזק קשרים טובים מאוד עם הגרש”מ עמאר, אבל גם עם דרעי – ואפשרות של חיבור פוליטי בין הצדדים קיימת.

נזכיר עוד, כי דיל דומה הוצע בזמנו בין הרב שטרן לראשל”צ הגר”י יוסף – והגר”ע יוסף זצ”ל התנגד לו בתוקף. אם כי גם בסוגיה זו קיימות כמה גרסאות.

לצד כל זאת, חשוב לזכור: אנשי יהדות התורה, במיוחד הפלג הליטאי, קידשו מלחמה ברב שטרן, והם ילחמו בכל דרך בדיל, דבר שכבר אירע בסיבוב הקודם.

נכון לעכשיו, יש שיתוף פעולה בין ש”ס ויהדות התורה, במאמצים לדחות את הבחירות לפחות עד לאחר חודש נובמבר, כדי שהרב אריה שטרן יעבור את גיל 70 – ויפסל מלהתמודד.

במטה הרב שטרן מסרו, כי הם אינם מתעסקים בבחירת הרב הספרדי.

בשעתו נמסר מלשכת ברקת: “אין כל עסקה או דיל לבחירת רב ראשי כזה או אחר לירושלים. ברקת אינו פועל לגופו של אדם, אלא לגופו של עניין ועוסק אך ורק בקידום העיקרון של מינוי רב ראשי מהמגזר הציוני, לצד רב מהמגזר החרדי כפי שראוי לירושלים”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שרי רוט, תודה רבה על סיקור מכובד והוגן
    25/08/2014 16:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. תענוג לראות כתבות שלא מזלזלות באף צד ומכבדות את גדולי ישראל מכל החוגים תוך תיאור המחלוקות בינהם. זהו אתגר לא פשוט ואת עומדת בו בכבוד. הלוואי וגם אחרים ילמדו ללכת בדרך זו

  2. לא הבנתי מה הדיל?
    25/08/2014 17:21
    אפי
  3. מה הרב עמאר נותן בתמורה לצד הרב שטרן? הרי אין לו שום כוח פוליטי מאחוריו! אז או שהכל קשקוש או יותר חמור הטעיה של אברימי קרויזר. שלאחרונה מאגד כוחות עם דרעי נגד הרב עמאר.

  4. ציטוט:
    25/08/2014 18:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. אם קיימות כמה גרסאות אז למה לטעון את הטענה הזו (שהגר”ע יוסף זצ”ל התנגד)? אולי פעם אחת ולתמיד יש לעשות סדר בעניין הזה ולהציג את הצד שכנגד.

    הגר”ע יוסף לא התנגד מעולם לרב אריה שטרן. בין השניים היו יחסים טובים שהתבטאו בהסכמה שנתן מרן זצ”ל למכון הלכה ברורה “בראשותו של הרה”ג רבי אריה שטרן שליט”א … יה”ר שחפץ ה’ בידם יצלח… ועוד יפוצו מעינותיהם חוצה להגדיל תורה ולהאדירה”.

    מה כן היה? היה לחץ כבד מהכיוון הליטאי. היות והדבר הוצג כבקשה אישית מהגרי”ש זצ”ל (שספק עד כמה הדבר באמת נכון, היו לא מעט שמועות סותרות בשם הגרי”ש בתקופת חייו האחרונה) מרן זצ”ל הורה לשר הדתות דאז, יעקב מרגי לעכב את התהליך לטובת בחינה מדוקדקת של הנושא (וכדאי לחפש איך מרגי הציג את הנושא בראיונות לתקשורת). זמן קצר לאחר מכן היו בחירות לכנסת ולעירייה שעכבו את התהליך (והבחירות לרה”ר שממילא ביטלו את הדיל שהוצע בשעתו) ולאחר מכן מרן נפל למשכב והעניין מעולם לא בא לידי בירור. לבוא ולנצל את זה לטענות שקריות כאילו היתה למרן זצ”ל התנגדות אישית לת”ח עצום כרב אריה שטרן שאותו העריך והוקיר זוהי עליבות נפש שלא ברור מי הוא שדואג ליצור את המיתוס הזה.

    יש לציין גם כי הרב שטרן מיודד באופן אישי עם הגר”ד יוסף אשר הזמין אותו כאורח כבוד לחתונת בתו

  6. גיבוש
    26/08/2014 01:45
    בר
  7. החלום של הציבור הספרדי הוא קשר של הובלה בראשות הראשון לציון הרב עמאר כשלצידו יו״ר התנועה הרב אריה דרעי. דרעי מומחה במיתוג הוא פשוט ענק אבל הוא חייב כדי לקדם ולהתקדם דמות מרתקת ומומלץ גלימה. הרב שלום כהן גם בציבור הספרדי נתפס כדמות אפרורית בלי שום אגנדה שלא לדבר על הציבור הכללי-מסורתי שאינו מודע לקיומו של חכם שלום. אם אריה יקבל שכל ויראה את המצב לטווח הרחוק למרות שגם בטווח הקרוב הוא מרוסק יראה לנכון לקבל החלטות נכונות ובצדו השני של המתרס קרי חצר הרב עמאר יואילו להוריד פרופיל וכן להתייחס ברצינו להצעות ש״ס. ימים יגידו אם האריות ישכילו להבין או שגם הפעם יפספסו את הזדמנותו של הציבור הספרדי לקאמבק מטורף שיכול גם לשחזר את ה17 מנדטים