הדרך לחיסון 4: “זן האומיקרון כמו צונאמי, מקדמי הדבקה עצומים”

מומחי משרד הבריאות הסבירו את ההחלטה לחיסון הרביעי • ד"ר בועז לב: "אם יבוא גל ולא חיסנו, מה המחיר של זה? תחלואה קשה? תמותה?" • ד"ר יסמין מאור: "יחד עם השפעת, אנחנו כבר עכשיו בתפוסה מאוד משמעותית בבתי החולים"
חרדים 10
י"ח טבת התשפ"ב / 22.12.2021 19:47

צוות המומחים המייעץ למשרד הבריאות ערך הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים, במהלכה הסבירו את ההמלצה לפתוח במבצע למתן מנה רביעית של החיסון לבני 60 ומעלה, לעובדי מערכת הבריאות, לחולים בסיכון ולעובדים עם קשישים.

הצעד עדיין דורש את אישורו של מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ נחמן אש שידון בנושא בימים הקרובים.

יו”ר הצוות לטיפול במגיפות, ד”ר בעז לב, הסביר: “מקדם ההדבקה של האומיקרון גבוה: בגרמניה 3.1, בארה”ב קרוב לשלוש. אלו מקדמי הדבקה עצומים שלא ראינו בעבר. בגלים הקודמים היינו ב-1.2 וחשבנו שזה איום ונורא. הווריאנט הפך לדומיננטי. קיימת אי ודאות מאוד גדולה, כל פעם חוזרים למשבצת ההתחלה ולא יודעים עד כמה הווריאנט גורם למחלה חמורה וקשה. ברור שהחומרה יותר קלה מהדלתא אך עדיין לא יודעים מה יהיה בהמשך.

“אם יבוא גל ולא חיסנו מה המחיר של זה? תחלואה קשה? תמותה? בידודים? זהו מחיר הטעות של לא לחסן. ננצל את הימים הקרובים לקבל עוד מידע ממדינות שבהן הגל גואה. אנחנו בעונה בעייתית בה יש שפעת ומחלות בדרכי נשימה. זה לא רק תחלואה ותמותה. אם צוות גדל של מטפלים יחלה, יהיו הרבה בידודים והדבקות ותפקוד מערכת הבריאות עשוי להיות לקוי.

“אין לנו הרבה זמן להחליט החלטות, האומיקרון הוא כמו רכבת דוהרת וצריך להחליט גם כאשר אנחנו לא יודעים הכל”.

ד”ר יסמין מאור מהצוות לטיפול במגיפות אמרה: “יחד עם השפעת ומחלות החורף, אנו כבר בתפוסה משמעותית בבתי החולים. יש לנו אכזבה מכך שרמת הנוגדנים לא מחזיקה הרבה זמן. היינו רוצים מוצר יותר טוב שמחזיק מעמד יותר זמן. אבל אם אנחנו צריכים לבחור בין תמותה גדולה וקריסה של מערכת הבריאות, לבין לקיחת כמה חיסונים בשנה, שיש להם כמה תופעות לוואי אבל לא גורמים למוות – במה נבחר?”

ד”ר טל ברוש, מזכיר הצט”מ ומנהל היחידה למחלות זיהומיות באסותא אשדוד: “נעשתה החלטה שהיא החלטה של אי ודאות. לא עשינו זאת קודם. אין לנו נתונים לדעת שזה יעבוד אבל אנו חושבים שהתועלת בדבר הזה עולה על הסיכונים שהם זניחים”.

ד”ר מיכל שטיין, חברה בצט”מ ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים ב”הלל יפה”: “אם לא היה בוסטר כנראה שישראל הייתה נכנסת לעוד סגר, זה מה שהציל אותנו בגל השלישי. במהלך ישיבת הצט”מ ראינו מה קורה במערכת הבריאות בלונדון. זה מצב שכמותו לא ראינו במערכות הבריאות פה והיינו רוצים מאד להימנע מזה. הדרך היא לתת עוד שכבת הגנה לאוכלוסיה המבוגרת שהיא פגיעה ועלולה לחלות קשה”.

משרד הבריאות עדכן הערב את נתוני התחלואה מאתמול, ומהם עולה כי מקדם ההדבקה ממשיך לעלות ועומד על 1.31. גם מספר המאומתים עלה ל-1,200. כמו כן, אחוז הנדבקים החיוביים מאתמול עומד על 1.25%.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות