“זו לא מכה איומה”: שרי רוט ויהודה אבידן על עסקת הטיעון של דרעי

יהודה אבידן, מפעילי ש"ס הבולטים, ושרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים 10, דנו בתוכניתו של מתי טוכפלד ב'גלי ישראל' על עסקת הטיעון שתופרים דרעי ומנדבליט • איך זה יתפקד? והאם מישהו יקרא עליו תיגר?
חרדים 10
י"ז טבת התשפ"ב / 21.12.2021 21:09

מתי טוכפלד: יו”ר ש”ס אריה דרעי כנראה יפרוש מהכנסת בתמורה לעסקת טיעון מקילה. יהודה, אתה יכול לאשר שאכן עסקת טיעון כזו נמצאת על השולחן לקראת חתימה?

אבידן: תראה, הדבר הזה נמצא על השולחן כבר הרבה זמן למרות שלא אריה ולא מנדלבליט סגורים כרגע על שום דבר. אין ספק שאחרי ההדלפות ששמענו את מנדלבליט שאומר שאין עכבר ואין עכברון ואין כלום, זה הגיוני שרוצים להגיע לעסקת טיעון על נושא המס.

תשמע, אני לא מכיר אדם שאחרי 6 שנים של עינוי דין כזה, שאנחנו יודעים ש-98 אחוזים במדינה ממי שמגיעים למשפט מורשע, כשזה ודאי שאין פה היכל צדק שיכול לעשות צדק איתו, אני יכול להבין לליבו. קשה לנו לחשוב על זה שהוא יצטרך להתפטר, אבל יו”ר ש”ס הוא יישאר, הוא ימשיך להנהיג את תנועת ש”ס וזה לא משנה מאיפה.

מי שמכיר את תנועת ש”ס ואת אריה דרעי מבין, שאם זה היה תלוי בו, אילולי נושא האופוזיציה שרצה לגבש, הוא רצה לפרוש מהכנסת כבר בתחילת הקדנציה ולהתרכז בענייני השטח והמוניציפאלי והכל. מבחינתנו זה דבר שהוא כואב, אבל אי אפשר שלא להבין אותו. אני מקווה מאד שכולם יבינו שמספיק עם העינוי דין הזה, אי אפשר לקחת אותו כקורבן על מנת להפיל את מחנה הימין. וזו המטרה, כולם מבינים את זה, הדבר הזה לא יצלח.

מתי טוכפלד: שרי, גם בפעם הקודמת כשאריה דרעי נאלץ לעזוב את התפקיד, זה היה בעקבות הרשעה פלילית ואז הוא איבד גם את ראשות המפלגה. הפעם זה לא יקרה, אין שום תרחיש שזה יקרה, נכון?

שרי: קודם כל אתה אומר ‘גם’ על הפעם הקודמת. לא הייתה פה הרשעה פלילית הפעם, ואנחנו מדברים, בוא תזכור, על עבירות מס שהפכו לספורט לאומי במדינת ישראל. לכן העבירות האלו גם לא יוכלו להשפיע על הנראות הציבורית שלו. כי במדינת ישראל יש ספורט לאומי לא לחבוש מסיכה, ויש ספורט לאומי להעלים מיסים, לא שאני מצדיקה את זה חס וחלילה, אני רק אומרת שזה משהו שהישראלי הממוצע מסתכל עליו בשוויון נפש. ושוב, זה לא שמישהו אומר שזה הוכח, לא היה משפט.

מתי: הוא יהיה מנהיג מפלגה, כאשר הוא לא חבר כנסת ולא שר, המפלגה באופוזיציה, איך זה יתפקד? איך את רואה את ההנהגה שלו ממשיכה?

שרי: אתה שואל על הקונסטלציה הפוליטית, והמצב של ש”ס היום אחר לגמרי. זה לא סוד, וגם מתנגדיו חזרו על זה כל הזמן, וכעת זה ישמש לרעתם – אמרו שש”ס היום היא די ש”ס של בן אדם אחד שמנהיג אותה. ואני חושבת שכשהרב עובדיה זצ”ל העביר לו את ההנהגה, זה חלק מהשיקולים שעמדו לנגד עיניו. הוא כבר ידע שהוא נחלש, ידע שיבוא יומו, ובעצם אמר: אני צריך מישהו שיוכל להנהיג את המפלגה גם בלי הגב של הרב.

בזמן אלי ישי וגם בזמן תחילת כהונתו של אריה דרעי, בקדנציה הראשונה שלו, הרב הוא זה שעל כתפיו עמדה המפלגה. אחרי פטירת הרב, בשנים בהן הנהיג אריה דרעי את המפלגה, היא בעצם נשענה ונשענת עליו. הוא זה שמקבל את ההחלטות ומבקריו אפילו יגידו לך, מקבל את ההחלטות בלי להתייעץ מספיק עם רבנים. אני לא אומרת שכך הוא, אני רק אומרת שזה יכול לעזור לו לשלוט על המפלגה מבחוץ.

אני לא רואה שום תרחיש שמישהו הולך לעשות שם הפיכה, זה שווה בערך לתרחיש שב’יש עתיד’ יוצב מועמד מול יאיר לפיד. זה לא יקרה, אריה דרעי מנהיג את המפלגה ביד רמה.

גם אם בג”צ לא יאפשר לו להיות שר, כלומר ח”כ הוא יוכל להיות כי אין שאלה כרגע של קלון אם הוא הולך על עסקת הטיעון, וממילא הוא יוכל להיות ח”כ בקדנציה הבאה. אם תעלה בפני בג”צ השאלה האם הוא יוכל לכהן כשר, יכול להיות שאת זה הם לא יתנו, כי גם בפעם הקודמת הם אמרו שזה על הקשקש. אבל יכול להיות שהוא בכלל לא יעמיד את זה למבחן בג”צ. הוא לא חייב להיות שר.

כמו שאבידן אמר, הוא ירצה לעסוק בשטח, להלהיב את האנשים, לרכוש לעצמו יותר מצביעים, אולי גם לעבוד על ליבה של מסעודה משדרות ולהחזיר לש”ס את הקהל הזה, המסורתי, להחזיר אותו הביתה חזרה. יהיו לו מספיק עיסוקים לעשות, כשאת המפלגה הוא יכול לנהל גם בשלט רחוק. חברי הכנסת של ש”ס היום מאד מאוחדים,  מאד נשמעים לו, גם מעריכים אותו, חושבים שהוא יודע להנהיג נכון את המפלגה. אני לא רואה אם נניח מלכיאלי, אזולאי,  ארבל, מרגי, לא משנה מי מכהנים כשרי פנים, אני לא רואה שהם עושים איזה שהוא צעד בלי לשאול את אריה או בלי שרוחו תהיה מלמעלה.

אז את התפקיד המעצבן הזה של לשבת באיזה משרד עם כוסות קפה וסיגריה הוא לא חייב לעשות. הוא יכול לשבת בביתו, ללכת לסיורי שטח ולנהל את המפלגה מבחוץ. זו לא מכה איומה, מה גם שמדובר בענייני מיסים, אז זו גם לא מכה תדמיתית.

יהודה: אני רוצה להזכיר שני דברים שונים מפעם שעברה: אחת – בדיון הקודם של בג”צ לא עברו 20 שנה שאז יש מחיקה של האישום, אין אפשרות לא לדון ולא לדבר על העבירה הקודמת, ומה שיהיה בפני בג”צ זו אך ורק עבירת המס שהיא משהו שבשגרה בחיי היום יום שכולם  ללא יוצא מן הכלל מקבלים כופר ואף אחד לא מנסה להשית לא קלון ולא שום דבר.

כך שאם ירצה אריה להתמנות לשר אי אפשר יהיה לדון על כל העבירות הקודמות ודברים אחרים. נקודה שניה, אני חייב לומר שש”ס בשונה מהעבר, בכל השנים האחרונות לא שמעת תדרוכים נגד, לא שמעת פלגנות, לא שמעת מלחמות. אני חושב שתנועת ש”ס מעולם לא הייתה מלוכדת כמו שעכשיו וודאי שזה נזקף למנהיגות אריה, שידע ללכד את השורות הן של הפעילים הן של הח”כים.

כך שהדבר הזה, ושרי היטיבה להגיד את זה, אין כאן שום קריאת תיגר על המנהיגות שלו. בואו ניכנס לפרופורציות, מדובר על עבירת מס שתהיה ברף הנמוך ביותר של העבירות. אני חושב שאריה רוצה עכשיו להתפטר, העזיבה שלו הייתה מזמן על הפרק, הוא לא עוזב את המפלגה, הוא עוזב את הכנסת וממשיך להיות יו”ר מפלגה על מלא.

בואו נזכור שבפעם שעברה שהיה יו”ר מפלגה מחוץ לכנסת, הכנסת גם העמידה לרשותו חדר בכנסת, ואני מתכוון לאבי גבאי יו”ר מפלגת העבודה כך שזה יהיה בפול טיים ג’וב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות