בכירים מהמגזר החרדי, אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל חרדיים, השתתפו ביום חמישי האחרון במפגש מיוחד עם מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור מתניהו אנגלמן, במטרה להכיר את פעילות משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור להנהגה החרדית ולהנגיש את השימוש בכלים שהוא מעמיד לרשות האזרחים גם בעבור האוכלוסיה החרדית.
במפגש נטלו חלק עשרות עורכים בכלי התקשורת המגזרים ועיתונאים, מובילי דעת קהל, אישי ציבור, חברי מועצות, ראשי עיריות ואישי חסד ורפואה, אשר התפעלו מהלך הרוח של המבקר ואוזנו הכרויה לצרכי המגזר החרדי.
המפגש, שנערך במשרד מבקר המדינה בירושלים, נפתח בנאום קצר של אנגלמן אשר הצהיר כי הוא מעוניין להכיר לעומק את צרכי המגזר החרדי, במטרה לבחון את מצוקותיו אל מול גופי הממשל השונים.
לאחר דבריו הקצרים התיישבו המשתתפים למפגש המרתק שכלל ארוחה עשירה עם מיטב מאכלי השבת.
שיאו של המפגש היה נאומו של מבקר המדינה, אשר חשף בפני המשתתפים במצגת מיוחדת ומושקעת את הדרכים בהם פועל משרדו בעת הכנת דו”ח המבקר. הוא הביא כדוגמא רלוונטית את הדו”ח בנושא העסקה מכילה בשירות המדינה לפיו רק 1.2% מהעובדים בשירות המדינה הם מהמגזר החרדי, בעוד שחלקם באוכלוסיה עומד על 8%, וציין את הפעולות שנקט בעקבות כך גם בתוך משרדו כדי להגדיל את הייצוג החרדי.
בנוסף הרחיב המבקר על תחום תלונות הציבור בתוקף מעמדו כנציב תלונות הציבור בישראל. הוא הביא דוגמא מעניינת לדבריו, אודות זוג מבוגר שקיבל חשבונות מופרכים על תשלום ארנונה. בצר להם הם טילפנו לעיריית ירושלים שם אמרו להם שזה המחיר שהם צריכים לשלם – וזאת על פי קריטריונים מסוימים.
אנגלמן שיתף את הנוכחים בפעילות שנקטו אנשי משרדו, כדי לאמת את התלונה ולטפל בה. הצוות חייג כלקוח סמוי למוקד העירוני של עיריית ירושלים והתעניין על אותם פרטים של אותו זוג שהתלונן. הבדיקה העלתה כי אכן המידע שנמסר אינו נכון ולאחר פנייה לגורמים הרלוונטיים בעיריית ירושלים הנושא טופל על הצד היותר טוב.
בהמשך נערך שיח ישיר בין המשתתפים למבקר המדינה, במהלכו עלו נושאים חשובים עבור המגזר כמו סוגיית אומן בראש השנה האחרון וכן משבר הקליטה בעיר ביתר עילית, דבר שכמעט וגובל בפיקוח נפש כאשר אנשי הצלה לא מקבלים את מיקום הקריאה המדויק בעקבות שיבושי הקליטה.
מבקר המדינה אמר בסיום המפגש כי חשוב מאוד שהציבור החרדי ידע על האפשרות להגיש תלונות.
לדבריו “אל מול אוכלוסיות אחרות שיודעות לעמוד על זכויותיהן בדין, האוכלוסייה החרדית פחות משתמשת בכלים שמעמיד משרד המבקר ונציבות התלונות וחשוב להעצים את המודעות לכך. אני פונה ומבקש שתעבירו לכולם את המסר שידעו שיש אפשרות להתלונן.
“לפעמים מתלונה אחת אנחנו מצליחים לשנות דברים גדולים. נציבות תלונות הציבור במשרדי בנויה כולה על תלונות הציבור וחשוב שגם האוכלוסייה החרדית תהיה חלק מזה”.