‘ועדת החמישה’ התקפלה: החליטה להשהות את סגירת אתר ציון רשב”י

לאחר שמשרד הדתות ביקש לקבל שליטה של המדינה במתחם, אלי פריינד, מנהל אתר קבר הרשב"י, הודיע למנכ"ל המשרד לשירותי דת: "לא סוגרים. בכוונת הוועדה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להפנות למדינת ישראל מכאן ולהבא כל תביעה, מהקטנה ביותר ועד הגדולה ביותר"
יוסף גרינבוים
י"ב טבת התשפ"ב / 16.12.2021 01:32

הספין קרס: ‘ועדת החמישה’, המנהלת את אתר ציון הרשב”י במירון, החליטה הערב (רביעי) שלא לסגור את הכניסה לקבר, לאחר שמשרד הדתות ביקש לקבל שליטה של המדינה במקום.

כפי שדווח בחרדים 10, מנכ”ל המשרד לשירותי דת, שמעון (מוני) מעתוק, שיגר היום  מכתב תשובה לאיום של ‘ועדת החמישה’, כי בכוונתם לסגור את מתחם ציון הרשב”י באם לא ימצא פתרון לביטוח על האתר – שכן חברות הביטוח מסרבות, בגלל ‘אסון מירון’, לבטח את המקום.

מעתוק כתב: “ככל שאתם עומדים על הודעתכם כי בכוונתכם לסגור את האתר, נבקש כי חברי ועדת החמישה יודיעו לנו על כך באופן מיידי, על מנת שתיבחנה מלוא המשמעויות האופרטיביות הנובעות מהודעתכם זו.

“יודגש כי לאחר היוועצות שנערכה בעניין זה, המדינה מוכנה להיכנס לניהול אתר הרשב”י במלואו באופן מיידי ככל שיידרש וזאת על מנת שהאתר לא יסגר והכל בכפוף לכל דין”.

מנכ”ל המשרד הוסיף, כי ייתכן שאין בסמכות ‘ועדת החמישה’ לסגור לחלוטין את אתר הקבר, וכי לפי הוראות התכנית החלה על האתר, השימושים המותרים הם ציבוריים, וככאלה הם צריכים להיות פתוחים לכלל הציבור.

מכתבו של מעתוק הגיע בתגובה למכתבו של אלי פריינד, מנהל ציון הרשב”י מטעם ‘ועדת החמישה’, בו הלין פריינד על כך שלא נמצאה חברת ביטוח המוכנה לבטח את האתר בעקבות אסון מירון.

בסיום דבריו כתב פריינד: “בעקבות המצב שנוצר הנני להודיעך כי במידה ולא ימצא פתרון ביטוח לוועדת החמישה תיאלץ הוועדה להודיע על סגירת ציון קבר הרשב”י החל מהיום (ד), י”א טבת תשפ”ב (15.12.21)”.

הערב, שיגר פריינד תשובה למנכ”ל מעתוק, בו הוא מציג התקפלות: “בעקבות השאלות המשפטיות העולות ממכתבך, ועדת החמישה החליטה להשהות את סגירת האתר, זאת עד לקבלת חוו”ד משפטית אשר תפרט את האפשרויות החוקיות העומדות בפניה, בהתאם לחוק השמירה על המקומות הקדושים. יחד עם זאת, חשוב לציין כי ועדת החמישה מנהלת את האתר בצורה מיטבית. חוסר היכולת למצוא חברת ביטוח שתבטח את האתר, עומדת לחלוטין לפתחה ולאחריותה הבלעדית של המדינה”.

לדבריו, “ועדת החמישה מנהלת את האתר מזה שנים רבות עם כיסוי ביטוחי מלא, ומעולם לא התעוררה כל בעיה בנושא זה. זאת ועוד, ניסיון העבר מלמד שלא היו כל תביעות כנגד הוועדה במשך כל השנים )למעט תביעה אחת מינורית שנסגרה בפשרה ותשלום בסך 6000 ₪ בלבד.

“דא עקא, ביום אחד בשנה, בהילולת ל “ג בעומר, המדינה נוטלת מוועדת החמישה את כל הסמכות והאחריות על ניהול האתר והיא הגוף היחיד המנהל אותו ביום זה, באמצעות גורמים מדינתיים מטעמה..העובדות ברורות וידועות שרק בעקבות האסון הנורא שאירע בל”ג בעומר (כשהאתר תחת אחריות המדינה) חברות הביטוח מסרבות לבטח את האתר, הא ותו לא. לסירוב הנ”ל אין כל קשר לניהול השוטף והמיטבי של ועדת החמישה במשך כל ימות השנה”.

פריינד מציין, כי  המשנה ליועמ”ש (אזרחי) כרמית יוליס הביעה את עמדתה בצורה ברורה, כי ניתן ואף ראוי שהמדינה היא זו שתיתן את השיפוי הנדרש לצורך תפעולו השוטף והתקין של אתר קבר הרשב”י. לאור האמור לעיל, בכוונת הוועדה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להפנות למדינת ישראל מכאן ולהבא כל תביעה, מהקטנה ביותר ועד הגדולה ביותר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות