“ראיתי בווטסאפ”: מי אחראי להודיע למשפחות על הפטירה של יקירם?

ח"כ יצחק פינדרוס ניהל דיון בוועדת הפנים, בעקבות פיגוע הירי בו נרצח אליהו קיי הי"ד - שלאחריו משפחתו נאלצה להמתין שעות ארוכות, עד לקבלת הודעה רשמית על פטירתו, לצד העדר ליווי עד הקבורה - מה שהוביל לדחיית ההלוויה ביותר מיממה, וגביית כספים בניגוד לחוק
אריה ריבקינד
ט' טבת התשפ"ב / 13.12.2021 21:51

ועדת הפנים של הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון בשאלה: “מי אחראי להודיע למשפחות נפטרים באסונות וללוות אותן בשעות הקשות שלאחר הטרגדיה”.

בדיון השתתפו נציגי המשטרה, משרד הפנים, משרד הרווחה, פורום הרשויות המקומיות, המשרד לשירותי דת, ביטוח לאומי, זק”א – ונציגי משפחות שנתקלו בהעדר ליווי ובבירוקרטיה מיותרת בשעות הקשות בחייהן.

בפתח הדיון גולל כתריאל קיי, אחיו של אליהו הי”ד, את השתלשלות העניינים מהרגע שהבין שאחיו היה מעורב בפיגוע עד לקבלת הודעה רשמית מהמשטרה, תוך התנהלות שערורייתית מולם, עד כדי קבלת טלפון בבקשה לאישור נתיחה לאחר המוות, שתי דקות בלבד לאחר שקיבלו אישור רשמי על הרצח.

גם לאחר כל זאת, בני המשפחה מצאו את עצמם מול שוקת שבורה במציאת קבר, כשלבסוף נאלצו להתפשר – וגם שילמו אלפי שקלים על חלקה נוספת.

רויטל הר כסף, אלמנתו של איש החסד חיים ז”ל שנהרג בתאונת דרכים, תיארה אף היא כיצד לא קיבלה הודעה מגורם רשמי על הפטירה, אלא התוודעה לטרגדיה בעקבות הודעות ברשתות החברתיות.

גם לאחר מכן, המשפחה נאלצה להסתייע בחברים וידידים, על מנת למצוא מקום קבורה ראוי, בהעדר גורם רשמי שילווה את המשפחה.

מ”מ יו”ר הוועדה, ח”כ יצחק פינדרוס תהה: “מי אמור להודיע למשפחות על האסון וללוות אותן? במשטרה אומרים משרד הרווחה, ברווחה טוענים משרד הפנים, שם מגלגלים את האחריות למשרד לשירותי הדת וחוזר חלילה. יש כאן פינג פונג בין כלל הגופים הרשמיים, כשבתווך עומדות משפחות שאיבדו את היקר להן ללא כל תמיכה וסיוע”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי הצטרף לדברים, ושאל מי אחראי לנושא הקבורה: “אנחנו חברי הכנסת מקבלים כל הזמן טלפונים ממשפחות בנוגע להסדרי קבורה והלוויה. אנשים לא מודעים למה שמגיע להם, איך להגיע לחברות קדישא, מה המחירים ומה עליהם לעשות. חייבים להסדיר את הנושא”.

ח”כ שרון אופיר התקוממה גם היא על העדר קבלת אחראיות בין הגופים: “מי בסוף אחראי למידע, כל אחד מעביר את המקל לשני”.

במהלך הדיון התברר מנציג משרד הפנים כי קיים נוהל חבצלת – פיגועים, אך הנוהל לא מעודכן כיום.

בתגובה לשאלת ח”כ פינדרוס מדוע לא מעדכנים את הנוהל, טען נציג משרד הפנים כי הדבר דורש הכשרה ייעודית, תקנים ותקציב.

חברי הוועדה התקוממו כנגד הדברים וטענו: “עובדי הרווחה כבר קיימים, ייתכן ויש צורך בהכשרה מתאימה להעביר בשורה רעה למשפחות, אבל מבחינת תקציב ותקנים אין צורך בשינויים”.

גם חיים בלך, סגן ראש אגף מבצעים בזק”א טען: “הטענות תלושות מהמציאות. כבר היום יש 1600 מתנדבי זק”א שהוכשרו ייעודית לבשר למשפחות. בחלק מהרשויות המקומיות, כמו ביתר, אנו עובדים יחד עם הרשות”.

חיים נוגנבלט יו”ר איגוד הקב”טים במרכז השלטון המקומי הצטרף גם לדברים:  “לא אחת קורה לנו שאנחנו מגיעים למשפחה ומתברר שלמשפחה נודע על האירוע מגורמים בלתי מקצועיים. צריך לקבוע מי הגוף האחראי שממונה על העברת הבשורה למשפחה ולעדכן אותה בשלבים הבאים.  אין ספק שבסוף מי שאמור להיות אחראי על זה – זה הרשות המקומית, ולדעתי לא צריך לזה תקציבים גבוהים. יש את הגופים ורק צריך לתקף את זה בנוהל”.

ח”כ יצחק פינדורס הקריא את מסקנות הדיון: “סוכם כי משטרת ישראל, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי יפגשו ויעדכנו את נוהל חבצלת להודעה למשפחות הרוגים בהתאם למצב ולמציאות כיום.

“כמו כן, במידה והגופים הנ”ל יעדכנו כי יש צורך בשינוי חקיקה, ועדת הפנים תיזום שינויים בהתאם ובתיאום עם יו”ר הוועדה. בנושא קבורה סוכם כי המשרד  לשירותי דת יבחן אפשרות ליזום הודעה למשפחות הנפטרים על אפשרויות הקבורה ודמי הקבורה. בנוסף, במקרה של אליהו קיי הי”ד, המשרד יבדוק מי היה אחראי להודיע למשפחה על זכאותה לקבר חינם, בהתאם לחוק ומי דרש תשלומים בניגוד לנקבע בחוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות