התקפלו? בנט וכהנא מוותרים על מתווה הכותל: ‘לא נוגעים’

חשיפת 'זמן ישראל': ראש הממשלה והשר לשירותי דת החליטו להקפיא את מתווה הכותל  • הסיבה: ניסיון הימין להפוך המתווה "למוקד הסתה" • מתן כהנא למקורביו: "המתווה הפך מוקד שיסוי ושנאה, בעיקר של דוברי הליכוד שתופסים טרמפ עליו. אסור לנו לשחק לידיים שלהם"
חרדים 10
ח' טבת התשפ"ב / 12.12.2021 09:28

ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לשירותי דת מתן כהנא מכניסים את מתווה הכותל להקפאה ארוכה. כך מדווח הבוקר (ראשון) שלום ירושלמי באתר ‘זמן ישראל’.

החיסון לילדים בני 5-11 מומלץ על ידי הרופאים: שו”ת מיוחד להורים

הסיבה להחלטה הדרמטית: המריבות האלימות בכותל והניסיון של הימין להפוך את המתווה “למוקד בלתי פוסק של הסתה בחברה הישראלית ונגד הממשלה”.

לפי הדיווח, השר מתן כהנא הסביר לעוזריו בסוף השבוע: “אנחנו בוחרים לא לעסוק בזה עכשיו, נקודה. מתווה הכותל הפך מוקד של שיסוי ושנאה, בעיקר של דוברי הליכוד שתופסים טרמפ על המתווה. אסור לנו לשחק לידיים שלהם. אנחנו עוזבים כרגע את הכול. לא נוגעים בזה”.

ההחלטה של בנט וכהנא להקפיא את המתווה עשויה לגרום לעימותים בין השותפים בקואליציה, שמחויבים לקהל בוחרים רחב ומגוון וגם ליהודי התפוצות.

בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו ביוני התחייבו המפלגות לקדם את מתווה הכותל “שבוטל בידי ממשלת נתניהו”. את הדחיפה למימוש ההסכמים העניק הרב הרפורמי, ח”כ גלעד קריב, שמתווה הכותל מבחינתו הוא הדבר הכי חשוב בפעילותו הציבורית.

אלא שאחרי שהמתווה התעורר לחיים, הוא גרר מריבות קשות, בעיקר מול החרדים.

לפני חודש התערב נשיא המדינה יצחק הרצוג ושכנע את ח”כ קריב שלא להגיע לכותל, כדי שלא להגביר את החיכוכים האלימים במקום.

אגב, גם השר כהנא מתנגד לתהלוכה הרפורמית החודשית בכותל – ורואה בה פרובקציה.

כהנא מקדם רפורמות שנויות במחלוקת כמו הכשרות, הגיור, הסדרי הקבורה והרכבי המועצות הדתיות. מתווה הכותל הפך את היוזמות הללו לצונאמי של כפירה בעיני החרדים. גם במפלגות הימין גילו כי נושא הכותל הוא המתסיס ביותר בשטח.

על רקע התסיסה הגדולה בשטח החליטו בנט וכהנא לסגת לאחור. החשש הוא גם פוליטי: בנט וכהנא לא רוצים להזדהות מדי עם התנועה הרפורמית, שמובילה את התמיכה במתווה.

כהנא בעצמו מיתן לאחרונה את המסרים בנושא הכותל. בהתחלה הוא רצה לחזור ל-2017 ולקיים מחדש את המתווה שבוטל “אבל עכשיו החלטתי שאסור לעשות את זה. אסור שנהיה מקור למריבות”, כפי שאמר לעוזריו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות