ארה”ב מרחיבה את הסנקציות על המיליארדר הבני ברקי דן גרטלר

משרד האוצר האמריקני הודיע על הרחבת הסנקציות שהוטלו על המיליארדר מבני ברק, תוך אימוץ ממצאים מתחקירים שפורסמו ב'דה מרקר' • נכון לעכשיו, נכללים שלושה אנשים ו-43 חברות ברשימת הסנקציות הקשורות לגרטלר
חרדים 10
ד' טבת התשפ"ב / 08.12.2021 00:12

משרד האוצר האמריקני הודיע ביום שני על הרחבת הסנקציות שהוטלו על המיליארדר דן גרטלר, איש העסקים החרדי מבני ברק, תוך אימוץ ממצאים מסדרת התחקירים ‘מסמכי קונגו’ שפורסמו ב’דה מרקר’, כחלק משיתוף פעולה עם ארגון הפלטפורמה להגנה על חושפי שחיתות באפריקה (PPLAAF) מפריז, ארגון גלובל וויטנס מלונדון, וכמה כלי תקשורת ברחבי העולם, בהם בלומברג.

החיסון לילדים בני 5-11 מומלץ על ידי הרופאים: שו”ת מיוחד להורים

במרכז התחקירים ב’דה מרקר’ עמדו מסמכים ועדויות על הפקדה שיטתית לכאורה של עשרות מיליוני דולרים ויורו במזומן, על ידי מקורבים לגרטלר, בסניף הבנק הקמרוני אפרילנד, בקינשאסה – בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

לפי הדיווח, ההפקדות נעשו בתקופה שלאחר החלת הסנקציות על גרטלר עצמו – תוך שמבקרי הבנק התריעו על הפרה לכאורה של הכללים למניעת הלבנת הון.

גרטלר נחשב למקורב ביותר למשפחת קבילה, ששלטה בקונגו במשך יותר משני עשורים, עד לינואר 2019. במהלך התקופה נחשב גרטלר לאישיות משפיעה ביותר בתחום כריית המשאבים במדינה האפריקאית.

לפני ארבע שנים, בחודש דצמבר 2017, הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות קשות על גרטלר, על אחד משותפיו העסקיים, ועל רשימה 19 של חברות שקשורות למליארדר הבני ברקי.

הצו, שהורחב כך שיכלול 14 חברות נוספות באמצע 2018, נומק בכך שגרטלר “ניצל את קשריו הקרובים” עם נשיא קונגו עד 2019, ג’וזף קבילה, כדי לתווך במה שהוגדר “עסקות מושחתות” בענף הכרייה בקונגו.

על פי התחקיר ב’דה מרקר’, גרטלר התקשה לבצע תשלומים לנותני שירותים בתקופה שלאחר הטלת הסנקציות, מאחר שבנקים סירבו להעניק לו שירותים, דבר שהקשה מאוד על עסקיו. בשל כך, החל מתחילת 2018 מקורביו של גרטלר החלו להגיע לבנק עם סכומים של עד 3 מיליון דולר במזומן, כדי להפקידם.

לפי התחקיר, מחלק מהחשבונות נשלחו כספים לשורה של נותני שירותים בישראל, כולל לפרקליטיו של גרטלר, ליועצי תקשורת שעבדו עמו בישראל ובריטניה ולעמותות הקשורות אליו.

חמישה ימים לפני תום תקופת ממשל טראמפ בארה”ב, קיבל גרטלר הקלה בסנקציות, במסגרת “רישיון” מיוחד שנתן לו משרד האוצר האמריקני בהליך חריג, שהשהה הלכה למעשה את הסנקציות. הרישיון הוענק בצורה שקטה, מבלי שניתן לו בפומבי, אך דבר קיומו דלף, נחשף ב’דה מרקר’, ובהמשך פורסם בכלי תקשורת ברחבי העולם.

חודשיים לאחר כניסתה של שרת האוצר החדשה, ג’נט ילן, לתפקיד בוטל הרישיון המיוחד והסנקציות הוחזרו לתוקף מלא.

גרטלר תבע את ‘דה מרקר’ בסכום של 9 מיליון שקל, בעקבות פרסום התחקירים. אולם, לפי ‘דה מרקר’, משרד האוצר האמריקני אימץ כעת את ממצאי התחקירים והרחיב את הסנקציות.

נכון לעכשיו, נכללים שלושה אנשים ו-43 חברות ברשימת הסנקציות הקשורות לגרטלר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות