האם רכב יוקרה שיובא לארץ ונהרס כליל עוד בטרם יצא את שערי הנמל חייב במס קנייה? בסוגיה זו נדרש להכריע בימים אלה בית המשפט, במסגרת תביעה שהוגשה לאחרונה, באמצעות עו”ד אליס אברמוביץ’, נגד רשות המיסים.
החיסון לילדים בני 5-11 מומלץ על ידי הרופאים: שו”ת מיוחד להורים
התובע, יבואן זעיר בתחום ענף הרכב, ייבא ארצה רכב יוקרה מסוג ‘שברולט קורבט סטינגריי’, שעלותו מוערכת בארץ בכמיליון שקלים, אותו התכוון למכור לאחד מלקוחותיו.
על פי התביעה, הרכב אוחסן במחסן ערובה בפיקוח המכס בנמל אשדוד, ועם שחרורו שילם היבואן לרשות המיסים את כל מיסי הייבוא, לרבות מס הקנייה, בסך של כ-205 אלף שקלים.
למרבה הצער, כך על פי התביעה, מיד לאחר שחרור הרכב מפיקוח המכס, ובזמן שהיבואן עצמו נוהג בו, וממש בשערי מחסן הערובה – עלתה משאית חולפת על הרכב ומחצה אותו לחלוטין.
כתוצאה מהתאונה הקשה נגרמו ליבואן פגיעות רב מערכתיות, הוא הובהל לבית החולים ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ, כשהוא מורדם ומונשם, עבר ניתוחים רבים, ועוד צפוי להליך שיקום ממושך ומורכב.
בתביעה טוענת עו”ד אברמוביץ’, כי הרכב, שנהרס כליל, צפוי להישלח לגריטה או לייצוא לשם צמצום הנזק. לטענתה, מאחר שברכב לא נעשה כל שימוש, פנה היבואן לרשות המיסים בבקשה להשיב לו את מס הקנייה, אלא שזו דחתה את בקשתו על הסף.
“לאור העובדה, כי התאונה שהביאה לאובדן כליל של הרכב אירעה מיד לאחר שחרורו מפיקוח המכס, כאשר התובע לא הפיק כל רווח בגינו וגם לא ייעשה ברכב כל שימוש בישראל, הוא זכאי שמיסי הייבוא ששילם יוחזרו לו”, טוענת עו”ד אברמוביץ בתביעה.
לדבריה, תכליתו של מס הקנייה היא לפצות את המדינה על הנזקים הנגרמים על ידי צריכתם של טובין מסוימים, אך סעיפי פקודת המכס לא עוסקים ספציפית בסיטואציה כגון זו, שבה הרכב נהרס כליל בשנייה שחצה את פתח היציאה של מחסן הערובה בפיקוח המכס.
“הרציונל שעומד בבסיס הסעיף הרלוונטי בפקודת המכס, כפי שפורש גם בפסיקה, מחייב את החזרת מס הקנייה ששילם היבואן עבור הרכב”, טוענת עו”ד אברמוביץ’.
לדבריה, הפסיקה כבר הוכיחה בעבר, שאין כל מניעה להחזיר את מס הקנייה גם לאחר שחרור הטובין מפיקוח המכס, ובלבד שהם לא ישווקו בישראל, כפי שקרה במקרה הזה.
התביעה נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב.