‘דיירקט פולס’ בדק: כמה צופים יש לערוץ 14? ואיזה ערוץ הכי מאוזן?

סקר של מכון 'דיירקט פולס' בדק את האיזון בארבעת ערוצי הטלוויזיה • מי הכי נוטה שמאל? מי נוטה הכי ימינה? מה כמות הצופים בערוץ 14? ולאיזה מפלגות הם מצביעים?
אבי כץ
א' טבת התשפ"ב / 05.12.2021 13:51

לאחר השקת אולפן ולוח השידורים החדש של ערוץ 14 בשבוע שעבר, במכון ‘דיירקט פולס’ ניסו לפצח את שיעור החשיפה של כל אחד מארבעת הערוצים, מעבר לנתוני מדידת הרייטינג.

החיסון לילדים בני 5-11 מומלץ על ידי הרופאים: שו”ת מיוחד להורים

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

מהסקר עלו כמה מגמות מעניינות.

וזה מה שכתבו מנהלי המכון, בהנהלתם של שלמה פילבר וצוריאל שרון:

“הרייטינג, ‘המטבע’ של שוק הפרסום, מספר רק חלק מהסיפור – כמה בתי אב צופים בשידור בזמן אמת – אבל בעידן שבו רוב השידורים בין 15:00 ל-21:00 הם אקטואליה וחדשות ומהם נוצר השיח, את הציבור מעניין לא פחות כמה אנשים נחשפו לדיווחים, הפרשנויות, הנתונים והתמונות ששודרו לפני ואחרי הפרסומות והשיח שהתפתח בעקבותיהם. וזה כבר סיפור אחר לגמרי.

נסביר: הרייטינג כבר שנים רבות בודק ‘בתי אב’. כלומר, רק מכשיר אחד בבית, ורק בזמן השידור החי. זו מדידה לא ממש מדויקת במצב שבו יש בבית ישראלי ממוצע בין 3 ל-5 מסכים וכל אחד מבני המשפחה צופה בחדר אחר בתכנית אחרת.

ברייטינג גם לא נכללים הצופים הרואים את אותו השידור המועבר באינטרנט, בנייד או במחשב, וגם לא אלו הרואים ב’צפיה נדחית’, יום או יומיים אחרי השידור החי.

שיטת המדידה הזו יוצרת הטייה לרעת ערוצים שאוכלוסיית הצופים שלהם מונה ‘בתי אב’ גדולים, למשל חרדים ודתיים, או ערוצים שצופים בהם אחוז צעירים גבוה שלא מחזיקים טלוויזיה מחוברת לכבלים והם צופים יותר במחשב ובנייד.

השבוע, בעקבות השקת ערוץ 14, ניסינו לפצח מהו שיעור החשיפה הכולל לתוכן החדשות והאקטואליה של כל אחד מן הערוצים הגדולים מעבר לנתוני מדידת הרייטינג.

הסקר לא מתיימר להציג נתון מדויק של כמות הצופים בפועל, אבל הוא מעלה כמה מגמות מעניינות שמראות כי הנעשה במסך אינו מנותק מהפוליטיקה – בעידן שהתוכן המרכזי עוסק בפוליטיקה ואקטואליה כפי שהצגנו בהקדמה.

הנה כמה נתונים מעניינים:

שאלנו: “באיזה ערוץ אתם צופים באופן קבוע לקבל את עדכוני החדשות שלכם?” לרשימת התשובות הוספנו את אופציית “מזפזפים בין כלל הערוצים”. אופציה כזו חושפת את אלו שאין להם נאמנות לערוץ מסוים. התשובות מעניינות:

בקרב אנשי המרכז-שמאל רק 24% מזפזפים בין הערוצים, ואילו בימין האופציה הזו מזנקת ל-38%.

עוד שאלנ:, “איך תגדירו את הנטייה הפוליטית של מהדורות החדשות: מאוזנות, מוטות שמאל, מוטות ימין?”

מאוזנות: כאן 11 (42%) חדשות 13 (25%), חדשות 12 (23%), וערוץ 14 רק עם 15%.

מוטות שמאל: חדשות 13 (58%), חדשות 12 (43%), כאן 11 (41%) ערוץ 14 על 2% בלבד.

מוטות ימין: ערוץ 14 (60%), חדשות 13 (21%), חדשות 12 (11%), כאן 11 (4%).

בבדיקה ספציפית:  מי הם הצופים של ערוץ 14 החדש?

הממצאים מראים שתי מגמות ברורות:

1. רק בוחרי מפלגות ימין צופים בערוץ 14.

2. החשיפה לערוץ 14 גדולה הרבה יותר מההערכות הראשוניות שנזרקו השבוע לאוויר.

הנה המספרים:

43% מבוחרי הציונות הדתית, 38% מבוחרי הליכוד, 22% מבוחרי ימינה, 21% מבוחרי יהדות התורה, ו-21% מבוחרי ש”ס אמרו כי זהו הערוץ העיקרי שלהם, לעומת פחות מאחוז מבוחרי יש עתיד, תקווה חדשה, העבודה, כחול לבן, מרצ והרשימות הערביות.

הנתונים הללו מבטאים 18 מנדטים בכנסת שהם כ-660,000 איש.

מנהלי ‘דיירקט פולס’ מציינים, כי “כשהקרב על המסך הוא על התוכן הפוליטי – אקטואלי, הנתונים הללו מציגים פוטנציאל גבוה הרבה מעבר לאחוזי הרייטינג שהציג עד היום הפיפל מיטר בהתייחס לערוץ 20 כמו גם לשאר הערוצים.

“ואחרי כל מה שהצגנו כאן, טלוויזיה היא מעל הכל כלי בידור לצופים שממומן בידי מפרסמים ובעניין הזה חובת ההוכחה מונחת אצל מובילי ערוץ 14 המחדש איך מתרגמים נתונים כאלו לצופים בפועל. בערוצים המתחרים ל- 14 יושבים שועלי קרבות שיודעים לעדכן את התכנים שלהם כל העת”.

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD, בתאריך ה-1 בדצמבר 2021, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 543 משיבים בוגרים (18+) מכלל האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.4%+- בהסתברות של 95%.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות