חשוד שמת מקורונה, והסיבה לשחרור הרב ברלנד וראש העיר

שני חשודים, חברי 'כנופיית שובו בנים', יואשמו מחר ברצח נסים שטרית ז"ל בשנת 1986 • יתר החשודים, בהם הרב ברלנד וראש העיר, שוחררו בתנאים: ראש העיר ישהה במעצר בית בצפון • אחד מהחשודים ברצח אבי אדרי ז"ל, הכדורגלן לשעבר אהרון דמתי, נפטר מקורונה לפני חודש
חרדים 10
כ"ח כסלו התשפ"ב / 02.12.2021 18:36

פרקליטות מחוז ירושלים תגיש מחר (שישי)  כתבי אישום נגד שני החשודים ברצח הנער ניסים שטרית ז”ל בן ה-17 – ברוך שרביט ובנו של שר לשעבר.

זאת לאחר שהיום הוגשה על ידי הפרקליטות הצהרת תובע נגד שרביט, תושב ירושלים, בשנות השבעים לחייו, ומעצרו הוארך ביממה נוספת. מוקדם יותר השבוע, הוגשה הצהרת תובע ראשונה נגד בנו של השר לשעבר, החשוד במעורבות באירוע החטיפה והרצח.

יצוין, כי מאחר שבמשטרה לא הצליחו להוכיח שהיתה כוונת תחילה – השניים יואשמו מחר ב”רצח תוך כדי ביצוע עבירה אחרת”. זו העבירה היחידה כמעט שאין עליה התיישנות.

הגשת כתבי האישום צלחה לאחר שחוקרי המשטרה הצליחו, למרות  חלוף שנים רבות ובהיעדר גופתו של ניסים ז”ל, לחשוף את האמת מאחורי היעדרותו ולעצור את החשודים במעורבות במעשה החטיפה והרצח.

החקירה נפתחה מחדש בעקבות גילויים חדשים שפרסמו בסרט ‘רב הנסתר’ של היוצרת שני חזיזה, ששודר ב’כאן חדשות’ על שני מקרי היעדרות ורצח בירושלים: הנער ניסים שטרית ז”ל שנעדר בתחילת 1986 ואבי אדרי ז”ל שנרצח ב-1990 וגופתו נמצאה למחרת ביער רמות.

אל חומרים אלה, התווסף מידע מודיעיני ששפך אור על אופן הביצוע וזהותם של רוצחי שטרית.

בתום חקירה סמויה הוחלט להופכה לגלויה, והוחלט על הגשת כתב אישום נגד שני חשודים במעורבות רצח שטרית.

חקירת הרצח של אבי אדרי נותרה עדיין פתוחה.

כך בוצע הרצח של שטרית

זמן קצר לפני הרצח קבוצה מאנשי ‘משמרת הצניעות’ של ‘שובו בנים’ פגשה את שטרית בפנימיית ישיבה באשדוד. הם העלו אותו לרכב, הסיעו אותו לירושלים – והשתמשו נגדו באלימות פיזית.

לפי דיווח בחדשות 12, שטרית הגיש תלונה במשטרה. שטרית התנדב באותם ימים במשטרה ובאחת ממשמרות ההתנדבות, עיכב לחקירה את מי שלימים יהפוך לאחד מרוצחיו. התוקף הצליח לברוח לאחר היעלמותו של שטרית ז”ל ועזב את הארץ לחודש, כדי לספק “אליבי” שבאמצעותו לא יהיה ניתן להפליל אותו.

אחת מנשות ‘שבו בנים’  שימשה כ’נערת פיתוי’ בפרשה. שטרית קיבל את מספר הטלפון שלה מאדם שלישי, והציע לו לבלות איתה. שטרית צלצל אליה, ו’נערת הפיתוי’ מ’שובו בנים’ ענתה. כעבור זמן קצר שטרית הגיע לדירה.

אנשי הכנופיה של ‘שובו בנים’ התנפלו עליו והפילו אותו לרצפה. כשהבינו שהוא מרעיש מדי, הם הכניסו אותו לרכב ולקחו אותו לקבר דן בן יעקב ביער אשתאול.

שרביט חשוד בכך שרצח את ניסים שטרית יחד עם אחרים, זאת לאחר שניסים ז”ל הובל ליער, נתבקש על ידי החשוד ואחרים להתוודות על חטאיו – ולאחר מכן נרצח כתוצאה מהמכות שספג.

אנשי הכנופיה קברו באותו שטח.

עד כה המשטרה לא הצליחה לאתר את גופתו, אך עדיין נמשכים המאמצים להביאו לקבורה. בשבועות האחרונים פעלה המשטרה יחד עם יחידת איתור נעדרים וחללים בנושא זה. הפעולה כללה השוואת תמונות של האזור שבו ידוע כי נקבר שטרית, אולם אלו לא צלחו בהגעה למקום הקבורה.

יצוין, כי חשוד במעורבות ברצח ניסים שטרית ז”ל, המוכר למשטרה, לא נעצר – למרות מידע שנכח במקום, מבלי שהשתתף במעשה הרצח עצמו.

הסיבה שהחשוד לא נעצר – קושי של המשטרה והחקירה להגיע אליו.

החשוד ברצח נפטר מקורונה  

בפרשת הרצח של אבי אדרי בשנת 1990, חשה המשטרה החמצה: אחד החשודים המרכזיים נפטר לאחרונה מקורונה בבית החולים פוריה שבטבריה.

לפי ‘כאן חדשות’, מדובר באהרון דמתי ז”ל, שנפטר בחודש נובמבר. דמתי, בן 61, חזר בתשובה והצטרף ל’שובו בנים’  בשנות ה-80, לאחר קריירה ככדורגלן תחת השם אבירם דמתי.

דמתי רואיין לסרט ‘רב הנסתר’, שם הכחיש מעורבות ברצח. דמתי לא שהה במעצר לפני מותו, בשל מצבו הרפואי.

במהלך דיון היום בית המשפט עלה גם פרט מעניין בפרשת רצח אבי אדרי: היה זה כשהשופט חייב את המשטרה להשיב לנושא, והמשטרה מסרה כי בתיק יש טביעות אצבע – שככל הנראה אינן של אחד החשודים שנעצרו. זאת הפעם הראשונה שהדבר נאמר במפורש.

הרב ברלנד, ראש העיר וצוקר שוחררו

הרב אליעזר ברלנד, ראש העיר החרדית, וצביקה צוקר – חתנו של מנהיג ‘שובו בנים’, החשודים כל אחד לפי חלקו בפרשות הרצח – שוחררו היום תחת תנאים מגבילים.

הסיבה לשחרורם של שלושת החשודים נובעת מפערים בחוק בישראל בשנים שבהם התרחש הרצח בהשוואה לחוק כיום.

החשודים ששוחררו לא היו מעורבים במעשה ההמתה בפועל, ועל העבירות שהם נחשדו בהן חלה התיישנות. בנוסף, ניכר כי מפאת גילם המבוגר של חלק מהחשודים קשה היה לדלות מהם מידע על הפרשה.

ראש העיר שוחרר למעצר בית של חמישה ימים, ביישוב בצפון הארץ.  הרב ברלנד שוחרר לבית הכלא, שם הוא מרצה מאסר.

הסיכוי כי הם יואשמו בפרשה לא קיים.

“אין כלי חקירה שלא נעשה בו שימוש”, אמר גורם בכיר במשטרת ירושלים. “אנחנו יודעים לשרטט היום בדיוק מושלם את רצף האירועים שהביא למותו של ניסים שטרית”.

עורכי הדין גלעד יצחק בר-טל וירון דוד ברכו בשם משפחת שטרית על ההתקדמות בחקירה: “המשפחה מצפה כי מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל המעורבים ברציחתו האכזרית של ניסים שטרית ז”ל, שנרצח בהיותו נער בן 16 שנים, באכזריות בלתי נתפסת וגופתו הועלמה. משפחת שטרית לא תשקוט עד שהצדק ייצא לאור”.

עורך הדין אריאל עטרי, סנגורו של ראש העיר, מסר בתגובה לשחרורו ממעצר: “כפי שאמרנו מהיום הראשון, הקשר של ראש העיר לרצח אדרי הוא כמו הקשר שלו לרצח ארלוזורוב. אנחנו שמחים שגם המשטרה הבינה זאת”.

‏עו”ד רותם טובול, המייצגת את הרב ברלנד: “הרב היה קצין חוקר בתיק הזה, לא מעבר לזה. לקחת את הרב ולשים מול חסיד שלו שיורה לו לשתף פעולה, להערכתי זה שימוש ציני ולא ראוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות