בת 16 דרשה: שם העבריין שפגע נחשף למרות שהם בני משפחה

• הנערה לשופטים: "כשאני מסתובבת ביישוב שלי, כולם מתלחששים מאחורי הגב שלי. רוצה שלבנות אחרות יהיה אומץ לשתף מה שהן עברו, גם אם זה בתוך המשפחה. שתהיה משמעות למה שעברתי ודרך הסיפור שלי לעזור לאחרות. רוצה להוריד 10 טון מהלב" • עו"ד יעל מסיקה: "נערה אמיצה"
חיים טוויל
כ"ד כסלו התשפ"ב / 28.11.2021 14:45

בית המשפט המחוזי בלוד קיבל את בקשתה הייחודית של א’, כיום בת 17, תושבת מרכז הארץ, שנפגעה ממעשים חמורים שביצע בה קרוב משפחתה במשך שנים, בעת שהייתה קטינה – והתיר לפרסום את שמו של האדם שפגע בה ואת הכרעת הדין וגזר הדין נגדו.

החיסון לילדים בני 5-11 מומלץ על ידי הרופאים: שו”ת מיוחד להורים

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

בהתאם להחלטת בית המשפט, שמו של הנאשם וגזר הדין בעניינו מותרים כעת לפרסום: יהודה לייב לוי, יליד שנת 1994.

א’ יוצגה על ידי מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים.

על פי הכרעת הדין, בתקופה שמתחילה בסביבות שנת 2014 ועד שנת 2019 – בהיותה כבת 16, ביצע בה קרוב המשפחה מעשים חמורים במספר רב של הזדמנויות, בעת ששהו בבית סבתה ובבית הוריה.

בתצהיר שהגישה הנערה לבית המשפט, סיפרה על מה שעבר עליה במהלך שנים אלו, במהלכן הייתה עסוקה בהסתרת הסוד. בהגיעה לגיל 15 גברה חומרת הפגיעות, אז היא אזרה אומץ ופנתה למשטרה להגשת תלונה.

בתחילת החקירה הפוגע הכחיש את החשדות נגדו, אולם בשלב מסוים החליט להודות במיוחס לו ובמסגרת הסדר הטיעון בתיק, הביע חרטה ואף ביקש את סליחתה של הנפגעת.

בהחלטת הרכב השופטים נכתב, כי כתב האישום שהוגש נגד קרוב המשפחה מגולל פגיעה קשה ב-א’ במהלך שנים, שכתוצאה ממנו נגרמו לה נזקים קשים, מהם היא סובלת גם כיום.

השופטים גזרו עליו עונש מאסר בפועל למשך ארבע שנים, מאסר על תנאי למשך 12 חודשים ופיצוי לנפגעת בסך 30,000 שקלים.

לאחר מתן גזר הדין פנתה הנערה להרכב השופטים שהרשיע את קרוב משפחתה, וביקשה להתיר לפרסום את פרטי המקרה לרבות שמו של הפוגע.

על פי תיקון לחוק העונשין משנת 2018, נפגעת עבירה של מעשים חמורים בגירה יכולה להחליט להיחשף ולספר את פרטי העבירה, אולם ביחס לנפגעי עבירות  קטינים – נדרש אישור של בית המשפט.

בצעד אמיץ ונדיר פנתה הנערה  להרכב השופטים וביקשה להתיר לפרסום את פרטי המקרה ונסיבות העבירות שבוצעו בה.

בבקשה, שהוגשה על ידי עו”ד יעל מסיקה ממערך ייצוג קטינים בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שייצגה את א’ לאורך כל ההליך המשפטי, כתבה א’ כי בעצם פרסום הפרטים הקשים של המקרה היא מבקשת להשמיע את קולה ואת קולן של נפגעות עבירות של מעשים חמורים אחרות, במשפחה או מחוצה לה, וכי חשוב לה להבהיר לסביבתה הקרובה ולכל מי שנחשף למשברים הרגשיים שפקדו ועודם פוקדים אותה, כי הנאשם ביצע בה את המעשים הקשים והחמורים ולא בכדי הודה באשמה שיוחסה לו.

מתוך דבריה של א’ להרכב השופטים:

“למה אני רוצה לפרסם את סיפור הפגיעה שלי? אני רוצה שלבנות יהיה את האומץ לשתף את מה שהן עברו, גם אם זה בתוך המשפחה וגם אם לא. אני רוצה שתהיה משמעות למה שעברתי ודרך הסיפור שלי לעזור לאחרות.

…המון אנשים שפטו אותי על ההתנהלות שלי. לא הייתי מרוכזת בשיעורים, הייתי עצובה, הייתי קרה – כל הדברים האלה לא מאפיינים ולא מייצגים אותי.. ואני רוצה שידעו שזה לא אני –  אני אדם חם, רוצה להיות שמחה. רוצה שיידעו מה עברתי ולמה הייתי והתנהגתי ככה.

זה מגיע לי כי זה שלי – אני עברתי את זה ולא מישהו אחר. הוא נכנס לכלא אבל אני עדיין נאבקת ומתמודדת. זכותי שיישמעו את הצד שלי.

אני רוצה שידעו מה עברתי. כשאני מסתובבת ביישוב שלי, כולם מתלחששים מאחורי הגב שלי ושואלים שאלות, שמעו המון דברים, ראו אותו בתור המלאך, חלק חושבים שאני הוזה, חלק חושבים שזה לא באמת השפיע עליי כי אני נראית רגיל. אני רוצה להסתובב ביישוב שלי ושידעו ויבינו. אני רוצה שידעו שהוא הודה והביע חרטה, שזה לא משהו שאני המצאתי. אף אחד לא יישב ארבע שנים בכלא סתם.

…אני לא מראה החוצה שכואב לי, שקשה לי. אני שקטה, לא מספרת את כל המאבק שלי לשמור על השפיות… מספיק שנים שמרתי את זה לעצמי ולא סיפרתי.. אני לא רוצה יותר סודות, רוצה להוריד 10 טון מהלב שלי. אני בטוחה שזה יעזור לי בטיפול, בדרך שלי”.

הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי קיבל את בקשתה של א’ והתיר לפרסום את שמו של קרוב המשפחה שפגע בה ואת פרטי העבירות בהן הורשע ובכלל זה את עיקרי גזר הדין שהוטל עליו.

הנאשם ערער לבית המשפט העליון אולם זה השיב את התיק לבית המשפט המחוזי, שעמד על החלטתו וקיבל את בקשתה של א’.

עו”ד יעל מסיקה, שייצגה את א’ מטעם הסיוע המשפטי: “א’ היא נערה אמיצה בת 16 שנפגעה במשך שנים על ידי קרוב משפחתה עד שאזרה עוז לחשוף את דבר הפגיעה.

“נערה מעוררת השראה שביקשה להתיר את פרסום פסק הדין שהוטל על מי שפגע בה, נערה שלא מרגישה כי היא צריכה להתבייש או להרגיש אשמה על כך שנפגעה פעם אחר פעם במשך כל כך הרבה שנים על ידי אחד האנשים הכי קרובים לה.

“נערה שרוצה להעביר מסר חד וברור לנפגעות אחרות שלא יחששו לחשוף את דבר הפגיעה ולקטוע את מעגל הפגיעה ההרסני בהן. ביהמ”ש נעתר לבקשתה תוך שהוא קובע בהחלטה אמיצה כי חרף גילה הצעיר של נפגעת העבירה וקטינותה, יש ליתן משקל משמעותי לאוטונומיה שלה, לדעתנותה ולרצונותיה בנוגע להחלטות הנוגעות אליה, ובכלל זה פרסום פסק הדין כמו גם שמו של האדם שפגע בה”.

בהרכב השופטים ישבו השופטת, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי לוד, ליאורה ברודי (אב”ד), השופטת מיכל ברק נבו והשופט מיכאל תמיר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות