הווראינט הדרום אפריקאי זוהה בישראל • בנט: מצב חירום בפתח

זוהה בישראל הווריאנט החדש של קורונה שמטריד את כל המומחים בעולם: 4 נשים ששבו מחו"ל אובחנו עם הזן החדש • קבינט הקורונה יתכנס בצאת השבת לדיון המשך - בו יוחלט האם לסגור את נתב"ג • בדיון מיוחד: "הוריאנט החדש מדבק מאוד, בקצב הרבה יותר מהיר מהדלתא"
תמי גיל
כ"ב כסלו התשפ"ב / 26.11.2021 11:46

הווראינט שהתגלה במדינות דרום אפריקה זוהה בישראל. מדובר על אדם ששב ממלוואי ונמצא מאומת לווריאנט B.1.1529.

במשרד הבריאות אומרים, כי קיים חשד לעוד שני מקרים של שבים מחו”ל שעשויים להיות מאומתים לווריאנט.

“ממתינים לתוצאות הריצוף שלהם והם נשלחו לבידוד”, נאמר בהודעת המשרד.

בשלושת המקרים מדובר באנשים מחוסנים שפרטי ההתחסנות שלהם נמצאים כרגע בתהליך אימות. החקירה האפידמיולוגית נמצאת בעיצומה לאיתור מגעים נוספים.

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (שישי) דיון נוסף על זן הקורונה החדש ביחד עם שר הבריאות וגורמי המקצוע בדרגים השונים.

בפתח הדיון אמר בנט: “לפני כמה שבועות, כשעשינו את התרגיל הלאומי ‘אומגה’ לתרחיש של וריאנט קטלני חדש, זה היה נראה קצת תלוש. מיותר לציין שזה אחד המהלכים הכי משמעותיים שהכינו אותנו בדיוק למצב שאנחנו עכשיו, אולי, נמצאים בו. כבר אתמול בערב חזרנו לתובנות מהתרגיל והתחלנו ליישם במהירות.

“הוריאנט החדש מדבק מאוד, בקצב הרבה יותר מהיר מהדלתא. אנחנו כרגע ניזונים ממערכת הבריאות של דרום אפריקה, שעושה עבודה מאוד מרשימה, אבל אין לנו עדיין את מלוא המידע.

“בימים הקרובים הידע שלנו יתרחב בצורה מאוד מהירה – נדע האם הווריאנט באמת פורץ חיסוניות, באיזה קצב, האם זה קטלני יותר או לא, איך זה משפיע על ילדים, וכיו”ב.

“במהלך הלילה עודכנתי שנמצאה חולה מאומת פה בישראל, וזה מטריד. עיקרון העל שלנו כרגע הוא לפעול מהר, חזק ועכשיו. בעיקר במה שנוגע לכניסות לישראל והיציאות ממנה, עד שהמצב יתבהר. כשיתבהר, נחליט מה אנחנו עושים.

“אנחנו כרגע בפתחו של מצב חירום, אני מבקש מכולם היערכות והירתמות מלאה לעבודה מסביב לשעון”.

להלן ההחלטות שהתקבלו בשלב זה:

– מדינות אפריקה, כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר, למעט מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כמדינות אדומות. כניסת זרים לישראל ממדינות אלו תיאסר.

– פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי.

– כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל מיעד אחר) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה.

– יבוצע רכש של 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הוריאנט החדש.

– פיילוט התקנת מסנני HEPA – במסגרת הפיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ.

– הליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בוריאנט החדש.

קבינט הקורונה יתכנס בצאת השבת לדיון המשך ואישור ההחלטות שהתקבלו. בדיון גם יוחלט האם לסגור את נתב”ג.

במהלך הלילה עודכן בנט באיתור חולה מאומת שהתגלה כנשא של הזן החדש. בנט הורה לקדם רכש של ערכות בדיקת PCR שמותאמות לזיהוי מוגבר של הוריאנט החדש.

לנוכח התפשטות הזן החדש במדינות דרום אפריקה, ראש הממשלה קיבל אמש את המלצת משרד הבריאות ועל כן המדינות הבאות הוגדרו בשלב זה כאדומות: דרום אפריקה, לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, מוזמביק, נמיביה ואסוואטיני. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל.

בנוסף, כל השבים לישראל ממדינות אלו, לרבות מחוסנים בחיסון שלישי, יופנו לבידוד במלוניות קורונה למשך שבעה ימים – וישוחררו לאחר ביצוע 2 בדיקות PCR שתוצאתן שלילית.

נוסעים שיסרבו להיבדק יחויבו בבידוד של 14 ימים במלונית קורונה.

הוירולוג ומומחה הנגיפים, ד”ר אורן קובילר, מאוניברסיטת תל אביב אמר: “וריאנט עם מאפיינים מטרידים של מספר המוטציות וקצב העלייה שלו, נכון היה לעצור את הטיסות, אך למרבה הצער זה לא נעשה מוקדם מספיק והווריאנט כבר כאן. עם זאת, אנחנו עדיין לא יודעים עליו יותר מדי ולכן יש להיזהר בתגובתנו”.

מדינות בעולם החלו ביממה האחרונה לסגור את גבולותיהן בפני מדינות אפריקה הדרומית.

עד כה בריטניה, אוסטריה, איטליה וצ’כיה, הכריזה על איסור טיסה משש המדינות שבהן נמצא הזן – דרום אפריקה, לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, מוזמביק, נמיביה ואסוואטיני – שעות לאחר שחוקרים בדרום אפריקה זיהו את הזן החדש, B1.1.529.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות