הרב מיכה הלוי: רפורמת הכשרות אינה על פי ההלכה. למה לא בוכים?

ב'כנס רבני הציונות הדתית' מחה רבה של פתח תקווה על הפגיעה ברבנות ובכשרות: "זו פגיעה בלב של כל יהודי. התנגדותנו לרפורמה היא עניינית, הלכתית ולא אישית" • "איך אנחנו לא בוכים? כשמדברים דיבור שפוגע בדבר הזה - זו פגיעה בליבו של כל יהודי ויהודי"
יוסף גרינבוים
כ"א כסלו התשפ"ב / 25.11.2021 11:01

בדברים שנשא הרב מיכה הלוי, רבה העיר של פתח תקווה וראש ישיבת ‘עטרת נחמיה’ בכנס רבני הציונות הדתית באזור המרכז, תקף הרב בחריפות את רפורמת הכשרות שאישרה הממשלה – והבהיר: “התנגדות רוב ככל רבני ישראל לרפורמה הינה עניינית, הלכתית ולא אישית”.

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

בתחילת דבריו בכנס, שהתקיים בבית הכנסת ‘ניגוני חיים’ בפתח תקווה, אמר הרב הלוי: “הדיבור נגד הרבנות הוא דיבור נגד הלב הקדוש של כל ישראל. כמו שכאשר יש ספר תורה בארון הוא קדוש, וגם אם חסרה אות וצריך לתקן אותו הוא נשאר בקדושתו – כך הרבנות הראשית לישראל וכל רב מקומי בישראל.

“לכל יהודי בישראל, עוד בטרם נפגש באופן מעשי עם הרבנות, בעצם זה שיש רבנות בישראל ורב בעירו זה מאפשר לו להרגיש קשור לקדושת התורה”.

כשקולו חנוק מבכי, פנה הרב הלוי לנוכחים וקרא להם להשמיע את קולם ברמה למען הרבנות והכשרות: “איך אנחנו לא בוכים? כשמדברים דיבור שפוגע בדבר הזה – זו פגיעה בליבו של כל יהודי ויהודי. ביקורת צריכה להיאמר במטרה לתקן ולא להרוס”.

בהמשך התייחס הרב הלוי בהרחבה ליסודות ההלכתיים עליהם מבוססת ההשגחה – והסביר כי עקרונות אלה אינם מתקיימים בגוף פרטי: “שלא תטעו בדברי, צריך תיקון, אבל השיטה חייבת לשמור על משגיח יוצא ונכנס של הרבנות, ורק על גבי זה בא הפיקוח של הבד”צים הפרטיים, בלי הרבנות המקומית הכשר הגופים הפרטיים אינו כהלכה! לרבנות אסור לשתף פעולה עם גופים פרטיים שייתנו הכשר בלעדיה. השיטה שמציעה הרפורמה איננה הלכתית, זו שיטה שאינה הכשר”.

הרב הוסיף והתייחס לתיקונים הנדרשים במערך הכשרות ואמר: “לא מדברים פה כרגע איך לתקן. לתקן שבאמת בכל מקום יהיה משגיח יוצא ונכנס בשלמות? את זה צריך לתקן. אך הכשר של גופים פרטיים ללא הרבנות? בכך אני מזדהה באופן מלא עם עמדת מועצת הרבנות הראשית ורוב ככל רבני ישראל שאסור הלכתית לשתף פעולה עם רפורמה של הכשר ללא הכשר.

“כשרוצים לתקן דבר לא מקלקלים ברגל גסה ומדברים כל היום נגדו, ולא יוצרים דבר שהוא מקולקל ביסוד שלו. הבה נהיה כולנו שותפים לתקן את השיטה הנכונה של הכשר נכון הלכתית.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה לא לפי ההלכה
    29/11/2021 08:18
    מוטי
  1. ניסיתי לחפש את ההסבר ההלכתי ומצאתי רק אמירות כלליות שאין בינן לבין ההלכה כלום.
    השגחה של גוף פרטי יכולה להיות מצוינת (לדוגמה בדץ העדה החרדית) או גרועה והציבור ישפוט. ובכל מקרה כל גוף פרטי יפוקח על ידי הרבנות. אז איפה הבעיה?