איך סוכלו החלומות של ישראל אייכלר, ומי מכר ‘לוקשים’ לליברמן

חסידות בעלזא מאוד רוצה להצטרף, מכל מיני סיבות, לקואליציה של בנט-לפיד-עבאס (ועל הדרך לשלשל לכיס מיליארד שקלים) • מי העביר לליברמן מסר שיש רוב ב'מועצת'? והאם מאיר פרוש, השותף של ישראל אייכלר באגודת ישראל, היה המבוגר האחראי שטרפד לקואליציה את המהלכים?
שרי רוט, חרדים 10
כ' כסלו התשפ"ב / 24.11.2021 21:32

1.

נתחיל מהסוף. החרדים באופוזיציה, נקודה. וככה זה כנראה עומד להישאר.

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

כעת לפרטים ה’קטנים’: חסידות בעלזא מאוד רוצה להצטרף, מכל מיני סיבות, אל הקואליציה של בנט-לפיד-עבאס. חלקן קשורות לרשת החינוך שלה.

אלא שבעלזא לבדה אינה יכולה לעשות דבר, שכן ידיה קשורות ללא תמיכה של רוב חברי ‘המועצת’ של אגודת ישראל. איך משיגים רוב כזה, בעידן בו פרוש-איכלר מהווים סיעה נפרדת, בעוד ליצמן-ויז’ניץ מן העבר השני? לא פשוט.

ויש עוד שאלה, חשובה לא פחות: האם מאיר פרוש וסיעת ‘שלומי אמונים’ תומכים ברצון העז של בעלזא ומוכנים לדהור יחד איתם כל הדרך אל ‘התהום’, כהגדרת גורם בכיר ב’דגל התורה’ עמו שוחחתי.

לא בטוח של’דגל’ זה יעשה רע. יכול להיות שזה מה שיוביל להליך היפרדות בין שני חלקי יהדות התורה (לאגו”י עשוי להצטרף ‘הפלג הירושלמי’, אולי אפילו אנשי ‘כסא רחמים’. כלומר, הם יעשו הכול כדי לעבור את אחוז החסימה, ולא בטוח שקואליציית הימין בכלל והיהדות החרדית בפרט, ייצאו נפגעים מפיצול כזה – אם לא נתחשב בעובדה שסכסוך פנים-חרדי, כמו זה של שנת תשמ”ט היסב נזק פנימי).

זה עשוי להוסיף מנדט אולי אפילו שניים, וכבר ידוע לנו – מארבעת סיבובי הבחירות האחרונים, כל קול מפריד בין קואליציית ימין לקואליציית של ‘מריצות’.

2.

נחזור לליל אישור תקציב המדינה. לילה קריטי מבחינת הקואליציה, לילה שלקראתו נעשה כל מאמץ כדי לגייס חבר כנסת חרדי לתמיכה בחוק התקציב, מחשש שאחד מחברי הקואליציה יבריז ברגע האחרון.

בשל כך, פנו אל ח”כים חרדים.

“אפילו לא ממש תמיכה ביקשו, הם הסכימו להתנגדות לחוק ההסדרים, וביקשו שאם אכן יתברר שאין רוב להצעת התקציב, יימנעו אותם ח”כים” – כך לגרסת גורם בסביבת הח”כים החרדים אליהם הועברה ההצעה.

עם זאת, גורם בכיר בקואליציה לחרדים 10: “כן דרשנו תמיכה באי אלו חוקים”.

ומה התשלום? ליברמן הסכים להעניק מיליארד שקלים שישולשלו לכיסיו של כל ח”כ חרדי שיסכים לבצע את הצעד, לעבור את הנהר אל הקואליציה – ואולי גם ‘להישרף’ ברחוב החרדי.

זו הייתה התוכנית הקטנה. התוכנית הגדולה יותר היא צעד ההמשך, לפיו אחרי תמיכה בכמה חוקים – יחצו אותם חברי כנסת אל חיקה של הקואליציה. כלומר, אם יתנהגו יפה ויגלו נאמנות.

מה, בעצם, קרה באותו לילה?

אברכים חסידיים – יש הטוענים, שכולם שייכים לחסידות אחת, גרסה אחת טוענת, הם מייצגים כמה חסידויות – נכנסו לבתי האדמו”רים והסבירו כמה צעד כזה מתבקש והכרחי.

איכשהו עבר מסר מטעמם, כאילו יש רוב ב’מועצת’ של אגו”י למהלך.  היה שלב בו הם ניסו להשלות כאילו גם האדמו”ר מגור העניק את הסכמתו. בסופו של לילה, התברר שאין תמיכה, וכל ‘העסק’ התפרק.

גם לליברמן, אגב, הגיע מסר לפיו יש רוב ב’מועצת’. רוב? מתברר, שמספר אדמו”רים התנו את הסכמתם בכך שההחלטה תעבור ב’מועצת’ פה אחד, ללא  שום התנגדות. מאחר והאדמו”ר מגור התנגד נחרצות, הסכמתם בוטלה.

על פי עדות אישית שהגיעה לידי, “הגיעו לליצמן שני אברכים, אמרו לו: ‘הרב’ה אמר שצריך לשאול את העסקנים’. ליצמן התקשר למקורות הגבוהים שלו בגור, בירר, וקיבל תשובה ברורה – ‘הרב’ה נגד'”.

לפי גורם באגו”י, ליצמן שוחח עם הרבי אישית, יותר מפעם אחת – ונענה בהתנגדות נחרצת.

“לדעתי, מי שיצא חכם היה מאיר פרוש”, אומר גורם בדגל. “הוא הבין את המשמעות, אם ייעשה הצעד, קלט איזה חומר נפץ זה, פנה למזכיר ה’מועצת’ –  ועצר את ההליך בעודו באיבו”.

בסביבת פרוש לא מאשרים. כלומר, ברגע שהיו שני אדמו”רים שהתנגדו, הוחלט שאין היתכנות וההצעה ירדה מהשולחן. זה אפילו לא הגיע לרמה של הסכמה מצד חברי כנסת, כך שמאיר פרוש אפילו לא היה צריך להחליט האם לטרפד או לזרום.

כך או כך, לא מזכיר ‘המועצת’ הוא שבדק אם יש או אין רוב, אלא אברכים שלא מוסמכים לנהל דבר. “עורבא פרח. ואת הלוקשים האלו, מכרו גם לליברמן…”

3. 

ומה נותר בשטח מהמהלך? חלומות באספמיה.

על פי דיווח של העיתונאי שלום ירושלמי, מנסה כעת חסידות בעלזא, באמצעות ח”כ ישראל איכלר, לקדם מהלכים לפיהם החרדים ייכנסו לממשלה – תוספת של 16 מנדטי, בתנאי שליברמן ייצא החוצה.

ברור שמדובר בחלום.

ש”ס לא תעזוב את אחיזתה מנתניהו (אוי לה מול האלקטורט המסורתי שלה, האוהד את ביבי), גור וויז’ניץ על אוטומט ישללו כל יוזמה שמגיעה מציר איכלר (ציר איכלר-פרוש, אבל במקרה זה לא ברור האם פרוש תומך ברעיון ההזוי) – וגם ב’דגל’ לא נראה שיש קולות שתומכים במהלך מסוג זה.

הרעיון היחיד שיכול להתממש קשור בהחלטה של בני גנץ, אם יחליט לעמוד בראשות ממשלה ולפרוש מקואליציית השינוי.

בינתיים, הוא לא בשל לצעד, אז הכול דיבורים. עד אז, בתיאבון עם הספינים המופרחים לחלל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לכאורה
    24/11/2021 22:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ליברמן מרגל סוביטי ובנט מרגל רפורמי