מפקד הכלא על פספוס הבריחה: “כמו לקנות אבטיח בשוק”

"האמצעי שעומד לרשות סוהר לגילוי חללים וכלונסאות זה פטיש, באמצעות נקישות על הקירות, הרצפות וכלל אמצעי האבטחה בתאים", העיד מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, שהסביר כיצד התאפשר מחדל הבריחה של המחבלים מכלא גלבוע
חרדים 10
כ' כסלו התשפ"ב / 24.11.2021 12:50

בפני וועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע, העיד היום (רביעי) מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית שהתלונן כי “סומן” על ידי נציבת שב”ס קטי פרי כאחראי לאירוע.

“הלך הרוח נגדי קשה מאוד מליל האירוע, הואשמתי כאחראי למחדל מליל הבריחה בכל אמצעי או דרך שהייתה כאשם בבריחה. סומנתי על ידי נציבת שירות בתי הסוהר כאחראי לאירוע וכמי שכשל. היא פנתה לשר לביטחון הפנים להדיח אותי עוד לפני בדיקת האירוע”.

לדבריו, “אמנם שימשתי כמפקד כלא גלבוע, אבל הקפיצה של נציבת שב”ס הייתה נמהרת, אולי בגלל הלחץ הציבורי שהיה עליה להתפטר, היא חיפשה שעיר לעזאזל. אני אב לילדים ובן להורים, התחושה קשה שמשאירים אותי לבד להתמודד, עברתי ימים קשים”.

הוא הוסיף, “זה כלא מורכב וביטחוני, הוא התנהל כחצי שנה לפני כניסתי ללא מפקד קבוע. חצי שנה כלא ללא מפקד, שמתנהל על ידי ממלא מקום זה חריג”. לדבריו, “רק לפני שבועיים מונה מפקד לכלא צלמון ללא שום תפקיד קודם בשב”ס”.

בן שטרית התלונן על כח האדם המצומצם. “כלא גלבוע אמור לפעול עם 212 אנשי סגל, בפועל היו 170 אנשי סגל שזה אומר פחות 42 אנשי סגל בניהול הכלא”. הוא הוסיף: “בכלא גלבוע יש שישה מגדלי אבטחה, בפועל יש תקן לשני מגדלים לאיוש מתוך השישה. שני המגדלים שפעלו צפו על שני קטעים בחומה, אני דרשתי לאייש עוד מגדלים”.

“אם היה לי כוח אדם – כל ששת המגדלים היו מאוישים בסוהרי הבטחה. עשיתי פעולות ‘שובר שגרה’ ומדי פעם איישתי את המגדלים הריקים כדי לתת תחושה שיש בהם סוהרים”.

הוא התייחס בדבריו גם לדרך שבה אנשי השירות יכולים לגלות מנהרות. “האמצעי שעומד לרשות סוהר לגילוי חללים וכלונסאות זה פטיש, באמצעות נקישות על הקירות, הרצפות וכלל אמצעי האבטחה בתאים”, הסביר. “זה תלוי בחוש השמיעה שלו. אם הנקישה היא עוצמתית או לא, כך הוא אמור לגלות אם יש מנהרה. כמעט כמו שקונים אבטיח בשוק. זה מה שמלמדים בקורס בסיסי של סוהרים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות