הרב של המועצה המקומית שלומי ישלם 140,000 ש”ח בגלל “לשון הרע”

יוסף גרינבוים
|
י"ז כסלו התשפ"ב / 20.11.2021 23:26
נגד הרב שלח המעוצה המקומית שלומי, הרב משה אלחרר, נפסקו פיצויים בסכום של כ-140 אלף ש”ח זאת – לאחר שנתבע על דברי לשון הרע שפרסם בקבוצת וואצאפ

שופטת בית משפט השלום בחדרה, ד”ר קרן אניספלד, חייבה ביום חמישי האחרון את הרב משה אלחרר, רב היישוב שלומי, לשלם פיצויים לאכסניית נוער ולחברת קייטרינג בסכום של כ-140 אלף ש”ח, לאחר שקבעה כי פרסם לשון הרע בקבוצת ווצאפ “פורום משגיחי 22 הרבנות ארצי – הרבנות הראשית לישראל – כוחנו באחדותנו”.

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

בהתאם לתביעה, הרב פרסם דברים כנגד הכשרות באכסניית הנוער בשלומי – שבית המשפט קבע כי הן “לשון הרע”.

הרב, מצדו, טען כי הפרסום נעשה בתום-לב וללא כוונה לפגוע. עוד טען, כי מדובר בתביעת השתקה.

כמו כן, טענות אחרות הופנו נגד רכיבי הפיצוי שנכלל בתביעה תוך טענה כי אם נגרם נזק, הוא נובע מהתנהגותן של התובעות ומקורו באשם תורם.

בפסק הדין כתבה השופטת קרן אניספלד: “לכל הפחות, הוכח שהפרסום לא היה אמת והנתבע לא נקט לפני הפרסום אמצעים סבירים להיווכח אם אמת הוא, אם לאו. כאמור, מאז חודש פברואר 2016 ועד יום הפרסום בחודש 24 מאי 2017 לא הייתה לנתבע ידיעה אמיתית, אישית וממשית לגבי הנעשה באכסניה – שכבר הייתה נתונה לפיקוח של רבנות נהריה.

“הסמכות לפקח על האכסניה לפי חוק איסור הונאה בכשרות ניטלה על-ידי הרבנות הראשית מהנתבע ביום 2016.4.17 והועברה לרבנות אחרת.

“במועד הפרסום, יותר משנה לאחר מכן, לא היה הנתבע עשוי להיות גורם רלוונטי אשר ישיב לשאלות על כשרות האכסניה. בזמן עשיית הפרסום לא הייתה לו ידיעה אישית מתבקשת לגבי הנעשה באכסניה ובמטבחה בכל הנוגע לשמירת כשרות. אף-על-פי-כן, בעשיית הפרסום שם הנתבע עצמו כמי שבקיא ויודע בעניינים שנמנו בו”.

עוד כתבה השופטת: “הנתבע לא הכיר את תצהיריהם של דגול ווקנין, עדי התובעות, ולא קרא אותם …..לא אחת ניכר שאינו בקיא די הצורך בתכנים ובאירועים שנוגעים למכתביו שלו אשר נכללו בראיות התובעות – זאת לא ביחס לאירוע שולי וזניח אלא בהתייחס לנטילת תעודת הכשרות ….. גם בהקשרים שנגעו לכללים שחלים על עבודת המשגיחה הסתבך הנתבע בהצהרות שלא היה בידו לתקפן והוא מצא מפלט באמירה כי יש דברים שאינו רוצה לפרטם יש דוגמות רבות נוספות”.

השופטת חייבה את הרב לשלם לאגודת אכסניות נוער בישראל 85,000 ש”ח והוצאות משפטיות. לחברת הקייטרינג 25 אלף ש”ח והוצאות. כמו כן חייבה השופטת את הרב ב-15 אלף ש”ח הוצאות משפט לצדדים.

את אכסניית הנוער וחברת הקיטרינג ייצגה עו”ד עינת דסברג. את הרב ייצג עו”ש שלומי ויינרב.