מי עומד מאחורי גיוס בנות סמינרים ליחידות סודיות של צה”ל?

בנות סמינרים מגויסות ליחידות מובחרות בחיל האוויר והמודיעין • מי עומד מאחורי גיוס התלמידות, עם הצעות מפתות, כבר במהלך הלימודים? ומה יש לנציג 'דגל', עו"ד משה מורגנשטרן, ולסמינרים להסתיר? ומדוע דובר צה"ל מסרב לאפשר לגורמים בצבא להתראיין על פרויקט החרדיות ב-8200?
ישראל יוספי
י"ב כסלו התשפ"ב / 16.11.2021 12:56

באירוע הסיום של תכנית ‘אדווה’ – תכנית המסובסדת ב-10 מיליון ש”ח, ומכשירה תלמידות סמינרים חרדיים לתפקידי פיתוח בתחום הייטק במסלול ‘הנדסאי תוכנה’, השתתפו יוזמי התכנית, פרופסורים, מנכ”לים, וגם אלוף משנה י’, מפקד יחידת ‘אופק’ בחיל האוויר.

זה בלתי נתפס: פציעה, רעב וצמא • אז איך כן צריכים ללכוד עכברים?

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

כל אחת מאמצת מתחסנת אחת: שכנעת כבר חברה, שכנה או קרובה?

במהלך הלימודים משתתפות התלמידות בפרויקטים, בשיתוף גורמים ממשרד הביטחון. יחצ”ני התכנית מספרים, כי היא זוכה לתמיכה מלאה של ראשי הציבור החרדי, בכירי תעשיית ההייטק, גורמים מובילים באקדמיה וגורמי ממשל, וכי ייחודה הוא בחיבור בין מגזרים, המייצר חלון הזדמנויות ראשון מסוגו לשילובן של נשים חרדיות בתפקידים מרכזיים.

“אנחנו מבינים שגיוון בהון האנושי הוא היום שם המשחק, גם בחברות במשק וגם בתוך היחידות הצבאיות”, אמר מפקד ‘אופק’ באירוע הסיום של המחזור השני. “כבר כיום יש לנו ביחידה 15 בנות חרדיות שעוסקות בפיתוח מערכות מבצעיות – וההצלחה היא לא רק בהיבטים המקצועיים, אלא גם ובעיקר במשמעות ובחיבורים שהוא יוצר. את האפקט של תכנית כמו ‘אדווה’ אנחנו נראה שנים קדימה. שילוב הבוגרות החרדיות זה לא פחות מיעד אסטרטגי-לאומי”.

תכנית ‘אדווה’ אינה התכנית היחידה שמגייסת בוגרות סמינרים לטובת צה”ל.

בין שלל התכניות, נפתח גם מסלול לנשים חרדיות המגויסות כמתכנתות ליחידה 8200 –  יחידת האיסוף המרכזית של אגף המודיעין. העובדות הן אזרחיות עובדות צה”ל, מועסקות מטעם משרד הביטחון, עם הטבות של עובדי מדינה.

במייל שנשלח עם לוגו של סמינר שערי דעת’ – סמינר ‘כהנא’ בבני ברק, נכתב: “בהתאם לשיחתנו מצו”ב לינק לרישום למשרה של משרד הביטחון”.  למייל צורפה גם מודעה של תכנית ‘הדסים’ מבית ‘עתידה’, שמנהלת את גיוס בוגרות הסמינרים החרדיות ליחידה 8200.

על המייל, לצד הלוגו של הסמינר, הופיע שמה של מלכי קניבסקי – ‘מזכירת הכשרה חילופית’. פנינו אליה כדי להבין במה מדובר.

בתחילה קניבסקי חששה לדבר. שאלה על איזה תכנית מדובר, ואמרה כי “אין תכנית כזו”. היא העבירה אותנו לגורם אחר מטעם הסמינר, מי שמכירה את התוכנית לעומק. שמה: יהודית ירט. אלא שיהודית לא ענתה מספר רב של שיחות. חזרנו למלכי וקיבלנו תשובות מפתיעות.

מלכי: “מי אמר שיש אצלנו את התוכנית? הן לומדות תכנות. אני מזכירה של ההתמחות, אני יודעת פרטים מלמעלה. אני יודעת שזו תוכנית מאוד מקיפה שמביאה את המידע העדכני של הלימודים, של מה שהמעסיקים רוצים. מה שאחראי על התוכנית הזאת הוא בקשר עם חברות, עם מעסיקים גדולים”.

הבנתי שזה קשור למשרד הביטחון.

“הייתה הצעת עבודה בלי קשר לתוכנית הזו, הבנות לומדות לימודים שמעניקים להם מידע מעשי, תדברו איתה, אני לא יודעת מספיק על התוכנית”.

ניסנו מספר רב של פעמים לשוחח עם יהודית ירט. לבסוף הצלחנו. בשיחה עם חרדים 10 – היא אומרת: “אין תוכנית כזאת בסמינר, אין דבר כזה”. לאחר שהתעקשנו אמרה: “יש הנדסת תוכנה, לימודי הנדסת תוכנה, יש את זה בכל הסמינרים, הכשרת מקצועית של משרד הכלכלה”.

לאחר ששאלנו מי מלמד בלימודי הנדסת תוכנה? האם יש גם מורים? יהודית נבהלה: “השיחה הזו לא תמימה, אני מעדיפה לא לענות. יש בסמינר רק מורות, רק מורות חרדיות בלי תואר, רק מורות צדקניות, עושים הכל לפי מה שאומרים ר׳ גרשון אדלשטיין והרב קנייבסקי. מי שרוצה להגיד כל מני דברים אחרים, אז הוא מוזמן, מי שרוצה להוציא דברים לא נכונים. אנחנו תוכנית ההכשרה של התלמידות, עוברים הכשרה, לומדים את זה בכל הסמינרים באישור הרבנים. זה מה שיש בסמינר והמורות ללא תואר”.

אז מה זאת הצעות העבודה שקיבלתם עבור תלמידות, מיחידת 8200?

“לא קיבלנו כזאת הצעת עבודה, מי שמתחשק לו לספר סיפורים, יכול לספר מה שהוא רוצה”.

מלכי קניבסקי אמרה שהייתה כזו הצעה עבודה ממשרד הביטחון.

“יש חברה בבני ברק שעובדות שם רק נשים, יש שם כמו חדר מורות מבחינת הנראות, והם עושים כל מיני פרויקטים גם למשרד הביטחון. נו ואז?”

אם כך מה הבעיה להתגייס לצה”ל ולעשות אותו הדבר?

“מה הקשר?”

ברגע שהן הולכות לעבוד ביחידה 8200 על אזרחי, מה הבעיה להתגייס ולהיות על אזרחי? זה גיוס בדרך מתוחכמת.

יהודית:  “מה שאתה תגיד שוב ושוב ושוב לא אומר שזה האמת” – וניתקה את השיחה.

עו”ד משה מורגנשטרן, חבר עיריית בני ברק מטעם ‘דגל התורה’, התחמק מלענות לעשרות פניות טלפוניות ולהודעות שלנו. ואנחנו בסך הכל רצינו לשאול אותו האם הוא קשור ל’הדסים’ מבית ‘עתידה’, שמנהלת את גיוס הבנות החרדיות לצה”ל.

במודעה שפורסמה מטעם תכנית ‘הדסים’ נכתב: “לא צריך ניסיון” ו”ניתן להגיש מועמדות בשנת הלימודים האחרונה של הסמינר”.

רצינו לברר גם: האמנם יש פנייה לבנות להגיש מועמדות, תוך כדי לימודן בסמינר?

באופן תמוה, לאחר שפנינו אל מורגנשטרן כדי להבין מה חלקו בכל התכנית הזו, קיבלנו פניה מדובר צה״ל – ששיגר את ההודעה הבאה: “הבנתי שאתה רוצה לעשות כתבה על מסלול המתכנתות ב-8200. אם אתה מעוניין לעשות כתבה ולראיין גורמים מצה״ל, מוזמן לדבר איתי. בבקשה לא לפנות ישירות לחיילים ואנשי קבע בצה”ל”.

נסינו להבין על מה הוא מדבר. אל איזה איש קבע או חייל פנינו ישירות? – והוא השיב: “אנשים מצה”ל שדיברת איתם אמרו לי”.

האם עו”ד משה מורגנשטרן מ’דגל’ הוא עובד צה״ל? התקשרנו אליו ממספר אחר כדי לברר, ולאחר שניות בודדות הוא השיב לשיחה. לאחר שהצגנו את עצמנו, הוא הגיב: “אתה לא רואה שאני לא עונה לך בכוונה? אני לא מעוניין לדבר. אני לא מעוניין” – וניתק את השיחה.

מה יש לעו”ד משה מורגנשטרן ולמנהלות התוכניות בסמינרים להסתיר? האם התוכניות הללו, בהן מגויסות תלמידות סמינרים ליחידות צבאיות שונות, זהו בעצם ‘גיוס בנות חרדיות לצה”ל’ –  רק בדרך מתוחכמת?!

מי, בעצם, התיר לגייס בנות כבר “בשנת הלימודים האחרונה בסמינר” לעבודה בצה”ל, גם אם העבודה היא תחת שמות ‘מכובסים’? איזה רב התיר מסלול כזה של גיוס לצבא?

ביקשנו לראיין גורמים בצבא על גיוס בנות חרדיות ליחידת 8200 הנחשבת.

קיבלנו סירוב.

גורם בצה”ל הסביר בשיחה עם חרדים 10: “הסיבה שלא מעוניינים, כי מפחדים שזה יהרוס את העניין של זה. אם יגלו את זה יותר מדי, זה יפגום באפקט של זה. יגלו שזה מסלול לנשים חרדיות – לא שזה סוד, אבל  מעדיפים שלא לפרסם.

“לרוב, כשדברים כאלה מתפרסמים, זה יכול לפגוע בדבר הזה. זאת הסיבה. אם זה יתפרסם – זה יקשה על הנשים שכבר שם להמשיך בזה”.

לפי דברי הגורם הצה”לי, אכן קיים גיוס בנות סמינר לצה”ל – וגורמים בכירים בסמינרים ובחברה החרדית נוטלים חלק בזה. עד עתה נרשמו עשרות בנות לפרויקט.

האמנם יש אישור למהלך מגדולי ישראל?

הבוקר מתפרסם ב’יתד נאמן’ דף הוראות שנכתב על ידי רבה של העיר מודיעין עלית, הגר”מ קסלר, חתום בידי מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין, כי יש לשמור שלא להעמיד את הנשים שלוקחות על עצמן את עול הפרנסה, כדי שבעליהן יוכלו לשבת באהלה של תורה, בניסיונות במקומות עבודה שאינם מתאימים לאישה החרדית.

“ישנם גופים רשמיים כמשרד הבטחון וכד'”, נאמר ב’קול קורא’, “שמעוניינים לקבל עובדות חרדיות ומציעים הצעות מפתות, ויש לדעת שאין זה מן הצניעות הראויה לבנות ישראל לעבוד ולהשתייך לגופים אלו, ומאבדים בכך את השמירה הראויה”.

מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין הוסיף בכתב ידו: “ודאי שיש סכנה על השפעת סביבה לא הגונה, וכל הנזהר לא יפסיד, ובזכות זה יזכו לחיים טובים ומאושרים”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    העיייצניקים צדקו לצערי , בבקשה שנו כיוון
    16/11/2021 22:31
    המשולש ברמודה
  1. שאוכל לדעת שיש שמירה על ערכי היסוד החרדיים גם אצלינו, זה לא נחלת העצניקעס , יש הוראה מהחזו”א ‘יהרג ואל יעבור’ .. מה יש להתחכם

  2. טמבלים - היו צריכים להשוויץ שיש להם כאלו מסלולים
    16/11/2021 22:57
    אזרח
  3. הציבור החרדי מתעקש להתנצל ולהתחרט דווקא על הדברים הכי טובים והגיוניים שיש.
    אב בנות חרדיות, יושבות בסניף בני-ברקי של “חברת היי טק עלומה, באווירה חרדית, עם נשים בלבד, ומפתחות תוכנות למשרד הביטחון ולצבא. רוכשות ידע יקר מפז, וניסיון שיקפיץ להם אחר כך את השכר בהמשך.
    אז מה רע בזה? הרבה יותר טוב מכל חברת הייטק אחרת.

    “אבל מה יגידו” – זו הרעה החולה של הציבור החרדי. כאילו עצם העובדה שכותבות תוכנה עבור גוף בטחוני זה חיסרון ולא יתרון.

  4. הכל תלוי מהי ההשפעה הרוחנית עליהן כי בצבא יש גם מורות
    17/11/2021 10:24
    דוד מודיעין
  5. אנו לא נאמר לחרדיות להפסיק לעבוד בהוראה כי יש מורות חיילות.
    אם ברור שאין השפעה רוחנית שלילית וזה מביא פרנסה אז זה טוב.
    אך אם זה מזיק רוחנית אז אין גרוע מזה.

  6. השתיקה יפה
    17/11/2021 20:32
    ..
  7. היום כדי להציל את המדינה, לא צריך רק לובשי מדים עם נשק וטנקים

    צריך הרבה אנשים עם שכל ומסך מחשב
    לעזרת ישראל מיד צר יוצאים לצבא גם חתן מחדרו וכלה מחופתה

    אם מצאו דרך צנועה לבנות ישראל ובקשו את עזרתן, אל תנפחו את זה למה שזה לא.

    דעו לכם שהמדינה הולכת ונהיית יותר דתית, כבר 60 אחוז מתלמידי כיתות א’ הם דתיים או חרדים
    מי יחזיק את בטחון המדינה בדור הבא אם לא אנחנו??

    תתעשתו ותמצאו את הדרכים הנכונות לפתור בעיות ולא לייצר בעיות, כי לא חסר לנו מהם

  8. זה לא גיוס לצה,לזו עבודה לכל דבר ושכרה בצידה
    18/11/2021 20:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. אפה הבעיה? בכח אתם רוצים להרוויח משכורות רעב?

  10. די נו , אולי די!
    28/12/2022 15:21
    תלמידה
  11. שמישהו יסביר לי מה הבעיה בבחורה שהולכת לעבודה במקום שמקבל אותה ללא ניסיון והיא צוברת ניסיון שמקפיץ משכורת! ולא רק זה, האופציות האחרות שמוצעות לבנות הם מקומות הרבה פחות מותאמים לציבור החרדי,
    כמה פעמים כתבו כאן בכתבה שזה מקום מותאם לציבור, אז ראבק מה הבעיה????????