סיוט: כבר חודש שאין לילדים אלרגיים וצליאקים אוכל בצהרונים

מאות ילדים אלרגיים וצליאקים, הצורכים מנות מיוחדות בהכשר בד"צ, מוצאים עצמם ללא מזון בצהרונים • הסיבה: התגלו ליקויים במפעל שייצר את המנות והוכרז 'ריקול' • ההורים מסרבים לקבל מנות פרווה בהכשר רבנות  - והפתרון לא נראה באופק • לפי החוק, במצב כזה, כל הצהרונים אמורים להיסגר. אבל למי אכפת? • אמא לילדה: "לבת שלי זה מאוד קשה. כל יום היא שואלת אותי: 'תהיה לי מנה?' אני איתה בטיפולים רגשיים" • תחקיר
ישראל יוספי
י"א כסלו התשפ"ב / 14.11.2021 23:36

לפני כחודש הודיעה חברת ‘הדר הפודים’, המייצרת מנות בכשרות מהדרין של בד”צ לילדים אלרגיים וצליאקים, על ‘ריקול’ בשל ליקויים שהתגלו במפעל בביקורת של משרד הבריאות.

בהודעה נאמר: “חברת הדר הפודים מודיעה על החזרה יזומה של מנות קפואות ללא גלוטן ואלרגנים, לאחר ביקורת של שירות המזון במשרד הבריאות ממחוז מרכז
שמצאה ליקויים בעקיבות חומרי הגלם. החברה מחזירה את כל המנות הממותגות כ’ביסטרו לבריאות ללא גלוטן’… נבקש מבעלי אלרגיה למזונות שונים לא לצרוך מנות אלו”.

כך מצאו עצמם ילדי צהרונים חרדים אלרגיים או צליאקים ללא מזון לארוחת צהרים.

לפני שבועיים הציע משרד החינוך חלופה להורים: מנות בהכשר רבנות נתניה – הצעה שאינה מתאימה לבני המגזר החרדי, בוודאי לא כשמדובר במנות בשריות ובשנת שמיטה.

בעיה זו קיימת בכלל האזורים, שכן ‘הדר הפודים’ סיפקה מתוצרתה לכל הצהרונים ברחבי הארץ.

משרד החינוך שוקד בימים אלה על הצעת חלופה, לדוגמא מנה צמחונית בהכשר הרבנות – אך לפי שעה לא ברור מתי הבעיה תיפטר.

ההודעה שנשלחה להורים מטעם מנהלת הצהרונים במשרד החינוך נכתב: “יש צורך להסביר כי ההפסקה של המנות נועדו לשמור על החיים והבריאות של הילדים שלכם. כיון שאחת הבדיקות של הימצאות אלרגן לא יצאה תקינה. אנחנו לא יודעים לכמה זמן, אנחנו מצפים כי הליין החדש של המנות לילדים עם רגישויות ייצא לאור כמה שיותר מהר.

“לאור המקרה החוזר, חושבים במשרד החינוך כיצד ניתן לכסות על העובדה של ספק אחד שגם לו לצערי יש הפסדים ממקרה שכזה. חלק ההזנה שהינו כמובן מעבר ל-100 ש”ח לחודש, נמצא בחלק הסבסוד. כמובן שאין אפשרות לקבל עבורו החזר”.

וכך, כעת ההורים נותרו ללא מנות לילדיהם וגם אינם יודעים מתי הסיוט יגמר.

איילה ר’, אמא לילדה אלרגית, אומרת בשיחה עם חרדים 10: “הודיעו לנו ביום חמישי לפני כחודש שביום ראשון יפסיקו המנות לגמרי. בהתחלה לא הציעו את המנות של הרבנות. שלחו לנו מייל. האחראית מטעם העירייה הודיעה שהיתה בעיה בהדר הפודים והמנות יפסקו. אחרי שבועיים התקשרתי, וכמוני הרבה הורים. הבנו שזה דבר שלא הולך להתקדם לשום כיוון, אז הביאו לנו את הפתרון של הרבנות. אז, זה היה בשרי ולא רלוונטי.

“לאחר מכן הציעו מנות צמחוניות בהכשר הרבנות. אבל זה אוכל שלא מדבר לילדים – זה לאכול חמוס ואפונה. וככה זה חודש לפחות, סיוט-סיוט. אני פניתי כמה פעמים לאחראית בעירייה והיא כל פעם דוחה אותי – זה לא קשור אלינו, זה משרד החינוך.

“יש הקלטה של הורה שדיבר עם משרד החינוך, שאומר שהם לכאורה עוברים על חוק. אם ילדים לא מקבלים את המנה שלהם – כל הצהרונים אמורים להיסגר. זאת שדיברה איתו אמרה, נכון אנחנו מנסים להוציא חוזר מנכ״ל לשנות את זה. כי הם עוברים על חוק. ולנו לנו ברירה, אין לנו צפי. זה יכול לקחת גם שלושה חודשים”.

מה אתם עושים?

“בהתחלה שלחתי לה אוכל וזה היה קר, היא לא רצתה לאכול. אז שלחתי לחמניות, היא אמרה שכולם לידה אוכלים אוכל מבושל והיא לא רוצה… בעלי כל יום רץ הביתה, מחמם את האוכל ורץ לגן להביא. לפעמים אנחנו מאחרים והיא יושבת ומחכה, מאוד לא נעים.

“כל הילדים האלה מתמודדים כל-כך הרבה, לא יודעת מה זה יגרום להם. גם ככה יש להם כל כך הרבה התמודדות, והתמודדות לא נורמלית. ניסיתי להשיג מיקרוגל,  שאני אביא בבוקר אוכל שיחממו, אבל הסייעת אומרת שמשרד החינוך לא מאשר להכניס לגן. אנחנו מתוסכלים ברמות.

“מישהו אמר: אנחנו הצענו לכם מנות, אומנם בלי הכשר, אבל הצענו לכם תחליף. אם אתם לא רוצים – זו  בעיה שלכם. אנחנו מאוד מתוסכלים, הילדים לא רוצים את המנות הצמחוניות בכשרות רבנות, בעלי חודש כבר רץ”.

לאה קינג, תושבת ביתר עלית, מספרת בחרדים 10: “זה לא קשור לחרדים, אני מנסה להשיג את המנה של הרבנות שבועיים ואני לא מצליחה. יש פה חוזר מנכ״ל – אם הילד צמחוני, אלרגני, כל ילד, גם אם הוא חילוני – אמור לקבל מנה.

“אני מגיעה למצב שגם את המנה הזאת עם ההכשר של הרבנות, כי הנפש שלהם יותר חשובה, אני לא מצליחה להזמין כבר שבועיים. דברתי עם המפקחת, כדי  להבין את הסיבה שאני לא מצליחה, אני אומרת תפני אותי לאגף – היא אומרת לא יודעת. לא באמת אכפת להם. לא יודעת למי לפנות במשרד החינוך.

“בזבזתי המון זמן בהמתנה למשרד החינוך ולא הצלחתי. לבת שלי זה מאוד קשה לה. כל יום היא שואלת אותי: מה קורה? ואם יהיה לה מנה? הורים אומרים לי שהמנה הצמחונית זוועה בטעם שלה, ואני מבינה כי הילדים לא נוגעים בזה, אבל לפחות שיהיה לה. אני איתה בטיפולים רגשיים. כל-כך קשה לה להיות שונה.  היא ילדה שלוקחת את זה קשה, וכל יום שואלת.

“היא יושבת בצד עם הסנדוויץ שלה, כי אין מקרר לאכסן את האוכל, ולא מיקרוגל לחמם אותו. אז פשוט לחמנייה”.

מה עובר על ההורים?

“לא יודעים מה לעשות, הורים שבורים. למה שאני אבשל ארוחה מבושלת בבוקר? זה טרוף, אנחנו אנשים עובדים. בחוזר מנכ”ל כתוב שאסור לקיים צהרונים אם אין מנות ללא אלרגניים, הם עובדים בניגוד לחוק. הם רוצים לשנות את החוזר מנכ״ל, שיהיה להם נוח. אם היו משביתים יום אחד את הצהרונים, מזמן היו מנות לכולם. אבל  אין רעש, כולם בשקט, והכל טוב”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לחרדים 10: “אנחנו עושים כל מאמץ כדי לתת מענה מידי לבעיה שנוצרה עקב הליקויים שעלו. בשלב זה ניתן מענה באמצעות כשרות רבנות או כשרות מהדרין נתניה. כמו-כן המשרד ממשיך לבחון פעולות נוספות. היום, למשל, קיימה הממונה על התחום פגישה עם ספק ונציג בד”צ, כדי לבחון גם באמצעותם מענה ראוי לילדים”.

עיריית ירושלים מסרה בתגובה לחרדים 10: “במגזר החרדי בירושלים יש כ-120 ילדים שמקבלים מנות ללא אלרגניים במסגרת צהרוני ניצנים. לצערנו הרב, לפני כחודש התגלה במפעל היחיד שמספק מנות ללא גלוטן וללא אלרגניים בכשרות בד”צ עקבות אלרגניים. לאור זאת פס הייצור נסגר וכל המנות שהיו מוכנות (כ-30,000) עברו ריקול.

“תהליך הניקוי וחזרה לספק מנות מותאמות הוא תהליך ארוך שנעשה על ידי משרד הבריאות והספקים. לאור העובדה שזה לוקח כל-כך הרבה זמן, אחד הספקים שמספק מנות ללא גלוטן ואלרגניים בכשרות רגילה קיבל כשרות מהדרין של הרבנות נתניה, והוצע תחליף של מנות פרווה בכשרות זו.

“לצערנו, מלבד הפעלת לחץ על המשרד וכן פניות שלנו לאספקת מכשירי מיקרוגל למסגרות של הילדים שמקבלים את המנות האלו, על מנת שתהיה דרך לחמם את האוכל שהם מביאים מהבית – אין לנו דרך ויכולת לתת מענה.

“אנו מקווים שאכן במשרד הבריאות ובמשרד החינוך נעשים מלוא המאמצים לתת את המענה המהיר ביותר לחידוש אספקת המנות בכשרות מהודרת”.

משרד הבריאות מסר בתגובה לחרדים 10: “בקרה שנערכה על ידי שירות המזון במשרד הבריאות מחוז מרכז ביום 7.10.21 במפעל הסעדה מסוים העלתה כשלים משמעותיים בתהליכי העבודה, הייצור, התיעוד ותהליכי אבטחת האיכות של המפעל, לרבות בייצור מזון ללא גלוטן ואלרגנים.

בעקבות הממצאים ביצעה החברה ‘ריקול’ (קריאה להחזרה של המוצרים מדרכי השיווק) למנות מזון עם סימון ‘ללא גלוטן ואלרגנים’, אשר פורסם ב-.10.10.21.

עד תיקון הליקויים ולשם שמירה על בריאות הציבור, המפעל הפסיק לייצר את המנות המיועדות לאוכלוסיות רגישות. רישיון הייצור של המפעל לעניין ייצור המנות לאוכלוסיות רגישות הותלה, כמו גם היתר תנאי הייצור הנאותים (GMP) של המפעל.

עם קבלת בקשה חדשה של המפעל לייצור מנות אלה, כולל העברת התייחסות מפורטת לטיפול בליקויים שנמצאו בדוח הבקרה, שירות המזון במשרד הבריאות יערוך בקרה חוזרת לשם בחינת נושא הרישוי מחדש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות