תחקיר ההיתקלות חשף: זו הסיבה שלוחמי דובדבן נפגעו מאש צה”ל

סרן ד' ורס"ל י' נפצעו קשה במהלך מבצע המעצרים של מחבלי חמאס בכפר בורקין, לפני כחודש וחצי • מהתחקיר של צה"ל עולה: השניים רצו ללא תיאום עם שאר הכוח לכיוון מחבל שנמלט לחצר בית - ונקלעו לטווח הירי של חבריהם
חיים טוויל
ח' כסלו התשפ"ב / 12.11.2021 11:15

הרמטכ”ל אביב כוכבי קיבל לידיו השבוע את תחקיר ליל המעצרים בכפר ברוקין שבו פעלה יחידת דובדבן ובמהלכו נפצעו סרן ד’ ורס”ל י’.

את התחקיר ערך מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס ועולה ממנו, כי הטעות שהביאה לפגיעה הקצין והחייל מאש כוחותינו נבעה מחוסר תיאום.

בתחקיר צוין, כי המעצר אותו ביקשו לבצע השניים, נעשה כחלק ממבצע רחב היקף של אוגדת יהודה ושומרון, שירות הביטחון הכללי וגורמי המודיעין ובמסגרתו בוצע גל מעצרים נרחב לסיכול תשתית צבאית של ארגון הטרור חמאס שעתידה הייתה לבצע פיגועים.

הרמטכ”ל קבע כי הכוחות עמדו במשימתם והביאו לסיכול של חלק נרחב מתשתית טרור של החמאס ביהודה ושומרון. הוא שיבח את פעילותם המקצועית והנועזת של לוחמי יחידת דובדבן.

עם זאת, האירוע הסתיים בפציעתם של סרן ד׳ ורס״ל י׳, תוצאות אשר הובילו לתחקור מעמיק והפקת לקחים.

מהתחקיר עלה כי במהלך הפעילות למעצר אחד המחבלים, פתח המחבל בירי לעבר הלוחמים בחצר הבית ואלו הגיבו באש.

המחבל נמלט מהחצר, מפקד הפלגה שהיה מחוץ לחצר יחד עם הקשר שלו, חתר למגע לכיוון המחבל, ביצע לעברו ירי ופגע בו. במהלך ריצתם, חדרו לחצר, נפגעו מאש כוחותינו ונפצעו באורח קשה.

הרמטכ״ל קיבל את מסקנות התחקיר כפי שהוצגו ובראשן השגיאה בכניסה לשטח החצר, ללא תיאום מבצעי עם יתר הכוח. הרמטכ״ל הדגיש את חשיבות ההבנה והשליטה של הלוחמים בסביבה המבצעית בה הם פועלים.

“אני מבקש לאחל החלמה מהירה לפצועים, באירוע הזה לוחמי יחידת דובדבן מנעו בגופם פגיעה באזרחי ישראל. צה״ל ימשיך לסכל טרור, להגן על האזרחים ובמקביל לתחקר כל אירוע ביסודיות, ללמוד ולהשתפר. לצד זאת, בלחימה מתרחשות טעויות ונגבה אתכם גם במקומות בהם אתם שוגים, אני סומך עליכם, על רוח הלחימה שלכם, על חשיפת האמת ועל כושר הלמידה שלכם”.

מבצע המעצרים במסגרתו אירעה התקרית חשף חומרי נפץ ומטענים רבים שהיו אמורים לשמש מחבלים שהתכוונו לבצע פיגוע בירושלים. חומרי הנפץ הוסתרו בתוך באר מים בעומק של מספר מטרים והתגלו בעקבות מודיעין שהעביר שירות הביטחון הכללי.

המחבל שנעצר בכפר ברוקין במהלך התקרית היה המהנדס של אותה רשת טרור. הוא האיש שתכנן את המטענים ובעצם את כל כלי הנשק ואמצעי הלחימה שיועדו לשמש את המחבלים לבצע את סדרת הפיגועים שתכננו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות