בכירים וזוטרים במשרד התחבורה וביחידות הכפופות לו מותחים ביקורת חריפה על התנהלות של “עריפת ראשים בזמן של מחסור במינויים”.
לפי דיווח של הכתב המדיני של ‘ישראל היום’, אריאל כהנא, הביקורת מגיעה בעקבות דרישת מנכ”לית המשרד, מיכל פרנק, משני בעלי התפקידים המשמעותיים ביותר במשרד התחבורה – שילה אדלר ויעקב נתניהו, להתפטר מתפקידיהם.
אדלר נבחר במכרז להיות ראש אגף תשתיות במשרד התחבורה. נתניהו נבחר לפני מספר חודשים על ידי ועדת מינויים לשמש כראש מנהל התחבורה הציבורית. לשניים רקע פוליטי המזוהה עם הליכוד ועם ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו.
עובדים ששוחחו עם ‘ישראל היום’ ציינו כי הדרישה מהשניים להתפטר מגיעה בעת ששורת בעלי תפקידים מרכזיים בחברות הממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה, הודיעה על עזיבת התפקידים.
מדובר במנכ”ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר, המשנה למנכ”ל אליצח דמבינסקי ותפקיד יו”ר דירקטוריון נתיבי איילון, שאיננו מאויש כבר כמה חודשים.
נתיבי איילון אמורה להוציא לפועל פרויקטים בשווי מיליארדי שקלים, במסגרת תוכניות הענק של הממשלה בתחום התחבורה. מדובר בטיפול בבעיית הגודש בגוש דן וביצוע רוב הפרויקטים במגזר הערבי, שעליהם הוחלט בממשלה.
גם לחברת נת”ע (נתיבי תחבורה עירוניים) אין יו”ר דירקטוריון. את התפקיד מילא עד לפני כמה חודשים רם בלינקוב, שמונה למנכ”ל משרד האוצר.
שרת התחבורה מרב מיכאלי מייעדת לתפקיד את השרה לשעבר ציפי לבני. אולם על רקע חוסר ניסיונה בניהול חברות גדולות, ההערכה היא שהוועדה המייעצת למינוי בכירים תפסול את המועמדות, כפי שקרה עם השר לשעבר עמיר פרץ.
החברה אחראית בין היתר על בניית הרכבת הקלה של גוש דן – פרויקט שכבר סובל מעיכובים רבים.
מינויים חסרים נוספים הם יו”ר דירקטוריון ומנכ”ל קבוע לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וכן חברי דירקטוריון רבים בחברות השונות הכפופות למשרד התחבורה.
עובדים במשרד אמרו ל’ישראל היום’ כי אחת הסיבות לריבוי התפקידים הבלתי מאוישים היא ההתעקשות של מיכאלי ופרנק למנות דווקא נשים. “נוצר מצב שבו גם תפקידים רבים אינם מאוישים, גם עורפים ראשים על רקע פוליטי, וגם גברים לא רוצים להתמודד כי ידוע להם שהשרה והמנכ”לית רוצות רק נשים. התחושה היא שהגברים פסולים”, ציין פקיד בכיר.
עובד נוסף טען כי הסימון של נתניהו ואדלר משבש כבר שבועות ארוכים את עבודת משרד התחבורה.
במשרד התחבורה טוענים כי השניים ממשיכים לעבוד כרגיל, אך עובדים אמרו ל’ישראל היום’ כי זה חודשים ארוכים השניים מתקשים לעשות זאת.
“הרקע שלהם ידוע ולכן הם סומנו מהרגע הראשון, אף ששניהם נבחרו לתפקידים שלהם על פי כל דין. נתניהו מונה על ידי הממשלה, ואדלר נבחר פה אחד על ידי כל חברי הוועדה במכרז פתוח ושקוף של נציבות שירות המדינה. אבל הם מיובשים לפחות חלקית. נוצרים מצבים אבסורדיים שבהם המנכ”לית מנהלת את הדיונים ישירות מול העובדים, מעל ראשם של הבכירים שהיא רוצה בעזיבתם. זה לא מצב סביר”.
ממשרד התחבורה נמסר: “במשרד יש עובדות ועובדים מקצועיים ומסורים, שעובדים סביב השעון לטובת אזרחיות ואזרחי ישראל. כלל העובדות והעובדים בכלל הדרגים נבחנים על בסיס מקצועיותם וביצועיהם למלא את תפקידם באופן מיטבי.
“הציבור בישראל זקוק לאנשי מקצוע איכותיים ומנוסים על מנת להוציא את ישראל מהפקק החמור שהממשלות הקודמות תקעו אותנו בתוכו, כוח אדם שידע ליישם את כלל התוכניות והפרויקטים המורכבים ועתירי התקציב שעומדים לפתחו של משרדנו.
“יש כמה תפקידים ועמדות מפתח שלא אוישו טרם כניסת השרה לתפקיד ועם כניסתה לתפקיד החלה באיושם באנשי ונשות מקצוע מעולים.
“בהובלת השרה, כחלק משינוי הגישה במשרד ואחרי שנים בהם המשרד קידם לעמדות מפתח גברים באופן בלעדי, מקדמת השרה מינוי נשות מקצוע עם רזומה מרשים, ניסיון רב ורצון לפעול למען החברה בישראל, על בסיס יכולותיהן”.