הלבנוני שהונה כלה חרדית ואת הרבנים: פרטים חדשים נחשפים

צעיר 'חרדי' מטקסס, שהתחתן לאחרונה עם צעירה חרדית מהקהילה הסורית באיזור ניו יורק, התגלה כצעיר מלבנון - שהתחזה במשך שנים • בהצהרה מיוחדת מגולל שליח חב"ד ביוסטון, הרב יוסי לזרוב, את הפרשה ומפנה אצבע מאשימה כלפי הרב הנודע מלייקווד שסידר את הקידושין
נתן פרל
ד' כסלו התשפ"ב / 08.11.2021 20:14

הדרמה בקהילה היהודית בארה”ב: פרשת החתונה  של הצעיר הלבנוני שנישא לצעירה ממשפחה חרדית בקהילה הסורית באיזור ניו יורק – מסעירה את הרוחות בחוגים רבניים וגם בקרב שליחי חב”ד ברחבי ארצות הברית.

מבהיל: 75% מהנפטרים מנגיף הקורונה עד גיל 60 לא היו מחוסנים

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

בני הזוג, שהכירו באמצעות האינטרנט, נישאו לפני מספר שבועות בברוקלין. מי שהשיא אותם היה הרב דוד זעפרני, בנו של הרב עזרא זעפרני, רב ידוע מהעיר לייקווד. מי שליוו את הצעיר אל החופה היו שליח חב”ד הרב יוסי לזרוב, ורעייתו הרבנית, הפועלים באוניברסיטת A&M בעיר קולג’ סטיישן, במדינת טקסס.

לאחר שבהודעות שפורסמו מצד כל מיני גורמים, הופנתה אצבע מאשימה כלפי חב”ד, מפרסמת הערב (שני) התנועה ‘הצהרה’ לצד עובדות, כפי שמציג אותן השליח לזרוב.

חרדים 10 מציג אותן בהשמטות קלות:

• האדם המדובר, המוכר לנו בזמנו בשם ‘אליהו חליווה’, דילג בין מוסדות יהודים בקמפוס, הצטרף להלל, ל-AEPi ולחב”ד – לארוחות שבת מזדמנות.

• הוא לא היה חבר קבוע בקהילה שלנו.

•’אליהו’ פגש את הכלה המדוברת באתר יהודי להיכרויות באינטרנט, והציג את עצמו כשומר מצוות לחלוטין. כשהאישה שאלה אותנו, אמרנו לה שהוא לא חבר רגיל וכי אני לא מאמין שהוא שומר מצוות לחלוטין.

• הם פנו אל רב מלייקווד שינהל את החתונה – והוא זה שהופקד על אישור מעמדם היהודי של בני הזוג – הליך ‘בירור יהדות’ –  וכתב את הכתובה.

• כשנשאלנו על מעמדו היהודי של חליווה, אמרנו לרב שאנחנו לא יודעים על כך, ומי שצריך לעשות את ‘בירור היהדות’, יצטרך לאמת את זה.

• את החתונה עצמה ערך בנו של הרב, גם הוא רב ספרדי. מכיוון שהייתי בניו יורק מסיבות אחרות, ולבקשת הרב המקדש ורעייתו, הצטרפתי לחתונה.

• מכיוון שלחתן לא הייתה משפחה קרובה, מתוך חמלה ולבקשת הרב המקדש הובלתי אותו אל החופה.

• התבקשתי על ידי הרב לחתום על הכתובה ועשיתי זאת מתוך הבנה שכרב שעורך את הקידושין הוא עשה את בדיקתו, כדי לאשר את מעמדו היהודי של החתן.

בתגובה רשמית, מטעם הרב יוסף לזרוב, נאמר:

במהלך 15 השנים האחרונות – מאז 2007 –  הנני מכהן כמנהל בית חב”ד ושליח הרבי מליובאוויטש, לאוניברסיטת A&M בעיר קולג’ סטיישן, במדינת טקסס.

במרכז היהודי ע”ש ראהר, אנו מארחים סטודנטים מכל המינים והסוגים שפוקדים את שערי האוניברסיטה, כולל הסגל האקדמי הקבוע והמזדמן, ומסייעים בידם להתקרב לחיי תורה ומצוות, ולהתחבר למורשת היהודית.

לפני כשלוש שנים, בשנת 2018, החל להופיע ברחבי הקמפוס צעיר בעל חזות מזרח תיכונית העונה לשם “אליהו חליבה”, והוא ניסה להשתלב בפעילות של הארגונים היהודיים במקום, חב”ד, הלל, וגם AEPI. (הוא אף הצליח לכהן לתקופה קצרה כ’נשיא’ אחד הסניפים של ארגון יהודי מקומי). הוא היה מגיע מדי פעם לאכול בסעודות שבת אצלנו, וכמעט מעולם לא השתתף בשירותים או בשיעורי תורה שאנו מציעים בקביעות.

הוא מעולם לא למד בישיבה שקשורה לתנועת חב”ד ליובאוויטש, לא בארה”ב ולא במקום אחר. הוא לא היה דובר עברית או קורא עברית שוטפת, מלבד כמה הברות שיכל לרכוש במהלך חייו ומסעותיו.

בשנה שעברה, בעידן מגיפת הקורונה כאשר הקמפוס היה מושבת, הוא החל היכרות וירטואלית עם בחורה מהקהילה הסורית בברוקלין, באתר היכרויות המיועד למפגשים של צעירים וצעירות יהודיים.

הוא הציג עצמו בפרופיל כיהודי שומר תורה ומצוות, וכאשר הקשר העמיק, הבחורה פנתה אלינו לבדוק ולתהות על קנקנו. השבנו, אנוכי ורעייתי, כי על פי מה שראינו בפעמים הספורות שהוא הגיע לסעודת שבת או לתפילה, שאורח חייו אינו משקף חיים של יהודי דתי שומר תורה ומצוות בלשון המעטה.

כפי שאנו אמונים, על יסודי התורה וההלכה, ורוח חסידות חב”ד המקפידה על קלה כבחמורה, רב מורה הוראה שעומד לסדר קידושין לבני זוג יהודיים, עליו לברר היטב את זהותם היהודית של החתן והכלה קודם שהוא מסכים לקדש את בני הזוג.

על הרב לברר ששניהם רווקים – או כשירים להינשא מחדש לאחר גירושין כהלכה, אלמנות וכיו”ב – וזהותם יהודית וכשרה לכתחילה, על מנת שיוכלו להינשא זה לזו.

בהתאם לכך, כשהרב –  רב סורי מכובד בלייקווד ניו ג’רזי –  שאל אותנו אם ‘אליהו’ יהודי, הודענו לו במפורש שאיננו יודעים ומי שמקדש את בני הזוג  יצטרך לעשות בירור כראוי ויצטרך לאשר באופן עצמאי את מעמדו היהודי.

לא היינו מעורבים במקרה זה, לא בסידור הקידושין, לא בהכנות לחתונה או כל צעד הלכתי המתבקש בהכנה לחתונה.

הנוכחות שלנו, כפי שנראית בתמונות או בקטעי הוידאו, היתה היענות לבקשה ידידותית מגב’ שרה זעפרני, רעייתו של הרב מסדר הקידושין, וזאת בהנחה – שמתבררת לדאבון לב, כמוטעית – כי כרבנים מפקחים, האב ובנו עשו את בדיקתם כדי לאשר ולאמת את מעמדו היהודי של החתן.

בני משפחת הכלה, פנו אל הרב עזרא זעפרני מליקווד ניו ג’רזי על מנת שיסדר את הקידושין לבני הזוג. הוא אף הכין את הכתובה, אולם כנראה בגלל חוסר יכולת להיות נוכח במקום, מינה את בנו הרב דוד זעפרני להיות מסדר הקידושין בפועל.

ימים ספורים לפני מועד החתונה, פנה אלי אביה של הכלה המיועדת ושאל אותי על מעמדו היהודי של החתן. השבתי שאני לא יודע, וכי החובה מוטלת על הרב מסדר הקידושין לברר זאת לפני שהוא ניגש לחתן את בני הזוג.

כאמור, לבקשת שרה זעפרני, שהסבירה שלחתן אין כל קרובים או ידידים בניו יורק, והם אובדי עצות מי יוביל אותו לחופה, הסכמנו להיות מי שיצעד איתו לחופה – כיון שהיינו אמורים להיות בלאו הכי בניו יורק באותו יום ראשון, בגלל השתתפות בסמינר לשלוחי חב”ד בקמפוס שהתקיים בעיר באותו סוף שבוע – מתוך הנחה שמעמדו היהודי אושר ואומת קודם לכן, וחתמנו ​​על הכתובה אותה ניסח הרב.

בשבועות שלאחר החתונה התברר כי הכלה הייתה מודעת לכך ש’אליהו’ משתמש בשם בדוי, מידע שהסתיר מאחרים, כאשר נודע לה על שמו המוסלמי.

בגלל חשדות של הכלה ובני משפחתה, הם גילו כי מדובר בהונאה וזיוף של זהות, וכי ‘אליהו’ אינו אלא צעיר מוסלמי ממוצא שיעי שהגיע מלבנון לארצות הברית.

“ברור שהוטענו לגבי זהותו. אנו כואבים מאוד את הגילוי הנורא, והמשמעות שלו לחייה של הכלה ובני משפחתה. ליבנו עם האישה הזו, משפחתה וכל שאר האנשים שהונו על ידי האיש הזה כאן בטקסס, בניו יורק ובניו ג’רזי.

“ניתן היה למנוע את הטרגדיה של האישה ומשפחתה לו היו הרבנים המכהנים ממלאים כראוי את תחומי האחריות שלהם בבירור היהדות”.

עוד בנושא:

אחרי החתונה: תלמיד ישיבה שלמד בחב”ד התגלה כמוסלמי מלבנון

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כותרת אמתית בבקשה
    08/11/2021 21:01
    יוחנן
  1. כידוע שכותרת וכותרת משנה של כתבה אותה רושם!
    אז היה מצופה מאתר הזה שמייצג אמת להשים כותרת אמתיים!-שלא רק הכלה ומשפחתה הונאו אלא גם זוג שלוחי חסד הונאו על ידי רבנים בלתי אחראים!

  2. אולי בעצם..
    08/11/2021 23:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. צריך לבדוק אם הרב המקדש הוא בעצמו יהודי?…
    איך אפשר לעשות דבר כל כך לא אחראי?…

  4. יש לי משפחה מהקהילה הסורית בארה"ב והם אמרו
    09/11/2021 07:28
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. שאומרים שהאמא שלו יהודיה. והוא מעולם לא הסתיר את מוצאו.
    צריך לבדוק את הפרטים טוב טוב

  6. לבנוני זה סורי, לא?!
    09/11/2021 15:08
    יפת
  7. 👆

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   01/05/2022 01:29

      ואנו קראנו במקום אחר שהוא אמר שסבתא רבא של סבתו (!) ביתב יהודיה!
      אז מאז נולדו רק בנות?