החרדים בדרום מתוסכלים: “הנסיעה עם ‘גלים’ הפכה לטראומה”

חברת ׳גלים׳ החלה לפעול באלול מערי הדרום • אלא שמאז התושבים מתלוננים: איחורים, מדלגים תחנות או שבכלל לא מגיעים • אברהם דייטש מ'דגל' באופקים: "הם אומרים שהסתדר, אבל אנשים נשארים ברחוב שלוש שעות" • משרד התחבורה: "אמון הנוסעים שנפגע לא חזר לקדמותו"
ישראל יוספי
כ"ט חשון התשפ"ב / 04.11.2021 07:48

חברת האוטובוסים ׳גלים׳ החליפה את ׳אגד׳, שסיימה את פעילותה בב׳ אלול תשפ״א – בערים נתיבות, קריית גת, אופקים, תפרח, שדרות, ליעדים: בני ברק, ירושלים, קריית גת.

מבהיל: 75% מהנפטרים מנגיף הקורונה עד גיל 60 לא היו מחוסנים

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

אלא שמאז התושבים מתלוננים כי ׳גלים׳ לא מצליחה לעמוד בעומסים ובכלל בפעילות היום-יומית.

תושבים שמצאו עצמם נפגעים מפעילות החברה פנו למערכת חרדים 10 עם תלונות, אך אני – כתושב הדרום, בקשתי מהם להמתין, משום שהחברה רק החלה את פעילותה וקיימות תקלות בהתחלה.

אלא שמאז התלונות הולכות וגוברות. התושבים, בהם בחורי ישיבה בנתיבות, מוצאים עצמם חסרי אונים. הם אינם מגיעים ליעדם, מכלל סיבות. בהם: אוטובוסים אשר חולפים על פניהם וכלל לא עוצרים בתחנה, אוטובוסים שלא יוצאים בזמן, או שלא יוצאים כלל.

תושבים רבים נשארים בתחנות ובחורי ישיבה שחוזרים הביתה לשבת נאלצים להמתין שעות בתחנה, עד לקו הבא – שיוצא בערך שעתיים אחרי…

גילוי נאות: אני תושב נתיבות, ומספר פעמים בעת האחרונה נתקלתי במקרים אלו. אוטובוס חלף על פני בתחנה. אם לא היה נוסע באוטובוס שאמר לנהג שיש נוסע בתחנה ושיעצור – 200 מטר אחרי התחנה, הוא היה ממשיך בדרכו.

בין התלונות: מספר פעמים קרה שנהגים אינם עוצרים בתחנות לאחר שנוסע צלצל, והוא נאלץ לרדת מאות מטרים מהתחנה (בצומת בין עירונית). כמו כן נהגים אינם עוצרים בתחנה בבין עירוני לנוסע שממתין לאוטובוס, והכל משום שהנהגים נוסעים במהירות מופרזת ואינם מבחינים בנוסעים שממתינים בתחנות.

היו גם תלונות כי האוטובוס האחרון בשעות הלילה לא עבר כלל, ומספר פעמים נאלצו בחורים ומשפחות שחוזרות מאירוע או סתם נוסעים, להישאר בירושלים או בני ברק. חלק מהם נשארים ללא מקום שינה, וממתינים עד לאוטובוס הראשון שיוצא בבוקר.

עשרות תלונות הוגשו עד כה לרשויות המקומיות, למשרד התחבורה, וחברת גלים – ועדיין התושבים אינם רואים שיפור, לטענתם.

שמחה ר’, תושבת נתיבות, מספרת לחרדים 10: “בלתי נסבל המצב שאנו נמצאים בו. נהגים שנוסעים כמו מטורפים ובולמים פתאום. כל פעם שאני נוסעת אני צריכה לברך ברכת ‘הגומל’. זה שהם רגילים לנסוע כך בכבישי הנגב, אנחנו לא מסוגלים לנסוע כך. השבוע חיכיתי בתחנה של ז’בוטינסקי לקו של בני ברק. הוא היה אמור להגיע ולא הגיע. הלכתי לקו 465 של דן בדרום ‘משלום בונייך’ וגם שם חיכו נוסעים שטענו שהאוטובוס של בני ברק לא עבר.

“כל כך עצוב שככה משחקים בנו, חוצפה של ממש. אי אפשר עם האיחורים הקיצוניים האלה, כאילו נתיבות כל כך פקוקה, או עם זה שפשוט מחליטים שהם בכלל לא יוצאים למסלול.

״מה אפשר לעשות? אני התלוננתי כמה פעמים ולא עושים עם זה כלום.  סתם אומרים לנו להתלונן, לבזבז אנרגיות ועצבים, ופשוט לא עושים עם זה כלום. מה עם החורף, עוד שניה ככה נחכה בקור ובגשם?

״הלוואי שזה ישתנה. הנסיעה איתם הפכה לטראומה מכל הבחינות. או שלא מגיעים –  ואז מה תעשי? או שדופקים איחור או שנוסעים בפראות, תלוי מה שמתחשק להם. פשוט בזיון”.

סגן ראש עיריית אופקים, אברהם דייטש מסיעת דגל התורה, פנה לפני כחודש למשרד התחבורה וביקש לסלק את חברת ‘גלים’ מקווי התחבורה של העיר.

בשיחה עם חרדים 10 הוא מספר על מחדלים שאינם נגמרים: “חברת גלים שזכתה במכרז לפני מספר חודשים להפעלת קווים לירושלים, בני ברק, ומספר מקומות נוספים, הייתה צריכה להיערך מראש בצורה מסודרת, עם נהגים, סדרנים, אוטובוסים. היא לא עשתה את זה כראוי. כשהגיע הזמן שהיא התחילה להפעיל, היה תוהו ובוהו עם הזמנים, לא היו נהגים.

“אנשים נשארו ברחובות, אנשים נתקעו בכל מיני צמתים – זה גרם צער ועגמת נפש להרבה מאוד משפחות. אוטובוסים לא יוצאים בזמן, מדלגים תחנות, נוצר מצב שאנשים תקועים שעות על גבי שעות, גם בירושלים גם בבני ברק וגם באופקים, ובצמתים בדרך. זה היה חמור בהתחלה. הם השתפרו, אבל עדיין יש להם הרבה בעיות.

״אתן לך דוגמא, רק במוצאי השבת האחרונה, אנשים חיכו בשעה 20:30 בירושלים להגיע לאופקים ונתיבות – ונאלצו לחכות שלוש שעות, עד שהאוטובוס הגיע.

״יש תקלות, זה השתפר, אבל עדיין צריך פתרון שיעמדו בזמנים, בשעות, לא ידלגו תחנות. לא יכול להיות שנהג נוסע ולא יודע את הקו, איך להגיע. יכול להיות שעם הזמן זה יסתדר, אבל בינתיים אנשים סובלים, בצורה קשה.

״זה חייב לקבל טיפול יסודי ומעמיק. אתה שואל אותי אם יש סיכוי שיבטלו את המכרז? לא יודע, זה סיפור מורכב של בתי משפט. אם הם לא יתקנו את הדברים בצורה משמעותית, צריכים להפעיל סנקציות קשות עליהם, כדי שיבינו שאין ברירה – שהם צריכים לעמוד בלוח זמנים וגם לא לדלג תחנות, וגם שכל נהג ידע בדיוק את המסלול שלו, דברים מהותיים שחייבים לטפל באופן מידי”.

מה הפתרון?

״שמשרד התחבורה יכנס לעובי הקורה, ויתן להם על כל דבר וכל תלונה קנס משמעותי שיבינו שכל דבר עולה להם הרבה בכיס. לא יכול להיות שארבעים איש ממתינים בירושלים במוצאי שבת משעה 20:30 עד 00:10. זה לא יכול להיות דבר כזה, מעל שלוש שעות חייבים לטפל בזה. הם רוצים שנשלח תלונות – אבל זה לא עובד בשטח.

״כשיש תקלה ששלושים-ארבעים אנשים נשארים ברחוב, הם פוגשים אותי למחרת בבית הכנסת ואומרים: תראה מה קורה לנו. זה לא נעים לראות ולשמוע מאנשים כאלה דברים. בחברה אומרים שהם משתפרים וזה תלונות בשוליים והכל מסתדר, אבל עברו כמה חודשים ולא רואה שזה הסתדר. אנשים נשארים ברחוב… איך זה הסתדר?”

מירה, פעילה חברתית, תושבת נתיבות, פועלת ללא הפסקה בנושא: ״אי אפשר שלא לראות את הבזיון ההתנהלותי של חברת גלים. היה יום שמשעה 16:00 אני עומדת בתחנה, מחכה לקו 492 שלא מגיע. הוא הופיע על המסך, תחנה עמוסה באנשים –  ואין מענה.

״אין גבול לעזות. בשום תחנה מרכזית לא קורה הברדק שהולך כאן קבע, כמשתמשת קבועה של הקווים גם לבני ברק וגם לירושלים ומנגד גם בערים אחרות – מה שקורה כאן לא קורה בשום ריכוז חרדי אחר”.

מירה מספרת על שיחות שהיא מקבלת: “אני מקבלת המון שיחות, בין הזמנים, וביום-יום. אני יוצאת לסרוק את השטח. מה שנוכחתי לגלות זה אנשים יושבים בתחנות מעשר בבוקר ואין שום קו. לא לאופקים, לא תפרח ולא לנתיבות. שאלו איך יכול שלא עבר אף קו, עמדנו בגן ורשא נמסנו מהחום. ואין מענה ממחזיק תיק התחבורה בעיר, יעקב מעלימי, שהשאיר את השטח ללא מענה.

״החברה הותירה עשרות נוסעים בתחנות, בשדרות, 44 נוסעים המתינו לקו 492 וקו 496 שמופיע על המסך שיגיע. השאלה שלנו: עד מתי זה ימשך?”

סגן ראש עיריית נתיבות, יעקב מעלימי, מסר בתגובה לחרדים 10:

“1. ראשית, אני מברך על זכייתה במכרז של חברת גלים, מהסיבה הפשוטה – זמינות הקווים הוגברה במאות אחוזים, עובדה המאפשרת נגישות משמעותית לריכוזים החרדיים הרבה יותר מבעבר.

2. אני וצוות לשכתי מקבלים פניות מידיי יום בכל הנושאים שהעליתם, כאשר חלק גדול כבר טופלו. למשל – יציאות האוטובוסים לפני כמה חודשים עמדו על 40% מלוחות הזמנים, וכיום אנו עומדים על 100% הודות לפעילות מאומצת מול משרד התחבורה.

3. באופן אישי נתקלתי בחלק מהמחדלים שצויינו בכתבה. אין ספק שישנם תקלות ואני קורא לכל התושבים לשלוח אליי באופן אישי כל תקלה בכדי שאדע לטפל בזמן אמת, רבות מהפניות שהגיעו אכן טופלו בזמן אמת.

4. חבלי לידה קשים הם, כנ”ל כאן, כאשר מדובר בחברה חדשה, ונהגים שלא מכירים את העיר, מקווה כי בקרוב נוכל לצמצם תופעות אלו למינימום.

5. בדבר זכייתה של חברת גלים, ניתן לפנות למשרד התחבורה אשר הוא המוסמך הבלעדי בנושא המכרזים”.

נציין, כי עוזרו האישי של יעקב מעלימי, שימי פריינטה, הוא מנהל קשרי קהילה מטעם החברה הזוכה ׳גלים׳.

משרד התחבורה הגיב לפניית חרדים 10:

“מכרז הפעלת קווי התחבורה הציבורית בערים אופקים ונתיבות כלל בתוכו שיפורים רבים לנוסעים, בהם הכפלת תדירות הנסיעות בין אופקים ונתיבות לירושלים ולבני ברק, הצטיידות באוטובוסים חדשים ונוחים ועוד. חברת גלים זכתה במכרז כדין, כאשר קיבלה את הניקוד הגבוה ביותר מבין יתר המתמודדים במכרז זה.

ב-1 לינואר 2019 החל משרד התחבורה בהפעלת מערכת בקרה אלקטרונית על נסיעות התחבורה הציבורית. מערכת זו מנטרת 100% מנסיעות האוטובוס ברישיון הקו בפרמטרים של ביצוע, הקדמה/איחור וביצוע הנסיעה באוטובוס מורשה המתאים לרישיון הקו. חברת גלים זוכה פעם אחר פעם לקבל ציונים גבוהים המעידים על ביצוע כמעט מושלם של הנסיעות.

לאחר הזכייה במכרז, החברה רכשה אוטובוסים חדשים, הצטיידה בטכנולוגיות הנדרשות בהתאם לדרישות משרד התחבורה, גייסה נהגים רבים, וביצעה את כל הנדרש להפעלה תקינה. אולם, על אף ההיערכות המדוקדקת והעמידה בהצלחה בהפעלות הניסיוניות שנערכו לחברה, שרשרת אירועים הביאה לתקלות רבות בימי ההפעלה הראשונים שהובילו לירידת אמון הנוסעים בשירות התח”צ המופעל על ידי חברת גלים.

נציין שאירועים אלו אינם ייחודיים לחברת גלים ואירעו בעבר אצל חברות נוספות שזכו בהפעלת אשכולות קווים שונים.

עם קבלת המידע במשרד התחבורה על הקשיים בהפעלת הקווים, התגייסו אנשי משרד התחבורה לעמוד לימין החברה ולסייע לה להפעלה תקינה של שירות התח”צ. חברת גלים עצמה הביאה כוח עזר משותפתה ותוך מס’ ימים רמת הביצוע עלתה מאוד עד להתייצבות בביצוע הנסיעות וצמצום התקלות באופן דרסטי.

על אף ההתייצבות בביצוע נרשמו עדיין מס’ תקלות שנגרמו כתוצאה מתחלופת נהגים גבוהה שאפיינה את החודש הראשון להפעלה. עם זאת, אמון הנוסעים שנפגע לא חזר לקדמותו.

חלק מהנוסעים שחוו תקלות משמעותיות רואים צל הרים כהרים וכל אירוע סביר הופך בעיניהם לאירוע משמעותי. העצמת אירועים אלו מייצרת את תמונת המצב המשתקפת מהכתבה, כביכול הכול גרוע ביותר, בו בזמן שבאופן כללי האשכול מתפקד בצורה תקינה וכמות האירועים אינה חורגת ממפעילים אחרים בענף.

שיטת ההפעלה הנוכחית של החברה כוללת הירארכיה מסודרת של בעלי תפקידים שונים כולל מנהל אשכול, מנהלי סניפים, סדרנים וחדר בקרה. בשעות השיא, בדגש על הנסיעות האחרונות בערבי שבתות וחגים והראשונות במוצאיהם, מוצבים משלחים בתחנות המוצא ובמס’ תחנות משמעותיות לאורך המסלול שמתפקידם לוודא שכל הנסיעות יוצאות ובזמן ושלא נשארים נוסעים בתחנה.

האוטובוסים מצוידים במיטב הטכנולוגיות בהתאם להנחיות משרד התחבורה והנהגים עוברים הדרכות מסודרות על ביצוע הנסיעות והפעלת השירות כראוי. העולה מכל האמור שבעת הנוכחית, בניגוד לימי ההפעלה הראשונים, חברת גלים מתנהלת באופן אמין ומקצועי ואין כל עילה להחלפת מפעיל התח”צ.

אגף בקרה, פיקוח ורמת שירות במשרד התחבורה ימשיך לבצע בקרה גלויה וסמויה, אנושית ואלקטרונית על ביצוע קווי התחבורה הציבורית ועמידה בהנחיות משרד התחבורה.

בנוסף, ככל שיתקבלו במשרד התחבורה תלונות על מקרים ספציפיים של חריגה לכאורה מתנאי הרישיון, המשרד יתייחס לכך בחומרה, יבצע בירור של המקרים ויקנוס את החברה על כל חריגה בהתאם לנספח פיצויים מוסכמים”.

מחברת ‘גלים’ לא התקבלה תגובה. נפרסמה לכשתתקבל.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הנסיעה בגלים אכזבה
    04/11/2021 16:28
    רחלי
  1. אם למעלימי באמת היה אכפת מהתושבים הוא היה עונה ולא מנתק כנל שימי במוצש היינו בתחנה בבני ברק 2 משפחות עם ילדים קטנים וכמה בנות סמינר וקו 593 עבר ולא עוצר וחברת גלים טענה שהם עצרו בכל התחנות ויצאו 2 אוטובוסים ויצא רק 1 שיעבדו על עצמם

    • בזיון   05/11/2021 15:08

      מעלימי עושה רבות ונצורות זה שפעם אחת הוא היה עסוק בעזור ליהודי אחר ולא ענה לך לא אומר שלא אכפת לו מהתושבים, אני באופן אישי נתקל ביום יום בדברים ומעלימי נותן שירות למופת! ולממורמרת מהכתבה תמשיכי לנפח ולומר מה שתרצי…
      מעלמי יש רק אחד….