מצגת של משרד האוצר חשפה: הרפורמה תייקר את הכשרות ב-20%

על פי המצגת, מאחר שהגופים הפרטיים אינם מתוקצבים על ידי המדינה, צפויה עלייה של 20% בעלויות הכשרות עבור עסקים שעד היום פעלו עם כשרות רבנות בלבד • המועצות הדתיות: העלייה תהיה יותר דרמטית
חרדים 10
י"ג חשון התשפ"ב / 19.10.2021 01:14

האם הרפורמה בכשרות תוביל לזינוק בעלות של הכשרות לבעלי עסק, משום שבתי עסק בתחום שכעת מחזיקים בתעודה הזולה מטעם הרבנות ייאלצו לשלם על תעודת כשרות פרטית מטעם תאגיד?

בסביבת השר לשירותי דת מתן כהנא טוענים שהרפורמה דווקא צפויה לחסוך כסף, מכיוון שלרבים מבתי העסק יש כבר כיום תעודת כשרות כפולה – מטעם הרבנות ובד”ץ מהודר – ולחלופין, שהעלייה תהיה מינימלית.

אולם, לפי דיווח של חנן גרינווד ב’ישראל היום’, ממצגת שהכינו במשרד האוצר ושהוצגה השבוע, הודו אנשי המשרד לראשונה כי לפחות בחלק מהמקרים לא רק שרפורמת הכשרות אינה צפויה להוביל מיידית להורדת מחירים, אלא שהיא אף צפויה לגרום לעליה.

על פי המצגת, מאחר שהגופים הפרטיים אינם מתוקצבים על ידי המדינה, צפויה עלייה של 20% בעלויות הכשרות עבור עסקים שעד היום פעלו עם כשרות רבנות בלבד.

באוצר ניסו להפחית במשמעות של עלייה זו בטענה כי רק 28% מהעסקים הכשרים מצויים בהשגחת הרבנות בלבד, ואילו כל השאר מושגחים כבר כעת בהשגחה כפולה של בד”צים שונים נוסף על הרבנות, ולכן אינם צפויים לחוות עלייה דרמטית בעלויות.

לפי הדיווח, במועצות הדתיות מציינים, כי במצגת משרד האוצר לא באה לידי ביטוי העובדה שהתאגידים הפרטיים צפויים לפעול למטרות רווח, כך שנוסף על עלות הניהול והתפעול, הצפי הוא שגופים אלה ינסו להעלות את המחיר אף עוד יותר.

שיקול נוסף שלא הובא בחשבון הוא אילוצם של עסקים המחזיקים בתעודת רבנות להזדקק לתעודותיהם של כמה תאגידי כשרות פרטיים – מה שצפוי להעלות במאות אחוזים את עלות ההשגחה והתעודה.

אנשי המועצות הדתיות מעריכים, כי העסקים שצפויים להיפגע יותר מכל מהרפורמה הם המסעדות ודוכני המזון.

בעסקים אלה ברוב המקרים קיימת כיום השגחת רבנות בלבד, ועם יישום הרפורמה צפויים מחירי הכשרות לעלות כתוצאה מהטלה של עלות הניהול והתפעול על בעלי העסקים ורצונם של התאגידים העסקיים להרוויח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    המדינה צריכה לסבסד חצי מעלות הכשרות
    19/10/2021 04:12
    אני
  1. שלא יעלו מחירים