רשת המרכולים ‘נתיב החסד’ תפצה הלקוחות בחצי מיליון – וזו הסיבה

אחרי הסדר פשרה: חברת 'נתיב החסד', בעלת רשת מרכולים שקהל היעד שלה בעיקר חרדי, חויבה לפצות את לקוחותיה בסך של חצי מיליון שקלים - באמצעות הוזלת חלק מהמוצרים שהיא מוכרת • הסיבה? אי פרסום מחירים כנדרש
יוני גרין
י"א חשון התשפ"ב / 17.10.2021 11:43

השופט עדי הדר מבית משפט השלום בתל אביב פסק בשבוע שעבר, כי חברת ‘נתיב החסד – סופר חסד בע”מ’, בעלת רשת מרכולים שקהל היעד שלה בעיקר חרדי, תפצה את קהל הלקוחות בחצי מיליון שקלים.

זאת במסגרת הסכם פשרה בין התובע, עו”ד אריק רוזנטל, שהגיש תביעה ייצוגית –  ורשת המרכולים.

התביעה לתביעה ייצוגית הוגשה על ידי עו”ד רוזנטל ביום 17.9.20. התובע, עו”ד במקצועו, רכש מוצרים שונים בסופר של החברה, שלא צוין לגביהם מחירם ליחידת מידה, כפי שמתחייב בתקנות הגנת הצרכן.

לטענת עו”ד רוזנטל, חרף ההוראות הברורות בתקנות הגנת הצרכן, רשת המרכולים אינה מפרסמת את מחירי מוצריה על פי יחידות מידה, הן כאשר משקלם או נפחם קטן מ-1 ק”ג או 1 ליטר ומדובר במוצרי מזון או קוסמטיקה, והן כאשר משקלם ונפחם גדול מ-1 ק”ג או 1 ליטר.

לטענתו, החברה מפרסמת ומציגה את המחירים שלא בהתאם להוראות תקנות הגנת הצרכן לגבי אלפי מוצריה השונים, בסניפים השונים, ללא ציון מחיר ליחידת מידה, אלא רק מחיר המוצר המלא בניגוד לתקנות.

כך גם בשיווק מרחוק, החברה מפרסמת ומציגה את המחירים שלא בהתאם להוראות תקנות הגנת הצרכן, ללא ציון מחיר ליחידת מידה, אלא רק מחיר המוצר המלא בניגוד לתקנות.

העו”ד טען כי ביום 28.6.20 רכש מוצרים שונים בסניפה של המשיבה ברחוב חבקוק. בסמוך למוצרים שרכש, לא צוין המחיר ליחידת מידה, אלא מחירם המלא.  בשל התנהלות הרשת, התקשה  להשוות את מחירי המוצרים שביקש לרכוש למוצרים ארוזים דומים, זהים או תחליפיים, שמוכרת הרשת, או למחירים של מוצרים זהים או תחליפיים ברשתות מתחרות.

חברת ‘נתיב החסד’ טענה בתגובה כי התובע לא הוכיח קיומה של קבוצה, קיומה של שאלה משותפת, ואף לא הוכיח קיומה של עילת תביעה אישית.  עוד טענה, שמנספחי הבקשה עולה, כי רובן המכריע של התמונות משקפות סימון מחירים בתקופת מבצע. לטענת החברה, מחוקק המשנה, כאשר קבע את חובת סימון המחירים לפי יחידת מידה, קבע מפורשות כי חובה זו תחול אך ורק עבור מחירי מוצרים בשגרה, ולא בתקופת מבצעים. לטענת החברה, עוסק אינו מחויב לסמן את המחיר לפי יחידת מידה עבור מחיר המבצע.

ביחס לטענות לעניין שיווק מרחוק, טענה החברה כי חובת פרסום המחירים לפי יחידת מידה, חלה על פרסום מחירים בנקודת מכירה – סניף פיזי או מקוון, ולא בפרסום חוצות, בעיתונות, בתקשורת או כל פרסום אחר המזמין צרכנים להגיע לחנות ולרכוש בה.

התובע טען בתגובה  כי תשובת החברה שגויה וסותרת את הדין באופן מובהק. כך למשל, החברה טענה שאין חובה לסמן מוצרים על פי יחידות מידה במכירה מיוחדת, שנושא סימון יחידות מידה אינו מתאים לבירור כתובענה ייצוגית, ועוד טענות שנדחות בנקל מהוראות החוק עצמן וקביעות בתי המשפט השונים.

לטענתו, כל סניפי המשיבה נעדרו סימון, באופן גורף, במכירה רגילה, במכירה מיוחדת, בתפזורת, באריזה מראש, ובכל דרך שהיא, ולא היה מדובר בחריגה, אלא התעלמות מוחלטת מדרישות הדין.

בהמשך הודיעו הצדדים כי נחתם ביניהם הסכם פשרה, ולאחר עיון בהסדר הפשרה המוצע, ביהמ”ש הגיע למסקנה כי אין מקום לדחותו, ונתן הנחיות ביחס לפרסום הסדר הפשרה.

ואלה עיקרי הסדר הפשרה:  הצדדים ביקשו לקבוע כי קבוצת התובעים בתביעה תמנה את “כל לקוחות המשיבה אשר רכשו מהמשיבה מוצרים, שלא הוצג מחירם ליחידת מידה כנדרש על פי דין, בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור ועד למועד אישור הסדר זה על ידי בית המשפט”.

החברה תוודא שמוצריה הרלוונטיים יסומנו על פי יחידות מידה כאמור בתקנות הגנת הצרכן בסניפיה השונים. לצורך כך תגביר את האכיפה הפנימית אצלה, ותרענן את הנהלים בכל סניפיה השונים.

מכיוון שהצדדים הסכימו שקיים קושי לזהות את חברי הקבוצה הנטענת באופן פרטני, הפיצוי יוענק לכלל ציבור לקוחות המשיבה. לפי ההסכם,  בתוך עד 12 חודשים מהמועד הקובע, תעניק המשיבה לצרכניה הטבה כספית בסך של 500,000 שקלים מחיר לצרכן.

ההטבה תינתן באמצעות הפחתה של מחירם של 10 מוצרים הנמכרים על ידי רשת המרכולים – מוצרים בסיסיים שנמכרים בהיקפים משמעותיים, כשהפחתת המחיר על המוצרים תיעשה ברציפות ועד שהפיצוי ימוצה במלואו.

עוד נקבע, שבחלוף 6 חודשים מיום תחילת הפחתות המחירים, יאשר רואה חשבון של המשיבה בתצהיר כדין אשר יוגש לביהמ”ש ובו עדכון לגבי כמות המוצרים שנמכרו בהפחתה עד למועד זה, ואת השווי הכספי המצטבר.

ככל שבמועד זה טרם ימוצה הסכום הכולל, ימשיך ויאשר רואה החשבון של המשיבה באותו האופן בתום השנה. ככל שההטבה לא תוענק במלואה בתוך 12 חודשים מהמועד הקובע, יוארך תוקפה בעוד 6 חודשים. ככל שבחלוף שנה וחצי לא ימוצה הפיצוי במלואו, תועבר היתרה שנותרה כתרומה לקרן אשר הוקמה מכוח תובענות ייצוגיות.

עוד הסכימו הצדדים, שהמשיבה תשלם לבא כוח המבקש שכ”ט בסך כולל של 81,196 שקלים בתוספת מע”מ, ולמבקש גמול בסך של 21,367 שקלים בתוספת מע”מ.

עוד הוחלט, כי על הצדדים לפרסם הודעה בדבר מתן פסק דין זה המאשר את הסדר הפשרה. הפרסום ייעשה בשניים מארבעת העיתונים היומיים הנפוצים ביותר בישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הגיע הזמן
    17/10/2021 13:10
    אחד העובדים
  1. מה שבן אדם עושה. הוא עושה לעצמו. הגיע הזמן שמישהו ברשת יתעורר.