“מודה אני” • עוד מחקר בדק: מי מאושר יותר – חרדים או חילונים?

מחקר חדש שבדק את מידת האושר הכללית בישראל, על פי מספר פרמטרים, השווה בין מידת האושר של חילונים מול דתיים מה מתברר? • שלאופטימיות והכרת תודה יש השפעה דרמטית
חרדים 10
ח' חשון התשפ"ב / 14.10.2021 11:34

מחקר חדש – שפורסם באתר ‘מאקו’ – גילה כי בהשוואה לחילונים – החרדים מאושרים יותר.

מחקר זה, שנערך על ידי ד”ר פנינית רוסו-נצר מהמכללה האקדמית אחווה ואוניברסיטת חיפה, ד”ר תמר איצקסון מהמרכז האקדמי פרס ואוניברסיטת בן גוריון,  והדוקטורנטית איה צייגר מאוניברסיטת תל אביב, מצטרף לשורת מחקרים, בארץ ובעולם, שממחישים שוב ושוב כי ישנה השפעה חיובית לחיים של שומרי מצוות על חווית האושר הכללית בחיים.

גם מדד האושר של הלמ”ס הציב בראש הרשימה את הערים החרדיות בית שמש ובני ברק (לצד כפר סבא), כאשר רוב מוחץ של התושבים בערים אלו העידו כי הם מרוצים מחייהם. ב’מאקו’ מצויין, כי בפרסום מיוחד של הלמ”ס משנת 2016, תחת הכותרת ‘פרופיל האדם המאושר’, נבדק הקשר בין מצבי אושר לבין מידת הדתיות ולפי התוצאות 62% מהחרדים מגדירים את עצמם “מרוצים מאוד מחייהם” – זאת ביחס ל-26% בלבד בקרב החילונים.

מדוע באמת חרדים מדווחים על רמות גבוהות יותר של שביעות רצון מהחיים, למרות שרמת החיים שלהם נופלת משמעותית מזו של החילונים?

מחקרים קודמים הצביעו על תרומתן של תחושת משמעות, שייכות ותמיכה חברתית לרמות האושר של חרדים. המחקר החדש מצביע על שני מנגנונים נוספים שעשויים להסביר את ההבדלים ברמות האושר בין חילונים וחרדים.

המחקר התמקד בתרומתן של הכרת תודה ואופטימיות להסבר ההבדלים הבינתרבותיים.

הקהילות שומרות המצוות מטפחות סגנון חיים המבוסס על טקסים קבועים להכרת תודה (כמו תפילת “מודה אני לפנייך” הפותחת את היום או ברכת “אשר יצר” אחרי הליכה לשירותים). הכרת תודה מוגדרת כתפיסת עולם המכוונת לזיהוי, הערכה והוקרה של הטוב בחיים.

המחקר החדש מצא כי חרדים מדווחים על רמות גבוהות יותר של הכרת תודה, וזו מסבירה את העובדה שהם מאושרים יותר, מעבר לרמות האופטימיות, שנמצאו זהות בין החילונים והחרדים.

ממצא מעניין נוסף היה כי אופטימיות “תרמה” יותר להכרת תודה בקרב חילוניים בהשוואה לחרדים, כלומר אופטימיות עשויה “לחסן” חילונים ולתרום לרמות האושר שלהם, בכך שהיא מעלה את רמות הכרת התודה שלהם.

מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים שמצאו כי גברים ונשים בעלי רמות גבוהות יותר של אופטימיות, נוטים להפנות קשב רב יותר לגירויים חיוביים בסביבה, ופחות נוטים לשים לב ולהיות מוסחים ממידע שלילי ומאיים.

הנטייה החיובית הזו תורמת ליכולת של הפרט להיות ממוקד בהיבטים החיוביים של אירועים וחוויות ולחוות יותר רגשות של הכרת תודה ביומיום.

לטענת החוקרות, טיפוח תפיסת עולם אופטימית, עשויה לעודד הכרת תודה ולכן לתרום במיוחד לרמות האושר של חילונים, בהשוואה לחרדים.

 

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות